قسمت های پر خطر جاده اردبیل ـ سرچم:خطرناک ترین بخش جاده اردبیل ـ سرچم، یک مسير مارپیچ کوهستانی به طول 15 كيلومتر است که بلافاصله از سه راهی هشجین و تقاطع پل قزل اوزن به سمت سرچم آغاز می شود و به ویژه دو کیلومتر آن بسیار شیب دار و خطرناک است ، به گونه ای که در 9 سال گذشته اغلب سوانح مربوط به خودروهای سنگین در همین مسیر ثبت شده است.
اگرچه از زمان افتتاح این جاده تاکنون، هر سال اقداماتی برای بهبود هر چه بیشتر ایمنی جاده اردبیل – سرچم انجام شده اما در نهایت ، بهبود کلی وضعیت با چهار خطه کردن کل جاده محقق می شود. از این رو تبدیل این جاده به بزرگراه، به یکی از مطالبه های اساسی مردم منطقه تبدیل شده است. طرحی که از چند سال پیش آغاز شده اما تنها قطعات یک و دو پروژه در حدفاصل اردبیل به شهر هیر تکمیل شده است. کار در بقیه قطعات پروژه یا اصلا آغاز نشده و یا به کندی پیش رفته است.
چهار خطه کردن جاده اردبیل – سرچم سرعت می گیردعلی نیکزاد نماینده اردبیل و نایب رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مجلس به دنبال توسعه متوازن در کشور است گفت: توسعه راههای استان اردبیل به ویژه چهار بانده کردن جاده سرچم به اردبیل بهصورت جدی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه توسعه این جاده در بهبود تردد مردم استان به مرکز کشور اثرگذار خواهد بود اضافه کرد: با تزریق اعتبارات جدید، عملیات چهار خطه کردن این جاده از سمت اردبیل سرعت می گیرد و اخیرا با پیگیری نمایندگانن استان در مجلس، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا هم مسئولیت چهار کردن این جاده از سمت سرچم را بر عهده گرفت.
استاندار اردبیل هم گفت: در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از جادههای این استان چهارخطه هستند و با اجرای پروژههای در دست اجرا ، مجموع جادههای چهارخطه به ۵۰۰ کیلومتر میرسد.
اکبر بهنامجو اظهارداشت: ۳۰۰ کیلومتر از جادههای استان طی سه سال آینده چهاربانده خواهند شد که ۷۰ درصد از این جادهها را شامل میشود.
او افزود: جاده اردبیل ـ سرچم بهعنوان یکی از اصلیترین جادههای استان اردبیل در ارتباط با مرکز کشور است و برای پیشگیری از میزان تصادفات و تسریع در تردد نیازمند توسعه و تعریض است.
بهنامجو با بیان اینکه عملیات زیرسازی و خاکبرداری باند دوم جاده اردبیل _ سرچم تسریع میشود، گفت: تعریض 35 کیلومتر از مسیر در حدفاصل اردبیل تا سه راهی نئور به اداره کل راه و شهرسازی استان تفویض شده بود که در ۲۸ کیلومتر آن عملیات راهسازی تمام شده و هفت کیلومتر باقی مانده نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد : ۲۱ کیلومتر از قطعات ۳ و ۴ این پروژه از سمت سه راهی نئور به سه راهی کوثر هم تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد.
استاندار اردبیل تصریح کرد: پیمانکار این بخش از پروژه متعهد شده با افزایش نیروی کار و ماشینآلات لازم ، طبق برنامه زمانبندی اقدام کند و در صورت مساعد بودن شرایط جوی امسال عملیات خاکبرداری، خاکریزی، احداث ابنیه فنی انجام و عملیات روسازی و آسفالت نیز در نیمه اول سال۱۴۰۰ اجرایی شود.
استاندار اردبیل ادامه داد: در هفته جاری همزمان با سفر رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به استان ، کلنگ عملیات تعریض 40 کیلومتر این جاده از سمت سرچم هم بر زمین زده شد تا عملیات تبدیل جاده به بزرگراه همزمان از هر دو طرف اردبیل و سرچم پیش برود.
بهنامجو تاکید کرد که مسیر اردبیل _سرچم برای استان از هر لحاظ یک مسیر و پروژه حیاتی است و تمام تلاش خود را بکار میگیریم تا از جبهههای مختلف این مسیر تعریض و دوبانده شود.
استاندار اردبیل گفت: با تلاش شبانهروزی دستگاههای اجرایی علیرغم کاهش بودجه و اعتبارات عمرانی در کشور ، اعتبارات عمرانی استان سه برابر افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده انجام عملیات پروژههای عمرانی و زیربنایی در استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت: تمامی اعتبارات لازم برای تسریع کار در قطعات مختلف طرج چهار خطه کردن جامعه اردبیل به سرچم اختصاص یافته است.
محبوب حیدری افزود: از محل مصوبات سفر رییس جمهوری به استان اردبیل ۲۰۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات پیوست قانون بودجه سال ۹۹ هم مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است.
توسعه امکانات امدادی و رفاهی جادهفرمانده پلیس راه اردبیل – سرچم با اشاره به ضرورت تجهیز امکانات بخش های خدمات رسان در جاده اردبیل به سرچم گفت: خرید جرثقیل بزرگ برای پلیس راه های شهرستانهای خلخال و کوثر برای جابجایی ماشینآلات سنگین از الویت ها است چرا که به علت نبود این گونه امکانات جابجایی تریلیها و یا وسایط نقلیه موتوری سنگین حادثهدیده در زمان وقوع حوادث رانندگی از میان جادههای اصلی ، فرعی و یا باریک با مشکل مواجه شده و گاهی راه بر اثر وقوع حوادث رانندگی ماشینآلات سنگین ساعتها بر روی خودروها مسدود میشود.
وی افزود: ضعف آنتندهی تلفن همراه در برخی مناطق کوهستانی و برف گیر جاده سرچم به اردبیل نیز همواره مانع از اطلاعرسانی بموقع از بروز حوادث رانندگی جادهای ، حضور نیروهای امدادی در محل حادثه و انجام اقدامات پیشبیمارستانی و امدادرسانی به سرنشینان خودروهای حادثه دیده در این منطقه میشود.
فرمانده پلیس راه جاده اردبیل - سرچم گفت: خاموشی غیرمنتظره روشنایی تونلهای واقع در این مسیر پرترافیک نیز می تواند خطرساز و حادثهآفرین باشد و لازم است مسئولان راهداری به صورت هفتگی نواقص احتمالی سیستم های روشنایی تونل ها را بررسی کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل از خرید چندین دستگاه ماشینآلات سبک و سنگین راهداری برای شهرستان های خلخال و کوثر خبر داد و گفت: با خرید این تجهیزات ، خدمات دهی راهداران در جاده های این شهرستان و به ویژه جاده اردبیل به سرچم ارتقاء می بابد.
فرماندار کوثر هم از تخصیص ۱۰ میلیارد ریال برای احداث پایگاه امداد و نجات بین شهری در جاده سرچم خبرداد.
وحید کنعانی اظهارداشت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات توازن منطقهای جهت تخصیص یافته است.
وی افزود: جاده سرچم یکی از جادههای مهم و استراتژیک است که ۱۱ شهرستان را پوشش داده و مرکز استان را به پایتخت متصل میکند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم در این باره گفت: طبق بررسیهای انجام شده مسیر تونل ۱۱ جاده سرچم در شهرستان کوثر جزو مناطق حادثهخیز این جاده است.
رامین معبودی ادامهداد: جمعیت هلال احمر تونل ۱۱ جاده سرچم را برای احداث پایگاه دوم امدادی در نظر گرفته است تا امدادگران در حوادث مختلف برای خدماترسانی به مردم در کمترین زمان ممکن در حوادث حضور یابند.
با اتمام عملیات چهار خطه کردن جاده سرچم به اردبیل و اتصال آن به طرح های بزرگراهی اردبیل تا بیله سوار و پارس آباد در سالهای آینده ، اتصال بزرگراهی بنادر کشور به دروازه قفقاز در منطقه شمالغرب فراهم می شود. مسیری که بدون شک نقش مهمی در تسهیل و ایمن سازی ترانزیت شمال به جنوب ایران ایفاء خواهد کرد.
* نویسنده : یاشار پورمجید