پخش زنده
امروز: -
واحد گازی شماره ۹ هیتاچی نیروگاه ری پس از انجام تعمیرات و بازدید محفظه احتراق، به شبکه سراسری برق کشور پیوست.
بهگزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وزارت نیرو (پاون)، این واحد که طبق برنامه زمانبندی و با هماهنگی مرکز کنترل شبکه برق ایران از روز یازدهم آبان ماه به منظور حفظ آمادگی و تولید پایدار انرژی از مدار خارج شده بود، پس از انجام تعمیرات و بازدید محفظه احتراق دوباره به مدار تولید بازگشت و با شبکه پارالل شد.
در طول تعمیرات این واحد که توسط متخصصان نیروگاه ری انجام شد، همه قطعات محفظه احتراق دمونتاژ، رفع عیب و قطعات معیوب تعویض شد.
داخلی سازی ۴۲ هزار قطعه از نیروگاه ری
مدیرعامل نیروگاه ری گفت: بیش از ۱۲۵ نوع تجهیز مکانیکی، ابزار دقیق و الکترونیکی مجموعا شامل حدود ۴۲ هزار قطعه نیروگاهی در این مجموعه، ساخت داخل شده است.
آقای حمید بادرستانی با اعلام این خبر افزود: صرفهجویی انجام شده در این زمینه بیش از ۵۰ درصد بوده و قطعات ساخته شده در داخل قابل رقابت با نمونههای خارجی و در برخی موارد با کیفیت بالاتر از نمونه خارجی است.
وی با تاکید بر اینکه بومیسازی تکنولوژی ساخت این قطعات برگ زرینی از افتخارات صنعت برق به ویژه شرکت مدیریت تولید برق ری به شمار میرود، گفت: یکی از بزرگترین افتخارات نیروگاه ری در سالهای اخیر با وجود تحریمها، توجه ویژه و اهتمام به ساخت داخل قطعات نیروگاهی مخصوصا قطعات داغ توربین بوده است و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی و اتکا به متخصصان توانمند در نیروگاه ری محقق شده است.
بادرستانی به ساخت انواع پرههای متحرک و ثابت توربینهای نیروگاهری اشاره کرد و گفت: همه تعمیرات اساسی و دورهای واحدهای نیروگاه ری توسط متخصصان و پرسنل متعهد نیروگاه صورت میگیرد.
توربینهای گازی متنوع و نیروهای متخصص
وی با بیان اینکه نیروگاه ری با داشتن توربینهای گازی متنوع و نیروهای متخصص و با دانش فنی بالا جایگاه ویژهای در بین نیروگاههای کشور دارا است، گام برداشتن در راستای ساخت داخل قطعات با اتکا به خودباوری را یکی از اهداف مهم شرکت نام برد.
مدیرعامل نیروگاهری اضافه کرد: بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده پیش رو در سالجاری بازسازی شده است.
بادرستانی گفت: به منظور حفظ آمادگی واحدها برای تامین بار پیک شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری تولید، تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه پایداری واحدها در تابستان منوط به انجام تعمیرات و بازدیدهای پیشگیرانه است، ادامه داد: از آنجا که عمر اکثر تجهیزات بالا بوده و بازدهی تولید واحدها را تحت تاثیر قرار میدهد، در صورت عدم انجام تعمیرات پیشبینی شده ممکن است شاهد خارج شدن واحدها از مدار بوده یا تولید مورد انتظار صورت نگیرد.
بادرستانی افزود: نیروگاه ری به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامهریزی شده که از اوایل مهرماه آغاز شده و بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی شامل پرههای ثابت و متحرک توربین، قطعات محفظه احتراق و انواع یاتاقان را با نظارت متخصصین توانمند نیروگاه ری توسط شرکتهای داخلی بازسازی کرده است.
ارتقای دانش فنی و بومیسازی بازسازی قطعات
وی یادآور شد: ضمن صرفهجویی انجام شده، افزایش دانش فنی را در این حوزه نیز شاهد بودیم. بازسازی قطعات داغ نیروگاهری و دانش فنی نظارت بر آن بهطور صد در صد بومیسازی شده و نیروگاه ری ضمن تولید برق پایدار و مطمئن، با افتخار توانسته است نقش خود را در ارتقای دانش فنی و بومیسازی بازسازی قطعات نشان دهد.
بادرستانی به تاریخچه این نیروگاه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۵ نصب ۴۴ واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی۱۳۷۱ مگاوات در دو تیپ جنرال الکتریک (GE) و وستینگهاوس (WH) شامل ۶ واحد ۳۲ مگاواتی آسک، ۱۸ واحد ۲۵ مگاواتی هیتاچی، ۱۰ واحد ۲۵ مگاواتی آاگ، ۷ واحد ۳۲ مگاواتی فیات و ۳ واحد ۸۵ مگاواتی میتسوبیشی شروع و در پایان سال ۱۳۵۶ نصب آنها به پایان رسید.
۲۳ واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی ۸۱۸ مگاوات در حال بهرهبرداری
وی افزود: بین سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۸ تعداد ۱۶ واحد شامل ۱۰ واحد آاگ و ۶ واحد هیتاچی بنا به ضرورتهایی به شهرهای دیگر انتقال یافت. همچنین یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج شد. در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴ واحد فیات به دلیل فرسودگی از رده خارج شد و در حال حاضر ۲۳ واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی ۸۱۸ مگاوات در حال بهرهبرداری است و با توجه به تنوع و تعداد توربینهای نصب شده، این نیروگاه یکی از متنوعترین نیروگاههای گازی جهان بوده که تولید بخشی از برق شبکه سراسری را بر عهده دارد.
مدیرعامل نیروگاه ری اضافه کرد: سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل است. گاز نیروگاه ری از طریق خطوط لوله گاز سراسری شرکت گاز و از طریق ایستگاه شماره ۱ و ۲ و ۳ نصب شده و در محوطه نیروگاه که ظرفیت هر یک ۱۱۰، ۰۰۰ مترمکعب در ساعت و با فشار psi ۲۵۰ است، تامین میشود. گازوئیل از طریق لوله ارتباطی با پالایشگاه تهران در هفت مخزن ذخیره میشود. سه مخزن هر یک با ظرفیت ۸ میلیون لیتر و ۳ مخزن هر یک با ظرفیت ۱۵ میلیون لیتر و یک مخزن با ظرفیت ۳۵ میلیون لیتر که واحدهای آسک، هیتاچی، فیات و میتسوبیشی را تغذیه میکنند.