ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سنین کودکی
نهادینه شدن فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه را باید از کودکی کلید زد.
عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: بیگانه بودن فرد از کتاب و مطالعه را باید در دوران کودکی جستجو کرد، چرا که در دوران طفولیت سنگ بنای علاقمندی به کتاب کذاشته میشود.
دکتر سودبخش گفت: با وجود کتابهای متنوع ویژه سنین نوزادی تا بزرگ سالی، میتوان از سن ۴، ۵ ماهگی بچهها را به سمت کتاب متمایل کرد.
وی با اشاره به کشور مالزی و ژاپن با سرانه بالای مطالعه، گفت: باید برای نهادینه شدن مطالعه، خانوادهها باید گام اول را بردارند، و با اختصاص ساعاتی در روز به مطالعه، فرزندان خود را به کتاب متمایل کنند.
دکتر سودبخش، نقش والدین را در ترغیب کودکان به مطالعه بی بدیل خواند و گفت: تا والدین کتاب دست نگیرند نباید از کودک توقع داشت به کتاب روی آورد.
دکتر حسام پور استاد دانشگاه با تاکید بر نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه، افزود: والدین باید از روشهای انگیزشی مختلف باید برای ترغیب کودکان به کتاب استفاده کنند.
وی، بهره گیری از شخصیتهای کتاب یا اسباب بازی کودکان بجای شخصیتهای داستانی کتاب، مشارکت دادن کودک در یافتن پاسخ سوالات در کتابهای مختص سنین آنها، نقاشی کرد و تصویر نگاری داستان و تصاویر کتاب با کمک کودک، هزینه کردن برای خرید کتابهای کودک، در نظر گرفتن کتابخانه در منزل را از جمله شیوههای ترغیب کودک به سمت کتاب و مطالعه ذکر کرد.
حسام پور ، بر تخصیص ساعتی معین در شبانه روز برای مطالعه تاکید کرد.
بر اساس نظر این اساتید دانشگاهی، نباید نقش بی بدیل رسانه ها، بویژه صدا وسیما، و آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی را در حفظ و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نادیده گرفت.