پخش زنده
امروز: -
تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی، استفاده از پیاده روها و فقر آموزش موتورسواری در کنار حذف مدیریت ریسک سبب شده است حدود ۵۰ درصد جان باختگان حوادث رانندگی از موتورسواران باشند.
این خبر به تنهایی کافی است که ساماندهی ناوگان گسترده موتورسواری در کشور و به ویژه در کلانشهرها یک ضرورت و اولویت باشد و موتورسواران هم از تسهیلات دولت و پلیس و مقررات استقبال کنند.
در تسهیلات تازه طرح ترخیص موتورسیکلتهای توقیفی اغاز شده است، اما این نباید پایان راه باشد، چون برخی موتورسوران تخلفهای چند جانبه را مرتکب میشوند که باید همه این موارد ساماندهی شود.
با آمدن کرونا، استفاده از موتورسیکلت افزایش پیدا کرده است، زیرا قیمت کمتری دارد و به راحتی میتوان با آن وارد طرح ترافیک شد و شهروندان را سریعتر به مقصد میرساند، اما به گفته سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت، قانون گریزی موتورسواران هم زیاد شده است، برخی موتورسواران امروز محل امن پیاده رفتن شهروندان را ناامن کرده اند. در تهران ۴ میلیون خودرو و ۳ و نیم میلیون موتورسیکلت وجود دارد و تخلف رانندگی موتورسواران در تهران زیاد است.
خط کشی معابر برای نظم بخشی ترددهای وسایل نقلیه است، حرکت موتورسیکلتها به موازات وسایل نقلیه در یک خط عبور ممنوع است.
حرکت موتورسیکلتها به موازات وسایل نقلیه در یک خط عبور ممنوع است و موتورسواران موظف هستند ضمن استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، بین خطوط تردد کنند، اما این موارد هم از سوی برخی موتور سواران رعایت نمیشود.
پدافند عامل و غیرعامل بر مدیریت ریسک استوار است و بر همه مالکان وسایل نقلیه لازم است طبق قانون از همه ابزارها و خدمات مدیریت ریسک تردد استفاده کنند تا در زمان وقوع حادثه احتمالی از پشتیبانیهای قانونی برای جبران خسارت بهرهمند شوند
بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد میکند، اما فقط سه میلیون موتور بیمه شخص ثالث دارد که تخلف از قانون است.
بر اساس قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مسئول جبران خسارت های بدنی و مالی هستند که بر اثر حوادث وسایل نقلیه یا محصولات آنها به اشخاص ثالث وارد میشود، بنابر این موظفند مسئولیت خود را حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه حرام بیمه کنند.
چنانچه حادثه رانندگی و فوت زیاندیده هر دو در ماههای حرام اتفاق افتد، بر اساس قانون مجازات اسلامی، میزان دیه یک سوم بیشتر از ماههای عادی خواهد بود.
هرگاه در حادثه رانندگی سبب وارد شدن خسارت به دیگران شوید، باید خسارت اشخاص زیاندیده را جبران کنید.
با خرید بیمه نامه شخص ثالث، شرکت بیمه به جای شما این گونه خسارتها را جبران میکند.
پیش از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، اول بیمه نامه مسئولیت شخص ثالث آن را بازبینی کنید تا از اعتبار آن برای پوشش خسارت جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.
حرکت وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است.
مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه وسایل نقلیه بدون بیمه نامه را متوقف و راننده متخلف را ملزم به پرداخت جریمه میکنند.
توقف و تردد موتورسواران در پیادهروها و محلهای غیرمجاز همچنان ادامه دارد که باعث بروز حوادث ناگوار و افزایش آلودگی در مسیر تردد شهروندان میشود.
این افراد در بسیاری از مراکز پر خطر و پرتردد و مرکزی شهر تهران؛ پیاده راهها و مسیر عابران را غصب میکنند.
حتی بخشی از پیادهروهای بزرگ و بخشی از حاشیه خیابانها که به مسیر دوچرخه اختصاص یافته، جولانگاه موتورسوارها شده است.
حرکت در پیادهروها، ایجاد عمدی صدای حمل بار، حرکت نمایشی و پارک آنها از مصادیق تخلف است و ماموران راهنمایی و انتظامی موظف به برخورد قانونی هستند.
کلاه کاسکت یا همان کلاه ایمنی یکی از واجبترین وسایل ایمنی برای هر موتور سواری است که میتواند خطر آسیب به سر را در سوانح رانندگی تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
این وسیله حیاتی به قدری مهم است که قانون گذار، حرکت بدون گذاشتن آن را قبل از حرکت الزامی و تردد بدون آن را ممنوع کرده است.
گذاشتن کلاه ایمنی قبل از حرکت، همانند بستن کمربند ایمنی حیاتیترین کار برای رانندگان و یکی از اصلیترین وظایف هر راننده و راکب موتورسوار است.
کلاه کاسکتها انواع مختلفی دارند و میزان استقامت آنها در برابر ضربات و حوادث احتمالی به کیفیت و برخورداری آنها از استانداردها بستگی دارد. بدون شک کلاه کاسکتهای استاندارد و با کیفیت از قیمتهای بالاتری برخوردار هستند، اما این نکته را نباید نادیده گرفت که هر کلاه کاسکت گران قیمت لزوما استاندارد و با کیفیت نیست!
طرح ترخیص موتورسیکلتهای توقیفی شامل بیش از ۸۷۳ هزار دستگاه، بخشش جریمه ۲ برابری و امکان تقسیط جریمه از امروز آغاز شده است و تا ۱۷ دی ارائه میشود.
همه موتورسیکلتها به شرط آنکه دارای دستور قضایی نباشد از پارکینگها ترخیص میشود.
مالکان یا متصرفان این موتورسیکلتها (یعنی کسانی که مالک موتورسیکلت نبوده، اما به شکل قانونی در حال استفاده از موتورسیکلتها بوده اند) برای ترخیص این موتورسیکلتها باید به دفاتر پلیس+۱۰ (که بیش از ۱۱۰۰ دفتر در سراسر کشور است) مراجعه کنند و مدارک را برای ترخیص ارائه دهند.
بیشترین موتورسیکلتهای رسوبی در استان تهران با نزدیک به ۴ هزار دستگاه و کمترین موتورسیکلت رسوبی در خراسان جنوبی با ۵۰ دستگاه است.
استانهای تهران، فارس، اصفهان، کرمان، شرق تهران، خراسان رضوی، مازندران و البرز در صدر انباشت موتورسیکلتهای رسوبی هستند.
اجرای طرح ترخیص موتورسیکلتهای توقیفی اگر چه تسهیلات خوبی است، اما پایان راه برای حذف تخلفهای موتورسواران و خسارتهای جانی و مالی آن نیست.
با توجه به تخلفهای چندگانه بیشتر موتورسواران نیاز است طرح جامع و بازدارنده در این حوزه تهیه و اجرایی شود که در ادامه به برخی راهکارها اشاره میشود:
۱) ساماندهی و تعریف تردد همه موتور سواران با همکاری واحدهای صنفی پیک موتوری و موتورهای مستقل
۲) تنظیم و تصویب مقررات خاص حمل و نقل موتورسیکلتی؛ جامع و بازدارنده
۳) آموزش اجباری همه موتورسواران و شناسنامه دار و نشان دار کردن همه موتورسیکلتها که از دور و فاصله مناسب قابل تشخیص برای ماموران باشد
۴) صدور کارت شناسایی و کارت اشتغال موتور سیکلت رانان
۵) اجباری شدن مقررات ایمنی برای موتورسوار و داشتن کلاه ایمنی برای مسافر
۶) ایجاد پلیس موتوری و نظارت بر حسن اجرای طرحهای ساماندهی
۷) ترویج فرهنگ سازی و آموزش موثر بر ساماندهی موتورسیکلت سواران
۸) قانونمند و ضابطهمند کردن فعالیت موتورسواران
۹) حذف یا ساماندهی مسافربری شخصی با موتور
۱۰) اعمال قوانین و کنترل دقیق و پیگیرانه
۱۱) الزامی کردن معاینه فنی برای موتور سیکلتها
۱۲) دریافت عوارض مانند قیمت گذاری پارک حاشیه
۱۳) تعیین ضوابط دسترسی موتور سواران به مناطق مرکزی شهر به خصوص محدوده بازار
۱۴) تهیه طرحها و لوایح قانونی جدید برای ساماندهی ترافیک موتور
۱۵) تعیین شناسه هوشمند و پلاک الکترونیکی و ...
اسماعیل محمدی
دبیر خبر گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما