پخش زنده
امروز: -
۱۸ وظیفه از وظایف سازمان تامین اجتماعی به کارگزاریها واگذار شده و قرار است تا ۲۲ وظیفه افزایش پیدا کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ برخی وظایف کارگزاریهای رسمی سازمان شامل این موارد است: دریافت فهرست و لوح فشرده حق بیمه، ابلاغ برگههای مطالباتی سازمان شامل صورت بدهی، اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه و ...، کمک به اجرای ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی از طریق انجام اقدامات پیگیری و وصول، بازرسی از مقرریبگیران بیمه بیکاری، پلاکبرداری و شناسایی کارگاههای جدید، صدور برگ پرداخت مربوط به بیمهشدگان اجباری و خاص، ارسال و مراسلات کلیه نامههای اداری شعبه، بازرسی از دفاتر قانونی، فعالیتهای مربوط به تعمیم و توسعه بیمه شدگان و ...
سازمان تامین اجتماعی تاکنون مجوز تاسیس ۳۵۰ کارگزاری را در کشور صادر کرده که ۳۱۵ کارگزاری فعال و بقیه در حال راهاندازی است.
کارگزاریهای تامین اجتماعی، حلقههای واسط بین شعبههای تامین اجتماعی و بیمهشدگان، ذینفعان و مخاطبان هستند که با هدف جلوگیری از گسترش بدنه اجرایی سازمان و همچنین تسهیل ارائه خدمات به بیمهشدگان تاسیس شدهاند.
بنا به تعریف حقوقی، کارگزاری رسمی تشکیلاتی است که به صورت حقیقی یا حقوقی، برای پیگیری و حصول هدفها و برنامههایی که در آییننامه تعریف شده است تشکیل میشود. اهداف اصلی تاسیس کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی اموری مانند «روانسازی فعالیتها، ارتقاء سطح رضایتمندی در مخاطبان، صرفه و صلاح اقتصادی و نیز تعمیم و توسعه بیمهشدگان از طریق انجام فعالیتهای بازاریابی» بوده است.
کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی با هدف جداسازی این سازمان از فعالیتهای تصدیگری و پرداختن به امور مهم و دارای اولویت بالاتر تاسیس شدهاند تا ضمن نظاممند کردن سیاست برونسپاری و واگذاری فعالیتها، مقوله بیمههای اجتماعی در جایگاه علمی ویژه آن به نحوی که قابل آموزش باشد، قرار گیرد و اشاعه آن در جامعه منجر به اشتغال و تولید شود.
همچنین یکی دیگر از اهداف تاسیس کارگزاریهای این بود تا محل برخورد اولیه و نقطه تماس سازمان با مخاطبان نظیر کارفرمایان و بیمهشدگان از واحدهای اجرایی به محل کار آنان انتقال پیدا کند که البته یکی از نتایج آن جلوگیری از اتلاف وقت و رفتوآمدهای درون شهری بوده است.
ارتقاء نظام پاسخگویی سازمان در برابر مراجع نظارتی، مقامات محلی، حقوقی و غیره، ایجاد سازوکارهای قوی نظارتی در زمینه امور بیمهگری و همچنین ایجاد ساختار منظم و منسجم مشاوره در حوزه بیمههای اجتماعی به گونهای که امکان بهرهگیری از تسهیلات مشاورهای جهت آحاد بیمه شدگان اصلی و تبعی فراهم شود از دیگر اهداف تاسیس کارگزاریهای رسمی سازمان تامین اجتماعی بوده است.
بر اساس تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی نهادها، سازمانها، موسسات و صندوقهای اصلی فعال در قلمروهای بیمهای، حمایتی و امدادی مکلف هستند امور اجرایی و تصدیگری خود در زمینه تولید و ارائه خدمات و تعهدات قانونی مربوطه را به موجب قراردادهایی به موسسات کارگزاری محول کنند. در این راستا و بر اساس مصوبه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی در مهرماه سال ۸۴ مقرر شد با توجه به گسترش روزافزون وظائف سازمان تأمین اجتماعی در میان جامعه فعال کشور و نقش مهم این سازمان در فراهم کردن رفاه حال و آینده بیمهشدگان و خانواده آنان و اثرات سودبخش آشنایی بیمهشدگان و کارفرمایان با مفاهیم و تکالیف بیمهای؛ کارگزاریهای رسمی تأمین اجتماعی ایجاد شوند تا در چارچوب معیارها و موازین قانونی جهت اجرای تمام یا قسمتی از وظائف واگذاری از سوی سازمان فعالیت کنند.
علاوه بر تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۲ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، مصوبهای متعدد دیگری به منظور تسهیل اقدامات قانونی جهت فعالیت کارگزاریها مصوب شدهاند.
علاوه بر تسهیلگیریهای قانونی، تشکیل ساختار کارگزاریها و راهاندازی آنها در بدو امر نیاز به بسترسازی و فراهم کردن زیرساختهای مناسب داشت که به این منظور، برگزاری آزمون کارگزاریها، طراحی و ساخت نرمافزار مورد نیاز و همچنین بسترسازی خطوط ارتباطی و مواصلاتی کارگزاریها، تهیه و تدوین ۲۵ دستورالعمل تخصصی در حوزههای درمان، اداری و مالی، فنی و درآمد، خدمات ماشینی و غیره، تشکیل جلسات کارشناسی مختلف در جهت رفع ابهامهای موجود بر اساس اخذ بازخوردهای میدانی و حسب مورد در بستر اجرایی، تهیه فرمها و فرمتهای مورد نیاز در جهت همگن کردن و نرمبندی فعالیت کارگزاریها، تهیه گردش کار استاندارد در جهت برخورداری متقاضیان از امتیاز کارگزاری و ... از دیگر فعالیتهای موثر در تدوین و تکوین شالوده کارگزاریها و تداوم فعالیت آنها بوده است.