گفتمان سازی رسانه ای بیانیه گام دوم انقلاب(گفتمان سازی سبک زندگی)
یکی از مهم ترین توصیه های محوری در بیانیه گام دوم انقلاب به محور سبک زندگی اختصاص یافته و این موضوع شاید از آن جهت است که سبک زندگی یکی از گفتمان های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که همواره روی آن تاکید داشته و مطالب متعددی را نسبت به این مساله مطرح کرده اند.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: بیانیه گام دوم بر چگونگی حفظ انقلاب اسلامی و پاسداشت ارزشهای آن تاکید دارد؛ و ضمن تبیین اجمالی پیشینه انقلاب اسلامی چشم انداز آینده آن را از منظر بالاترین مقام سیاسی کشور تشریح میکند.
یکی از مهمترین توصیههای محوری در بیانیه گام دوم انقلاب به محور سبک زندگی اختصاص یافته و این موضوع شاید از آن جهت است که سبک زندگی یکی از گفتمانهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که همواره روی آن تاکید داشته و مطالب متعددی را نسبت به این مساله مطرح کرده اند. حساسیت و اهمیت این مسئله در نزد ایشان به حدی است که در این بیانیه میفرمایند: «سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور و ملت ما زده است.
مقابله با آن جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانهاست.» در این بیانیه حدود بیست مرتبه کلمه «جهاد» به کار رفته و اساساً روح این بیانیه، جهادی است. اما نسبت به سبک زندگی تصریح میکنند که برای مقابله با سبک زندگی غرب، اولاً، نیازمند جهادی همه جانبه هستیم.
همه جانبه یعنی در همه ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و... و ثانیاً، این جهاد همه جانبه باید هوشمندانه هم باشد؛ یعنی بسیار حسابشده، عالمانه و محققانه و بدون عجله و به دور از شعار و احساسات محض؛ و چنانچه در بیانیه تصریح شده است این امر نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان سازی دارد.
مقام معظم رهبری درباره اهمیت گفتمان سازی در خصوص آرمانهای انقلاب میفرمایند: اگر میخواهیم یک خواستهای تحقّق پیدا کند، قدم اوّل این است که این خواسته را بهصورت یک گفتمان پذیرفته شده در بیاوریم.
به واقع اگر تفکری به صورت گفتمان در آمد، اجرای آن دیگر کار دشواری نیست. در نگاه ایشان گفتمان یعنی، یک مفهوم و یک معرفت در برههای از زمان در یک جامعه همهگیر بشود. در حقیقت گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آنچیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند.
ایشان تاکید میکنند که باید این گفتمان سازی انجام بگیرد که البته نقش رسانهها و بخصوص نقش روحانیون و نقش بزرگان و اساتید دانشگاهی حتما نقش بارز و مهمی است.
گفتمان سازی فرایندی برنامه ریزی شده، و زمان بر و نیازمند تکرار و تاکید بر مفاهیم و مقولههای اصلی تشکیل دهنده یک گفتمان است تا تبدیل به ادبیات رایج جامعه شود. برای گفتمان سازی «سبک زندگی» لازم است نهادهای دست اندرکار فرهنگ سازی و گفتمان سازی از جمله رسانهها و در راس آنها رسانه ملی، مفاهیم و مقولههای اصلی این گفتمان را محور تولید محتوای خود قرار دهند و به شیوههای مختلف به تکرار هنرمندانه آنها بپردازند.
بهترین مرجع برای استخراج این مفاهیم و مقولهها نیز بیانات مقام معظم رهبری است و لذا این پژوهش با استخراج این مفاهیم و مقولهها در صدد است تا زمینهای برای سیاستگذاری و تولید محتوای رسانهای برای گفتمان سازی ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی، به عنوان یکی از محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، فراهم آورد.