با تصویب صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
خرید خودرو در بورس با کد ملی
هرشحص می تواند هر سه سال یک بار با کد ملی خودرو بخرد.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما، مرکز فارس، عرضه خودرو در بورس کالای ایران برای شفافیت معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی سبب تصویب طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شد.
بر اساس این تصویب، هر شخص میتواند با کد ملی خود، هر سه سال یک بار در بورس کالا یک خودرو بخرد و قبل از پایان سه سال نمیتواند خودرو را بفروشد.
بر اساس کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، همه خودروهای مشمول طرح باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورت عرضه نشدن، جرم انگاری و خریدار مشمول تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز میشود.
اولویت تقاضا در این طرح با افرادی است که دارای کد ملی و گواهی راهنمایی رانندگی باشند و هیچ پلاک فعالی به نامشان نباشد. در طرح ساماندهی عرضه خودرو، خودروهای تمام برقی و هیبریدی تا سه سال از عرضه در بورس معاف هستند و شورای رقابت خودروهای مشمول طرح ساماندهی عرضه را مشخص میکند.
این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است و شورای رقابت موظف است هر شش ماه یک بار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخصهایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و نظایر آن مشخص کند.
بر این اساس مصارف مختلفی برای هزینه کرد مابه التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است که شامل ۲۰ درصد برای توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده، ۱۰ درصد افزایش کمیت و کیفیت تولید خودرو و ۵۰ درصد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه میشود.
همچنین در قالب مصوبات مجلس امکان واردات خودرو نیز وجود دارد به طوری که میتوان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشا، خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین میکند.
در حال حاضر کلیات طرح مذکور در کمیسیون مصوب شده و جزئیات در جلسات آتی بررسی میشود.
در بورس کالا به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق میگیرد که خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و اگر شخصی قبل از پایان سه سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابهالتفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.
از مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانهدار ساخته و به بورس ارائه میکند صندوقی در وزارت صمت تشکیل میشود که از محل آن، ۱۰ درصد به عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت میشود.