این گزارش - شامل مصاحبه با لیو رییِز (Leo Reyes) عضو سابق کمپین دیجیتالی ترامپ در سال ۲۰۱۶ - به اين شرح است: گویی از زمان مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، یک عمر گذشته است. این مرد، لیو رییِز، در سال ۲۰۱۶ برای خدمت در کمپین دیجیتالی ترامپ به خدمت گرفته شد. کمپین دیجیتالی ترامپ، صدها هزار پیام الکترونیکی را تولید و به ترامپ کمک کرد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پیروز شود.
لیو رییز گفت: من با خودم گفتم این آدم میخواد به یک جایی برسد و پولدار هم هست که به آنجا برسد و همین اتفاق هم افتاد!
مجری پرسید: شما به او کمک کردید به خواسته خود برسد، درست است؟
لیو رییز گفت: درست است.
در ادامه گزارش آمده است: مشارکت لیو در بهار ۲۰۱۶ آغاز شد. او که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، به دنبال یک شغل در رسانههای دیجیتال میگشت. همین امر باعث شد به پیشنهاد کاری برد پاسکیل فکر کند.
مجری گفت: ساختمانی که میبینید یک ساختمان در حاشیه شهر سان آنتونیو واقع در تگزاس قرار دارد. این ساختمان مرکز پروژههایی بود که لیو بخشی از آن بود. او و همکارانش سبک جدیدی از کمپین را ابداع کردند. یکی از مدیران ارشد اجرایی فسیبوک در مورد این کمپین گفت: این مؤثرترین کمپین دیجیتالی است که تا کنون من شاهد آن بوده ام. این کمپین مبتنی بر اختلافات، بیمها و شکافهای موجود در جامعه آمریکا بود و امید داشت با این کار به پیروزی ترامپ کمک کند.
این کمپین در سال ۲۰۱۶ مؤثر افتاد و زمینه را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مهیا کرد.
مجری پرسید: وظیفه لیو این بود که ویدیوهای کمپین را تهیه و در شبکههای اجتماعی فیسبوک و ... قرار دهد. او میگوید پیامهای این کمپین بسیار منفی بودند. آیا برنامه شما این بود که مردم مشارکت کنند و به ترامپ رأی دهند؟
لیو گفت: بله درست است.
مجری پرسید: آیا احساس میکردید که کاری را دارید انجام میدهید که اساساً ریاکارانه بود؟
لیو گفت: احساس من این بود که تولید محتوا ضرورتاً به معنای دروغ نیست، بلکه تحریف واقعیت است. یعنی من حرفهای شما را بگیرم و بر اساس اهداف خودم بازگو کنم.
مجری پرسید: مشکلی با این مسئله نداشتید؟
لیو گفت: در آن زمان احساس من این بود که وظیفه من این است که همه تلاشم را بکنم و از آنجا که این شغل اول من بود احساسم این بود که باید همه تلاشم را بکنم.
مجری پرسید: اما کاری که شما انجام میدادید کار سیاسی بود! در مورد انتخابات ریاست جمهوری بود!
لیو گفت: صادقانه بگویم من فکر نمیکردم که او (ترامپ) پیروز شود! فکر میکنم این بخشی از چیزی بود که من به خودم میگفتم تا با این مسئله کنار بیایم، با تردیدم کنار بیایم! در واقع من در درون خودم میجنگیدم! بویژه که من یکی از طرفداران پرشور برنی سندرز بودم!
وی افزود: یکی از ویدئوهایی که من تولید کردم مربوط به زمانی بود که برنی سندرز تصمیم گرفت به نفع هیلاری کلینتون کنار برود و از او حمایت کند. من ویدیویی ساختم که در آن برنی سندرز یک ریاکار به نظر میرسید. رسانهها از جمله واشنگتن پست و ... آن را انتشار دادند.
مجری پرسید: احساست چگونه بود؟! تو یکی از حامیان برنی سندرز بودی! چطور توانستی بگویی که او ریاکار است؟
لیو گفت: درست است! من فکر نمیکردم که ترامپ پیروز شود. من به خودم میگفتم: هی، بگذار این ویدیو را به شکلی مضحک درست کنم! بگذار این ویدیو را تا حد امکان مضحک درست کنم، زیرا من فکر میکردم اگر ویدیو را خیلی مضحک درست کنم، هیچ کس آن را منتشر نمیکند! حتی آن را انتشار هم نمیدهند! اما یکی از افرادی که در کمپین بود، از آن خوشش آمد و گفت: بگذار آن را برای براد بفرستیم! بگذار ببینیم چه میگوید!
وي افزود: بنابراین، او این ویدیو را برای براد ارسال کرد. من به خانه رفتم، ولی شب بود که یکی از همکارانم به من تلفن زد و گفت: آیا ویدیوی خودت را دیدی؟! من گفتم: منظورت چیست؟ او گفت: یک شبکه ویدیوی تو را منتشر کرده است. من شوکه شدم! روز بعد که سر کار رفتم برای چند دقیقه پشت کامپیوترم نشستم، ولی حتی به آن دست هم نزدم. سپس به اتاق استراحت رفتم. من در تاریکی نشستم. من پر از احساسات (منفی) بودم و فکر میکردم که بر خلاف همه باورهای خود عمل کرده ام.
در ادامه گزارش آمده است: فقط طرفداران برنی سندرز نبودند. آنها میگویند این کمپین، مدام روی اظهارات هیلاری کلینتون مانور میداد و میگفت که او سیاهپوستان را به مثابه "سوپر شکارچی" میداند. آنها این کار را برای تضعیف او در میان رأی دهندگان سیاهپوست انجام میدادند.
لیو گفت: من نمیتوانم با شاهد و مدرک بگویم، ولی نظر من این بود که کمپین ما باعث شد آراء سیاهپوستان به هیلاری اختصاص نیابد.
مجری پرسید: چرا این را میگویید؟
لیو گفت: زیرا به خاطر دارم یک بار به جلسهای رفتم که در آن در مورد این موضوع صحبت میکردند که چقدر سخت تلاش کرده اند آراء سیاهپوستان را به دست آورند. آنها میگفتند آراء بیشتر افرادی که در دهه ۲۰۰۰ متولد شده اند را جذب کرده اند.
مجری پرسید: آنها میگفتند که سخت تلاش میکنند آراء سیاهپوستان را به دست آورند؟
لیو گفت: بله. اما تنها چیزی که توانستند به دست آورند این بود که کاری کردند سیاهپوستان شیوه تفکرشان را عوض کنند، رأی شان را تغییر دهند. خب، اگر آنها به هیلاری رأی ندادند پس به چه کسی رأی دادند: به حزب لیبرترین یا حزب سبز. ما فکر میکردیم رأی سیاهپوستان به این دو حزب یعنی رأی به ما.
مجری پرسید: و آراء کمتر، یعنی رأی به ما!
لیو گفت: دقیقاً.
مجری پرسید: آیا این حرف هم زده شد؟
لیو گفت: نه به وضوع گفته نشد. ما میبایست، همه تلاشمان را برای پیروزی ترامپ میکردیم. اگر مجبور میشدیم که رأی دیگران را منحرف کنیم، نیز به نوعی به موفقیت میرسیدیم.
مجری پرسید: یعنی این حرف به شما زده شد؟
لیو گفت: بله.
مجری پرسید: چه کسی گفت؟
لیو گفت: مدیران پروژه.
مجری پرسید: پیام ها، ضد هیلاری و در حمایت از ترامپ بودند، درست است؟
لیو در پاسخ گفت: بله درست است.
مجری پرسید: بیشتر ضد هیلاری بودند یا بیشتر در حمایت ترامپ بودند؟
لیو در پاسخ گفت: پیامها بیشتر ضد هیلاری بودند. زیرا بحث، پیدا کردن نقاط ضعف و بهره برداری از آنها بود. اگر نقاط ضعف باعث شکست رقیب شوند باز هم شما برنده هستید.
در ادامه گزارش آمده است: او ادعا میکند که این اقدامات همه با کمک کارکنان کهنه کار فیسبوک انجام شده است.
لیو گفت: ما میخواستیم ویدئوها، بزرگتر باشند به طوری که فضای بیشتری به ترامپ هنگام سخنرانی اختصاص داده شود. فیسبوک این ایده را مطرح کرد که تصاویر کل صفحه را اشغال کنند، نه اینکه فقط بخشی از صفحه به ویدیو اختصاص داده شود.
مجری پرسید: برای من خیلی جالب است که همه شما به لحاظ سیاسی، بی سواد بودید! مهمترین نکته برای شما تولید محتوا بود. شما در مورد پیامدهای کاری که میکردید مطلع نبودید. درست است؟
لیو در پاسخ گفت: دقیقاً. زمانی که ترامپ برنده شد، ما به خودمان گفتیم: هی، یک مشت بچه کارشان را خوب انجام دادند! بچههایی که از دانشکده آمده بودند این اتفاق را رقم زدند. این در حالی بود که افرادی که در ستاد انتخاباتی هیلاری کار میکردند یک عمر در کار سیاست بودند. ولی باز هم شکست خوردند. بنابراین، ما احساس کردیم که کاری انجام داده ایم.
وي افزود: ما احساس کردیم که در اولین تلاش خود در دنیای واقعی موفق شده ایم. من در طول کمپین، گیج بودم، اما صادقانه بگویم وقتی او برنده شد و او را به عنوان رئیس جمهور مطرح کردند، من شادی کردم. همه کسانی که با من کار کرده بودند نیز شادی کردند. من فکر میکردم خیلی خوب است که توانسته ام کاری کنم که چهره دنیا را تغییر داده است. در آن زمان، من احساس خوبی داشتم. وقتی در مورد آن فکر میکنم، الان هم احساس خوبی دارم.
این گزارش میافزاید: لیو میگوید کمپین انتخاباتی کنونی ترامپ بر همان مبنای سال ۲۰۱۶ است. ایجاد ترس و اختلاف از طریق پیامهای ترسناک در رسانههای اجتماعی. اما او میگوید تنها موضوعی که برای او اهمیت داشت حمایت مالی از خانواده اش بود.
لیو گفت: من یک پسر دو ساله داشتم. من میبایست از او حمایت میکردم. بنابراین، حس من در آن زمان این بود. زمانی که او برای نخستین بار وارد زندگی من شد، احساس کردم هر کاری باید بکنم تا از او حمایت کنم.
مجری پرسید: چون شما فکر میکردید خیلی مضحک است که ترامپ وارد کاخ سفید شود، کار کردن در آن کمپین برای شما آسانتر بود. درست است؟
لیو در پاسخ گفت: درست است. دقیقاً به همین دلیل من این کار را کردم.
در پایان گزارش آمده است: کمپین ترامپ به درخواست ما برای اظهارنظر در مورد این ماجرا پاسخ ندادند. فیسبوک هم مشارکت کارکنانش در این کمپین را رد نکرد، ولی گفت، آنچه در سال ۲۰۱۶ رخ داده دیگر هرگز رخ نخواهد داد.