پخش زنده
امروز: -
وزیر راه گفت: در شرایطی که نظر مقامات عالی کشور بر این است که گمرکات و دستگاههای مرتبط، هیچ یک از نهادههای تولید را در گمرکات نگه ندارند، شگفتانگیز است که چرخ و محور واگن، یک سال در گمرک مانده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد اسلامی در مراسم الحاق ۱۲۲ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی افزود: چرخ و محور که جزء جدانشدنی تولید محصولات ریلی است، اکنون یک سال است که در گمرکات به علتهای مختلف مانده است.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید که دقیق و حکیمانه بود گفت: این نام گذاری درست در مقابل جنگ اقتصادی و تهاجم همه جانبه آمریکا و ایادی آن به کشور ما بود که تمام شریانهای مالی و لجستیکی کشور را مورد تهاجم قرار داده است.
آقای اسلامی گفت: بنابراین باید در جهت برداشتن موانع تولید اهتمام ویژه داشته باشیم و تلاش کنیم که صنعت گران بتوانند راحتتر تعهدات خود را انجام دهند و اعتماد سازی متقابل در جامعه به وجود آید.
وی با اشاره به گزارش مسئولان دو شرکت فعال در زمینه تولید محصولات ریلی در مراسم امروز افزود: این نقصها در جای خود قابل تامل و رسیدگی است که باید توجه ویژه به آن شود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما باید پیش دستانه نسبت به برداشتن موانع تولید اقدام کنیم گفت: در شرایط کنونی و ماههای پرالتهاب گذشته و جنگ اقتصادی نشان داد که هرچه به رویهها و ساز و کارها توجه خاص داشته باشیم، میتواند راحتتر گره گشای کارها باشد.
آقای اسلامی افزود: زمانی که نظر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مصوبات ستاد اقتصادی دولت بر این است که هیچ یک از نهادههای تولید در گمرکات باقی نماند، شگفت انگیز است که چرخ و محور واگن یک سال در گمرک میماند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال در تولید چرخ و محور واگن خودکفا شده ایم گفت: در تولید ترمز واگن هم صد درصد به خودکفایی رسیده ایم.
وی با قدردانی از مهندسان و پژوهشگران داخلی و شرکتهای بهره بردار که خودکفایی مجموعه ترمز را ایجاد کردند افزود: نیازمند این هستیم که ساز و کارها را متناسب با شرایط ظالمانه تحریم در نظر بگیریم و راه آهن باید با این شرایط، متفاوت برخورد کند و دستگاههای مرتبط نیز باید فرایند تولید را تسهیل کنند تا بتوانیم گره را از تولید برداریم.
آقای اسلامی اضافه کرد: در فرآیند خصوصی سازی با اقداماتی مواجهیم که از گذشته مانده و ما وارث آن هستیم و آن این است که هنوز برخی کارخانجات بزرگ ما از این نابسامانیها در رنج هستند.
وی ابراز امیدواری کرد: با تصمیمات اخیر در ستاد اقتصادی دولت، دستگاهها بتوانند نقش خود را ایفا کرده و برای تعیین وضعیت بعضی از شرکتها، روان سازی کنند.
آقای اسلامی با بیان اینکه از بانکها انتظار همکاری بیشتر داریم گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع وام کرونای شرکتهای ریلی مصوب و ابلاغ شد و از بانک ملت میخواهیم در پرداخت تسهیلات حمایتی به شرکتهای ریلی شرایط را تسهیل کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجهیز، نوسازی و روزآمدسازی در بخش ناوگان ریلی، گفت: در بخش زیرساخت از ظرفیت تولید ملی بهرهمند بوده ایم و شاید بتوان گفت که برای نخستین بار است که امسال، هرجا که خطوط ریلی را اجرا کردیم، از محصولات داخلی استفاده میکنیم.
وی دو اقدام، یکی بحث نیروی انسانی و دیگری روزآمد سازی برنامهها را دو اقدام مهم برای تسهیل در تولید بیان کرد و گفت: نیروی انسانی بالاترین ارزش را در راه آهن دارد و سامانهای که برای شایسته گزینی و ارتقاء و نوسازی منابع انسانی در شرکت راه آهن است، قدم بسیار خوبی است که بتواند سازمانی هوشمند، روز آمد، بانشاط و دارای انگیزههای خدمتی بالا را در اختیار داشته باشد.
وزیر راه و شهر سازی افزود: شرکت راه آهن با روزآمد سازی برنامهها و زیرساختهای توسعهای و همچنین سامانهها، بتواند به سازمانی به روز و خدمتگذار که هدف آن کاهش دغدغههای مردم و افزایش رضایتمندی است، تبدیل شود.
وزیر راه و شهر سازی گفت: طرح اقدام ملی مسکن را ادامه میدهیم تا افراد فاقد مسکن صاحبخانه شوند.
آقای محمد اسلامی در مراسم ورود ۱۲۲ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل، در جمع خبرنگاران درباره تأثیر کاهش قیمت ارز بر کاهش قیمت مسکن، افزود: از سال ۹۷ تاکنون قیمت مسکن همانند سایر کالاها متأثر از تحولات ارزی افزایش یافت و با کاهش قیمت ارز و طلا، باید قیمتهایی که افزایش داشته اند، نزولی شود، اما متأسفانه چسبندگی قیمت وجود دارد.
وی گفت: ما در طرح اقدام ملی مسکن، جامعه هدف را مشخص کردیم که ۴۳۶ هزار نفر واجد شرایط مشخص شدند که در حال انجام است.
آقای اسلامی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن را ادامه می دهیم تا افراد فاقد مسکن صاحبخانه شوند افزود: سازندگان هم ۸۰ درصد منابع مورد نیاز خود را در قالب تسهیلات از بانکها دریافت می کنند که در این باره پرونده تشکیل شده و ساخت و سازها در حال انجام است.
وی گفت: در همه کالاها و خدمات تحولات تهاجمی روی قیمتها مردم را آزار می دهد که امیدواریم با نظارت و کنترل و تعامل همه قوا، کنترل قیمتها انجام شود تا به شرایط پایدار برسیم.
وی تأکید کرد: همانگونه که با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش یافت، قیمت اقلام دیگر نیز بدون علت افزایش یافته بود باید برگردد.
آقای اسلامی درباره قیمت بلیت هواپیما و جلساتی که در این باره در حال برگزاری است، گفت: ما افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتیم و فهرستی که طبق آن قرار بود تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمتها اعمال شود، متوقف شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی از سقف نرخی بلیتها عبور نکردند افزود: شرکتهای هواپیمایی را ملزم کردیم در فروش صندلی هواپیما سقف ۶۰ درصد ظرفیت را رعایت کنند و یک صندلی خالی کنار هر مسافر باشد.
آقای اسلامی افزود: شرکتهای هواپیمایی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما با استناد به افزایش قیمت ارز، درخواستهایی داشتند که ما اعلام کردیم این نرخهای ارز واقعی نیست و باید تا متعادل شدن نرخ ارز، صبر کنند.
وی با تاکید بر اینکه اجازه تکرار پروازهای چارتر را نمی دهیم گفت: مشکل چارتر این بود که پروازهای برنامه ای، سلف خری میشد و چارترکننده با توجه به اقتضائات زمانی نرخ را تعیین میکرد و در کنسلیها هم پول مسافر عودت داده نمیشد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه شبکه ریلی و تاثیر آن بر روی صنعت حمل و نقل، با تأکید بر این که حمل و نقل ریلی یکی از سامانههای ایمن حمل و نقل است، گفت: مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور همواره بر توسعه ظرفیت ریلی و کیفیت بخشی به حمل و نقل ریلی تأکید دارند و ما هم این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال می کنیم.
آقای اسلامی با بیان اینکه سهم ریل در حمل کالا باید طبق برنامه به ۳۰ درصد افزایش یابد افزود: ما اتصال ۵ استان به شبکه ریلی را پیگیری کردیم و ۷ طرح ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود.
وی درباره جلوگیری از ورود مسافران مبتلا به کرونا به هواپیما و قطار گفت: در پایانههای ریلی، جادهای و فرودگاهی سامانههایی که طبق آن مسافران مبتلا به کرونا مشخص می شوند استفاده میشود و از ورود مسافرانی که تست مثبت کرونا دارند جلوگیری خواهد شد.
مدیر عامل شرکت راه آهن، از بهره برداری از نخستین سیستم ترمز واگنهای باری کشور خبر داد.
آقای سعید رسولی در مراسم ششمین و هفتمین مرحله بهره برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید گفت: سیستم ترمز جز سامانههایی است که ما به خارج از کشور وابستگی داشتیم، اما امروز با استفاده از توان داخل و تلاش مهندسان بومی توانستیم این سیستم را در کشور تولید کنیم.
وی همچنین از بهره برداری از سامانه پروژه مدیریت استعدادهای راه آهن خبر داد و افزود: ۳ هزار و ۷۷۵ نفر از کارشناسان و مدیران راه آهن در مرحله نخست، مخاطب این طرح خواهند بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: این افراد اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری و در شش مرحله مورد ارزیابی قرار میگیرند و ما اطلاعات خوبی از مدیران خواهیم داشت که برای آینده راه آهن و همچنین کشور، مؤثر خواهد بود.
آقای رسولی در ادامه با اشاره به الحاق ۱۲۲ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور، شامل: لوکوموتیو، واگن مسافری و واگن باری افزود: امیدوارم با حمایت از شرکتهای تولیدی در بخش ریلی، بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.
وی گفت: نهضت نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی، همواره در دستور کار بوده و امیدواریم بتوانیم ناوگان شایسته و در خور شأن مردم داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت راه آهن اضافه کرد: امروز با استفاده از تسهیلات خارجی, ۱۵ دستگاه لوکوموتیو به شبکه ریلی وارد شده که همه این اقدامات، امنیت شبکه را تأمین میکند.
وی یاداور شد: مقدمات دریافت این تسهیلات در سالهای گذشته انجام شده است.
آقای رسولی در پایان، بر کاهش وابستگی و حمایت از تولید داخل، تاکید کرد.
۱۲۲ دستگاه ناوگان تولید داخل در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی به شبکه ریلی وارد شد.
این ششمین و هفتمین مرحله از توسعه ناوگان در سال ۹۹ است.
ارزش این ۱۲۲ دستگاه, ۳۶۶ میلیارد تومان برآورد شده است که با ورود این تعداد، مجموع ناوگان ریلی تولید داخل در این ۷ مرحله، به ۴۵۱ دستگاه با ارزش ۹۳۳ میلیارد تومان میرسد که در مقایسه با سال گذشته، ۱۶ درصد رشد نشان میدهد و ۲۴ میلیون یورو در مجموع صرفه جویی ارزی در بر داشته است.
همچنین در مراسم امروز, ۱۵ دستگاه لوکوموتیو جرثقیل دار با استفاده از تسهیلات مالی خارجی، وارد ناوگان شد.