به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، ابوالقاسم سلطانی افزود: تبریز دارای ۶ گسل اصلی است و در حریم این گسلها ۱۶ هزار و ۴۲ واحد مسکونی، ۱۴ ساختمان دولتی، ۲ مرکز ارتباطات و مخابرات، یک ایستگاه آتش نشانی، ۲۸ انبار، ۴۳ بازار سنتی، ۲ هزار و ۹۰۰ مرکز تجاری و خدماتی، یک مرکز بهداشتی، ۲ بیمارستان، ۲۱ مرکز درمانی، ۳ پادگان ۲۳ ایستگاه پمپ بنزین و ۳۱ باب تاسیسات شهری احداث شده است.
وی افزود: در این حریم ۱۵ باب تاسیسات ورزشی، چهار مرکز تفریحی و گردشگری، ۶۰۲ واحد صنعتی، ۹۷ واحد حمل و نقل و انبارداری، ۲۶ مدرسه، ۲ دانشگاه، پنج مرکز آموزشی، چهار مرکز فرهنگی هنری و ۴۴ مرکز تاریخی و مذهبی قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی با تاکید بر وجود خمیرمایه پدافند غیرعامل در هرگونه مطالعات، اقدامات و ساخت و سازها در استان گفت: در احداث و توسعه شبکه زیربناهای حمل و نقل، شهرسازی، مسکن و کلیه رفتارهای فردی و سازمانی باید نگاه پدافند غیرعامل داشت و ضروری است این کار به فرهنگ تبدیل شود تا تهدیدات به حداقل برسد.
سلطانی با اشاره به شناسایی دقیق گسلهای تبریز ادامه داد: به منظور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ادارات و دستگاههایی که ساختمان در حریم گسلهای اصلی تبریز دارند باید یا آنها را جابه جا یا اقدام به مقاوم سازی این ساختمانها بکنند.
وی یادآوری کرد: بیشتر ساختمانهایی که در حریم گسلهای اصلی تبریز ساخته شده اند مربوط به گذشته است و در بین آنها ساختمانهای نوساز نیز وجود دارد که برای جا به جایی آنها برنامه ریزی شده و این اداره کل دیگر مجوز ساخت و ساز در داخل گسل و حریم ۱۵۰ متری آن را نمیدهد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه ۶ گسل اصلی تبریز بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارند اضافه کرد: علاوه بر گسلهای اصلی، گسلهای فرعی زیادی نیز وجود دارد که باید مطالعات و تحقیقات لازم برای شناسایی گسلهای فعال انجام شود.
سلطانی گفت: تعدادی از ساختمانهای موجود در حریم گسلهای تبریز در قالب طرح بازآفرینی و مدیریت بحران جا به جا میشوند و تا پایان سال جاری، آییننامه و ضوابط برای انتقال و بازآفرینی این ساختمانها ابلاغ میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی اضافه کرد: هم هدف با پدافند غیرعامل و مدیریت بحران چهارخطه کردن راههای استان، اجرای کنارگذر در کنار تمام پلهای استراتژیک و تونل ها، اجرای جایگزین برای جادههای اصلی، اجرای ۴۸۰ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی برای تخلیه شهرها و کنترل ترافیک انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه مفصل و اتصالات جادههای درون شهری و برون شهری استان ضعیف است افزود: در برخی از جادههای استان تقاطعها و تبادلهای غیرهمسطح اجرا نشده است و تلاش میشود با تامین اعتبارات این نقصها برطرف و اتصالات تقویت شود.