چرا لاستیک خودرو ساییده میشود؟
ساییدگی غیر عادی لاستیکها هشداری برای این است که متوجه شوید آیا بخشهای دیگر خودرو نیز دچار مشکل شدهاند؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، لاستیکسایی که بیشتر در خودروهای مدل پایین دیده میشود، به علت آن است که به مرور زمان زاویههای تنظیم این خودروها بههم میخورد و نیز هنگام انجام تعمیرات از سوی تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازهها رعایت یا اصلا دقیق تنظیم نمیشوند. مثلا به هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبکها یا فنربندی خودرو ممکن است این تنظیمها بههم بخورند.
بسیاری از تعمیرکاران ما اساسا با اصطلاحات کمبر، کستر، تو این و تو اوت آشنایی ندارند و حتی ممکن است که این عبارات به گوش آنها نیز نخورده باشد.
در مبحث خودرو بحثی است به نام هندلینگ (که به معنی همان خوش دستی ماشین است) که البته بخش عمدهای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی خودرو میشود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمهای خودرو است. خودرویی که به خوبی تنظیم باشد، رانندگی به مراتب لذت بخشتر و راحت تری را دارد.
فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها هم کنید، نباید چنین وضعی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، بعضی از وقتها تنظیم فرمان آنقدر بههم خورده است که اصطلاحا میگویند فرمان گیج است، چون به درستی عمل نمیکند.
همه این موارد به اضافه موارد متعد دیگر میتواند علل گوناگونی داشته باشد از خرابی و ساییدگی پلوسها گرفته تا ایراد در بالانس چرخها یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیکها که قضاوت در مورد این موارد متعدد کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخیص دهد و این مهمترین بخش یک کار تعمیراتی است. در این جا بدون اینکه وارد مباحث پیچیده تنطیمهای گوناگون ماشین شویم به اشارهای گذرا به این موضوعات اکتفا میکنیم تا لااقل دید تازه تری نسبت به موضوعی که به ظاهر کم اهمیت است، پیدا کنید.
ساییدگی غیر عادی لاستیکها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است، اما آیا این میتواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید که بخشهایی دیگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شدهاند؟
اگر با این هشدارهای اولیه آشنایی داشته باشید میتوانید با کارهایی که جزو تعمیرات پیشگیرانه است، باعث شوید که از خرابی خودرو در جادهها جلوگیری به عمل آید.
فرمان خودروها
اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده میشود (به خصوص زمانی که فرمان را رها میکیند) اولین کاری که باید انجام دهید، این است که میزان بودن باد لاستیکها را چک کنید. اما اگر باد لاستیکها را چک کردید و تنظیم بودند آن گاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است، میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد.
اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی میپیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را بررسی کنید.
فنربندی
فنربندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است. در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخشهایی از فنرها دچار ساییدگی شده یا صدمه دیدهاند، باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد، باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخشهای سیستم فنربندی و خودرو میشود.
همراستایی
جهت هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیکها لازم است که چرخها همراستا باشند. این کار باعث میشود که از ساییدگی و اصطکاک و سُرخوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت نیز کاهش مییابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته میشود و هدایت خودرو بهتر صورت میگیرد. برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:
زوایای کبر، کستر، تفارب و تنافر زاویه چرخها (toe out و toe in)
کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست. هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث میشود که فرماندهی خودور بهسهولت صورت گیرد و از سایش لاستیکها جلوگیری به عمل آید.
زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخهاست. تنظیم بودن زوایه کستر باعث میشود که چرخاندن فرمان خودرو راحتتر صورت گیرد. حرکت ماشین بر روی جاده از ثبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر صورت گیرد. زوایای " تو این " و " تو اوت " نیز از این جهت مهم هستند.
اگر آنها را با پاهای خود مقایسه کنید، اگر قسمت جلوی چرخها به طرف داخل متمایل باشد، مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " به معنی متمایل بودن نوک انگشتان به طرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا موجب مالش و سایش لاستیکها میشود.