ویژگی ها، سبک زندگی و مصرف رسانه ای نسل زد
نسل زد پس از ظهور و گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی دیده به جهان گشوده است، این نسل ثمره رشد و تعالی روزافزون اطلاعات و فناوریهای جدید هستند. این نسل دارای ابژههایی است که آن را از نسلهای قبل از خود متمایز میکند.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: تفاوت نسلها مسئلهای است که از دید نظریه پردازان و پژوهشگران علوم انسانی پنهان نمانده است. عوامل متفاوتی ابژههای یک نسل را ساخته و میتوان از چنین شاخصهایی برای بررسی تغییرات و ایجاد تمایز در بین نسلها بهره برد.
مطالعات جامعه شناسی نسلی نشان میدهد که نسلها بر اساس عوامل و متغیرهای جمعیت شناختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات فناوری طبقه بندی شده اند. یکی از عواملی که بر اساس آن میتوان نسلها را طبقه بندی کرد، رسانهها هستند.
جامعه شناسان از رسانه به عنوان ابزاری برای طبقه بندی نسلها استفاده کرده اند. معروفترین دسته بندی نسلها بر اساس معیار رسانه، نسل ایکس، وای و زد است. نسل ایکس که در سالهای پس از ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۱ پا به عرصه عمل اجتماعی گذاشته، با رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه مرسوم زمانه اش، انس گرفته است.
نسل وای که در ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ حیات اجتماعی داشته، به تدریج علاوه بر رادیو و تلویزیون، با شروع و رشد اینترنت در جهان مواجه شده است؛ اما نسل زد که پس از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ متولد شده است، با رشد همزمان جهان فن آوری و گسترش رسانههای جدید، تکامل یافته است؛ بنابراین سبکهای مصرف رسانهای نسل زد با نسلهای پیشین متفاوت است. این نسل که اکنون در دوران نوجوانی (حدود ۲۰ سالگی) به سر میبرد، گونههای جدیدی از مواجهه با رسانه را در پیش گرفته و دارای ذائقه رسانهای متفاوت است.
از ویژگیهای نسل زد این است که کنشگری فعال است و خود به تولید محتوا میپردازد. تکامل رسانههای جدید در این عصر موجب شده است تا نسل زد از مصرف کننده منفعل به تولید کننده فعال محتوا مبدل شوند و آن را در شبکههای مجازی منتشر کنند.
نسل زد همچنین میتوانند هر گونه اطلاعات و محتوایی را از اینترنت و فضای مجازی دریافت کنند و آن را برای همسالانشان نشر دهند. از این رو چنین فضایی میتواند برای این رده سنی آسیب زا و خطرآفرین نیز باشد.