مشکلات ناشی از رانندگی با باک خالی
رانندگی با باک خالی ، میتواند سبب بروز صدمات به بخشهای مختلف خودرو شود.
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سیما؛ متخصصان خودرو عقیده دارند در هر وضعیتی باید حداقل یکچهارم ظرفیت باک سوخت داشته باشد. مسلما با رعایت این اصل ساده، خطر تمامشدن بنزین و ماندن در مسیر به حداقل کاهش مییابد؛ اما این تنها دلیل برای پر نگهداشتن باک خودرو نیست. رانندگی با باک بهاصطلاح خالی یا دقیقتر زمانیکه میزان سوخت کمتر از یکچهارم ظرفیت باک است، میتواند سبب بروز صدمات به بخشهای مختلف خودرو شود.
اگرچه خودرو تا قبل از اتمام کامل بنزین موجود در باک میتواند مسافت زیادی طی کند، در لحظاتی که خودرو در تلاش است آخرین قطرههای سوخت را از باک بمکد و به پیشرانه برساند، بخشهای مختلفی از خودرو زیرفشار قرار میگیرد. اولین بخش کاتالیزور است که کاهش میزان سوخت در باک خودرو میتواند وضعیتی را رقم بزند که بهدلیل نوسان در سوخترسانی به پیشرانه، عمل احتراق بهطوراستاندارد انجام نشود و درنتیجه کاتالیزور موجود در اگزوز دچار آسیب شود. آسیب کاتالیزور بهتنهایی میتواند هزینهی هنگفتی به راننده تحمیل کند.
رانندگی درحالیکه چراغ هشدار میزان بنزین روشن شده و تا نزدیکترین جایگاه سوخت فاصلهی زیادی وجود دارد، کابوسی به تمام معنا است؛ اما این وضعیت برای خودرو نیز شبیه کابوس است؟
مشکل شایع دیگر که ناشی از کاهش سطح سوخت در باک است، گیرکردن پمپ سوخترسانی و ازکارافتادن آن و گرفتگی فیلتر سوخت است. با کاهش میزان سوخت باک، پمپ تلاش میکند آخرین قطرات سوخت موجود را بمکد و به پیشرانه پمپاژ کند. در این حالت، ذرات تهنشینشدهی آلودهکنندهای مکیده میشود که همراه سوخت به باک خودرو راه یافتهاند. اگر میزان این ذرات بهقدر کافی بزرگ باشد یا راننده بارها خودرو را در حالت مشابه قرار دهد، درنهایت به ازکارافتادن یا سوختن پمپ و گرفتگی زودتر از موعد فیلتر سوخت منجر میشود.
مشکل دیگری که ممکن است در خودروهای پیشرفته بهوجود آید، سوختن پمپ بهدلیل افزایش دمای بیشازحد است. در اغلب این خودروها، پمپ سوخترسانی درون باک تعبیه شده است و سوخت موجود در باک خنککاری آن را انجام میدهد. با کاهش میزان سوخت و افزایش فشار بر پمپ برای مکش قطرات پایانی سوخت موجود در باک، دمای آن افزایش مییابد و میتواند به ازکارافتادن آن منجر شود.
حال که با مضرات و آسیبهای احتمالی ناشی از رانندگی در وضعیت کمبود سوخت آشنا شدیم، بهتر است به این پرسش مهم اغلب رانندگان پاسخ دهیم: پس از روشنشدن چراغ هشدار کاهش میزان سوخت، چند کیلومتر دیگر میتوان طی کرد؟ پاسخ کلی به این پرسش امکانپذیر نیست. حقیقت این است نوع خودرو، بازدهی آن، شرایط جاده، ترافیک و سبک رانندگی شما بر پاسخ این پرسش تأثیرگذار است؛ اما در اغلب خودروهای سواری سدان، چراغ هشدار زمانی روشن میشود که ۷/۵ تا ۱۱ لیتر سوخت در باک باقی مانده است و این عدد در خودروهای شاسیبلند و بزرگتر به ۱۵ لیتر افزایش مییابد. بعضی خودروهای مدرنتر بهکمک پردازنده مرکزی خودرو میتوانند مسافت قابلپیمایش باتوجهبه سوخت موجود در باک را تخمین بزنند؛ اما نباید فراموش کرد این ارقام تخمینی باتوجهبه متغیرهای گوناگون میتواند تغییر کند.
مطالب این مقاله، تنها با هدف جلوگیری از تکرار عادت به رانندگی در وضعیت باک خالی ذکر شده است و حتما در مواردی جلوگیری از این موقعیت اجتنابناپذیر است. امکان وقوع آسیب یا خرابی با یک یا دوبار رانندگی در این حالت بسیار بعید است؛ اما اگر به رانندگی در این وضعیت عادت دارید، بهتر است بیشازپیش به سلامت خودروتان اهمیت دهید