نکات طلایی درباره خرید لاستیک خودرو
اعداد و ارقام درج شده روی لاستیک خودرو به ما کمک میکند که هنگام خرید لاستیک انتخاب بهتری داشته باشیم.
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سيما، لاستیک (تایر) آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت است که در کنترل خودرو نقش اساسی ایفا میکند؛ بنابراین انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از موضوعات مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین بسیاری از اعداد و ارقام درج شده روی لاستیک خودرو به ما کمک میکند که هنگام خرید لاستیک انتخاب بهتری داشته باشیم. نکات طلایی در هنگام خرید لاستیک خودرو را در این بخش از نکات و راهنماییهای مهم در مورد خودرو نمناک مطالعه کنید.
اگر قصد خرید لاستیک خودرو دارید حتما این نکات را بدانید
۱-سرعت مجاز
حداکثر سرعتی که لاستیک میتواند به مدت ۱۰ دقیقه تحمل کند سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z نشان داده میشود. روی جداره لاستیک خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان دهنده این است که هنگامی که لاستیک دارای فشار باد و بارگذاری مناسب است میتواند ۳۲۰ کیلومتر سرعت در ساعت راتحمل کند.
اگر بر روی لاستیکی حداکثر سرعت اعمال شود، اما دارای تنظیم فشار باد نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب میبیند و یا میترکد.
۲-سایز لاستیک
معمولا افراد، برای مراجعه به خرید لاستیک، بلافاصله اعداد و ارقامی را بیان میکنند که روی لاستیک قدیمی خود دیده اند. اما بهتر نیست ابتدا معنای این شمارهها را بدانید.
اندازه لاستیک خودرو با علایمی همچون ۱۶۵/۶۵-R۱۳ (روی لاستیک پراید) نشان داده میشود که به شرح زیر است:
۱۶۵:پهنای لاستیک بر حسب میلی متر
۶۵:نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن برحسب درصد
R:رادیال
۱۳:قطر رینگ بر حسب اینچ
۳- بار مجاز
شاخص وزن لاستیک میزان باری است که میتوانیم روی لاستیکها وارد کنیم. عبور از مرز مجاز بار موجب ترکیدن لاستیک و وقوع تصادف میشود پس بهتر است با توجه به فشاری که بار اضافی درون خودرو به لاستیکها وارد میکند، اقدام به حمل بار با خودرو کنیم. حداکثر وزنی که برای هر لاستیک قابل تحمل است، وقتی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است.
این عدد، برای لاستیک خودروهای مختلف متفاوت است مثلا نماینده برای خودروهای سواری، عدد شاخص وزن بین ۷۵ تا ۱۰۵ است. برای مثال، شاخص وزن برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این لاستیک هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد، حداکثر ۴۰۰ کیلوگرم را میتواند حمل کند.
باید دقت کنید که هرگز لاستیکی را که شاخص وزن آن کمتر از میزان توصیه شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.
۴- اهمیت تاریخ تولید لاستیک در هنگام خرید
لاستیک خودرو نیز مانند محصولات دیگر دارای تاریخ مصرف هستند. تاریخ تولید لاستیک کنار لاستیک به صورت یک عدد ۴ رقمی درج شده که اغلب این تاریخ ۴ سال پس از تاریخ تولید لاستیک هاست یعنی لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، دیگر قابل استفاده نیست. تاریخ تولید مصرف لاستیک، به هفته و سال میلادی بر روی آن مشخص شده است.
اگر تاریخ مصرف لاستیک بگذرد، خطرات زیادی را به دنبال دارد، زیرا ممکن است لاستیک به صورت ناگهانی بترکد و باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آورباشد.
۵- توجه به حداکثر فشار باد در زمان خرید لاستیک
میزان فشار باد مجاز لاستیک را میتوانید بر روی دیواره کناری آن مشاهده کنید. برای بعضی لاستیکها حداکثر فشار مجاز ۳۲psi، برای برخی ۴۴psi و برای بعضی دیگر از انواع لاستیکها حتی تا ۵۰psi است.
تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز، عملی قابل قبول است، اما نباید در این کاهش افراط کنید. هنگام سفر لازم است فشار لاستیکها را نسبت به فشار توصیه شده به مقدار ۴psi کاهش دهید، زیرا لاستیکها در بزرگراهها گرم میشود و فشار درون آن بالا میرود. فشار کم باد داخل لاستیک، موجب بالا رفتن حرارت آن میشود.
۶- مقاومت حرارتی
مقاومت حرارتی لاستیکها با حروف لاتین و به ترتیب از بالاترین تا پایینترین درجه، با حروف A، B و C مشخص میشوند.
۷- چسبندگی
چسبندگی، میزان قابلیت متوقف کردن خودرو را در جادههای خیس نشان میدهد. داشتن چسبندگی بالا به این معنی است که این لاستیک، در مسافت کوتاهتری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایینتر خودروی حامل خود را در جادههای خیس متوقف میسازد. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، به ترتیب با حروف AA، A، B و C نشان داده میشود.
۸- ساییدگی
این عدد، میزان سایش لاستیک را نشان میدهد و عدد بالاتر بیانگر زمان طولانی ساییده شدن لاستیک است مثلا، زمان ساییده شدن یک لاستیک با کد ساییدگی ۴۰۰ دو برابر لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰ است.
۹- ترکیبات سازنده لاستیک
مواد سازنده لاستیک را بیان میکند. مثلا، عبارت TREAD PLIES=۱-PLY POLYESTER+۲ STEEL یعنی رویه لاستیک مرکب از یک رویه پلی استری به همراه دو لایه سیم فولادی است.
نکات تکمیلی که باید هنگام خرید لاستیک و تایر خودرو به آن توجه کنید
دقت کنید تمام لاستیکهای خودرو از یک نوع و مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از لاستیکهای تیوب دار، حتما تیوب داخل لاستیک را هنگام تعویض لاستیک عوض کنید.
به هیچ وجه نباید از رینگهای زنگ زده، پوسیده، تاب دار و جوشکاری شده استفاده شود.
وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو نتیجه استفاده از لاستیکهای غیر استاندارد خودرو، خواهد بود.
ساده و بسیار مهم؛ از لاستیک استاندارد استفاده نمایید.
هنگام کنترل فشار باد، لاستیکها باید سرد باشند و اگر لاستیکها گرم باشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.
کنترل فشار باد
هر دو هفته یک بارباد لاستیکها را کنترل کنید.
به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر بازدیدهای دورهای لاستیکهای خودرورا انجام دهید.
زمان خرید لاستیک به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل دقت کنید.
فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو سبب آسیب رساندن به لاستیکها میشوند. پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی موجب اصطکاک بیشتر و تولید حرارت بیش از حد در لاستیک و کاهش عمر لاستیک میشود.
نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی خورده شدن دو طرف لاستیک وسالم ماندن در بخش میانی است، اما اگر لاستیک فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است.
باد لاستیک
مراقبتهای بعد از خرید لاستیک
به طور هم زمان بر روی یک خودرو لاستیکهای رادیال و بایاس پلای استفاده نکنید.
در شرایط مناسبی لاستیک زاپاس را نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد لاستیکهای دیگر کنترل نمایید.
لاستیکهای بایاس پلای به صورت ضربدری و لاستیکهای رادیال به دلیل جهت دار بودن در هر ۸۰۰۰ کیلومتر باید به صورت طولی جابه جا شوند.
باید مرتبا عمق آج لاستیکهای خودرو را بررسی و کنترل نمود. بهتر است قبل از صاف شدن کامل لاستیک آن را از زیر خودرو خارج کنید تا از آسیب سرنشینان جلوگیری شود. امکان روکش کردن مجدد لاستیک هم وجود خواهد داشت.
هشدارها درباره لاستیک ماشین
لاستیک نخ زده قابل اطمینان نیست و برای حفظ جان سرنشینان و ایمنی خودرو سریعا باید لاستیک نخ زده تعویض شود.
لاستیکهای نو را در اکسل جلوی خودرو نصب کنید تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان، ایمنی خودرو بیشتر شود، در صورتی که به دلیل کمی وزن خودروها در اکسل عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیکهای سالمتر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچهای تند جلوگیری کرد.
هیچ وقت از بالانس چرخها غافل نشوید.
از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده هیچ وقت استفاده نکنید.
در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم ضد قفل ABS یا سیستم ضد لغزش ASR هیچ وقت سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید، زیرا سیستمهای مذکور، کارایی خود را از دست میدهند.