پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: برای خرید و نوسازی ۴ هزار اتوبوس در شهر تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مناف هاشمی امروز در مراسم آیین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید، افزود: البته با توجه به عقب ماندگی طولانی که در حوزه حمل و نقل داریم نباید با این تعداد اتوبوس خوشحال شویم، اما این اقدام بسیار بزرگ، سخت و طاقت فرسایی بود که بالاخره به ثمر نشست.
وی با بیان این که حوزه حمل و نقل عمومی؛ اقتصادی نیست و به همین دلیل بخش خصوصی وارد نمیشود، افزود: در همه دنیا در حوزه حمل ونقل عمومی، دولت، مردم و شهرداریها در کنار هم کار را جلو میبرند و بیش از ۱۰۰ جلسه و مکاتبه حضوری و غیرحضوری داشتیم تا مشکلات حل شود و این سه مجموعه کنار هم بیاید.
هاشمی با بیان این که متروی تهران ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد تا بر اساس فهرست بهای امروز خود را تکمیل کند، تصریح کرد: اگر سالانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق، املاک و بودجه سالانه هزینه کنیم، چند سال طول میکشد که این مسئله تمام شود و ما اگر شهر روان و پاک میخواهیم باید کمک کنیم.
وی افزود: در حوزه اتوبوسرانی نیز ۳ تا ۴ هزار اتوبوس نیاز داریم که ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم دارد هر چند که باید قسمتی از هزینهها برای مردم افزایش یابد، اما این پول هم پاسخگو نیست و باید دولت به کمک شهرداری بیاید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به درخواست مدیران ایران خودرو برای انعقاد قرارداد بعدی ادامه داد: اگر قیمت قبل را بدهند در قالب نقد و غیر نقد قرارداد جدید را امضا میکنیم، اما باید تسهیلاتی نیز از حوزه صنعت به حمل و نقل عمومی داده شود و باید بگویم نه تنها برخی مواقع کمک نمیشود، بلکه سخت گیریهایی انجام میگیرد.
مناف هاشمی افزود: به عنوان مثال در تهران باید ۴۰ هزار تاکسی نوسازی شود که برای پرداخت وام با ۲ بانک به تفاهم رسیدیم و تسهیلات را تا سقف ۷۰ میلیون تومان با بانک امید و مهر توافق کردیم، اما هنوز مهر این توافق خشک نشده بود قیمت تاکسی از ۷۰ به ۹۴ میلیون تومان و بعد از آن به ۱۲۵ میلیون تومان رسید که نه تنها کمکی صورت نگرفت بلکه راه سخت گیرانهتر شد.
وی گفت: با این حال توانستیم ۲۰۰۰ تاکسی سفارش دهیم و از دولت میخواهیم اگر کمک نمیکنند حداقل یک سهمیه ۱۵ تا ۲۰ هزار خودرویی برای شهرداری قائل شوند تا بتوانیم ناوگان را نوسازی کنیم.
معاون شهردار تهران با تاکید بر این که هیچ کدام از کلان شهرها از تهران مظلومتر نیست، گفت: لازم است که در قالب کمیته یا ستاد مسئولان شهرداری، صنعت و وزارت کشور با یکدیگر رایزنی کنند تا نه تنها مشکلات تهران بلکه سایر کلان شهرها نیز مرتفع شود.