رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت:
موبایل خطر تصادف را ۴ تا ۲۳ برابر افزایش می دهد
استفاده از تلفن همراه خطر تصادف را چهار برابر افزایش میدهد،اگر همزمان با رانندگی متن تایپ کنیم این خطر ۲۳ برابر میشود و هنگام صحبت با تلفن ۵۰ درصد توان واکنش سریع به خطر کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار سلامت گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر علیرضا مغیثی در نشست خبری برخط از وزارت بهداشت افزود: حوادث رانندگی سومین عامل مرگ در کشور و اولین آمار مرگ در کودکان و جوانان است و سالانه با مرگ حدود ۱۷ هزار نفر حدود ۶ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند.
وی گفت: حوادث ترافیکی هشتیمن علت مرگ در دنیا و بعد از حوادث قلبی و سرطان سومین عامل مرگ در ایران است، ۱۶ سال پیش و از سال ۲۰۱۱ بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی قرار بود میزان حوادث ترافیکی طی یک دهه ۵۰ درصد کم شود که در دنیا به این هدف نرسیدیم بنابراین برنامه کاهش ۵۰ درصدی مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در همه دنیا یک دهه دیگر هم تمدید شد و باید تا سال ۲۰۳۰ میزان مرگ این حوادث به ۵۰درصد میزان سال ۲۰۱۱ برسد.
تصادفات هر سال ۶ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند
وی درباره میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی گفت: حوادث ترافیکی در ایران سومین عامل مرگ است، سالانه حدود ۴ درصد درآمد ناخالص ملی کشور و معادل ۶ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد میکند، سال گذشته بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ۱۶ هزار و ۹۴۶ مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم و در ۶ ماهه امسال هم ۷۸۹۱ مرگ ناشی از این حوادث در کشور ثبت شده است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۶ درصد کاهش داشته و علت آن کاهش تردد بعد از اپیدمی کروناست.
دکتر مغیثی گفت: شعار سازمان بهداشت جهانی برای کاهش حوادث رانندگی راه ایمن است، البته بر اساس آمار موجود حدود ۲۰ درصد حوادث ترافیکی به علت راههای ناایمن است. عامل اصلی این حوادث سرعت بالاست به طوری که هر یک درصد کاهش سرعت ۴ درصد خطر تصادف را بیشتر میکند و هر یک کیلومتر سرعت که از ۶۵ کیلومتر در ساعت، سرعت خودرو افزایش پیدا کند، خطر تصادف یا یک عابر پیاده ۴ برابر میشود.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث افزود: در گروه سنی کودکان و جوانان تا ۲۹ سال، حوادث ترافیکی مهمترین علت مرگ است. طبق آمار اگر کودکان در صندلی مخصوص باشند ۶۰ درصد احتمال مرگ در تصادفات شدید کم میشود. برای کمربند ایمنی قانون داریم، یکی از اثرات مثبت دهه ایمنی راهها که دهه اول است تاثیر کمربند ایمنی بر کاهش تصادفات است.
مرگ نان آوران در تصادفات رانندگی
وی گفت: بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی در ایران افراد کم درآمد و ضعیف جامعه هستند، بسیاری از آنان مردان نان آور خانواده و تنها نان آور خانواده هستند و مرگ یا حتی مصدومیت آنها سرنوشت تک تک اعضای یک خانواده را تخت تاثیر شدید قرار میدهد.
وی افزود: ۵۵ درصد قربانیان حوادث ترافیکی عابران پیاده یا راکبان دوچرخه یا موتورسیکلت هستند، همچنین با با وجودی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور ساکن روستاها هستند، اما حدود ۴۰ درصد مرگ حوادث رانندگی در جادههای روستایی رخ میدهد.
آقای مغیثی گفت: با توجه به تغییر سن جامعه و افزایش آمار قربانیان حوادث رانندگی از بین عابران پیاده، سن قربانیان این حوادث نیز در کشور در حال افزایش است. در هر صورت با وجود کاهش نسبی آمار قربانیان حوادث رانندگی نتوانستیم در یک دهه گذشته به اهداف تعیین شده سازمان بهداشت جهانی در کاهش ۵۰ درصد قربانیان برسیم و باید یک دهه دیگر برنامه کاهش حوادث ترافیکی را در کشور ادامه دهیم.
وی افزود: بیماریهای غیر واگیر ۸۱ درصد مرگ کشور را رقم میزنند و عمده مرگهای کشور ناشی از چهار بیماری غیر واگیر است. حوادث ترافیکی سومین علت این مرگهاست و اگر راه ایمن باشد، خودروها ایمن باشد و رانندگی با سرعت کمتری رانندگی کنند حتی اگر جاده نا ایمن باشد میزان این حوادث کم میشود بنابراین کاهش سرعت تحرک خودروها میتواند یکی از عوامل مهم کاهش حوادث رانندگی باشد.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت افزود: آماری از میزان نقاط حادثه خیز و جادههای ناایمن و همین خودروهای نا ایمن نداریم و مسئولان مربوطه باید در این زمینه پاسخ دهند.
وی گفت: از زمان شیوع بیماری کووید۱۹ میزان حوادث ترافیکی ۱۶ درصد و میزان مرگهای آن چهار درصد کم شده و میزان مصدومیتها هم ۲۵ درصد کاهش داشته است، اما علت این امر کاهش تردد خودروهاست و بعد از کرونا دوباره با افزایش ترددها به وضعیت قبل بر میگردیم.
رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت افزود: طبق آمار اگر کودکان در صندلی مخصوص باشند ۶۰ درصد احتمال مرگ آنها در تصادفات شدید کم میشود. برای کمربند ایمنی قانون داریم و یکی از اثرات مثبت دهه ایمنی راهها که دهه اول این برنامه است تاثیر کمربند ایمنی بر کاهش این حوادث است.
دکتر مغیثی افزود: یکی از دستاوردهای کشور در کاهش حوادث ترافیکی، بهبود امدادرسانی اورژانس بعد از حوادث است که سازمان اورژانس کشور میتواند در این زمینه اطلاع رسانی کند، اما در هر صورت کاهش سرعت خودروها مهمترین اقدام برای کاهش حوادث ترافیکی و مرگهای ناشی از آن است که باید در یک دهه آینده مد نظر باشد.
وی گفت: البته در هر حادثه تصادف یه عامل موثر داریم که شامل راننده، خودرو و جاده است، در مورد جاده هدفی که تعیین شده این است که باید تا سال ۲۰۳۰ همه راههای تازه تاسیس ایمن باشند و ۷۵ درصد تردد خودروها نیز باید در جادههای ایمن و استاندارد انجام شود.
دکتر مغیثی درباره غرق شدگی نیز گفت: آمار موارد غرق شدگی را سازمان پزشکی قانونی اعلام میکند، اما برنامه کاهش غرق شدگی در کشور از سه استان شمالی به استانهای فارس و مازندران نیز گسترش پیدا کرده است.
وی درباره حوادث سوختگی نیز گفت: ۴۴ درصد مصدومان حوادث کشور در حوادث سوختگی هستند که بیشتر در خانهها رخ میدهد، سوختگی از جراحات تاثیرگذار در حوزه اجتماعی، سلامت و برای خود شخص است که کاهش آن حمایتهای بیشتری نیاز دارد در این زمینه اقداماتی شروع شده، سازمانهای مردمی هم همکاری میکنند، اما این اقدامات باید تقویت شود.
آقای مغیثی درباره آمار مصدومیت و تلفات حوادث مین نیز گفت: آمار حوادث مین را در اختیار نداریم و وزارت بهداشت این آمار را جمع آوری نمیکند.