نحوهی راه اندازی نمایشگاه خودرو
برپایی نمایشگاه ماشین علاوه بر سرمایه نیازمند تجربه کافی است؛ چراکه اگر بدون تجربه کسی وارد این عرصه شود نمیتواند موفق باشد.
به گزارش گروه وبگردی
خبرگزاری صدا و سیما، نمایشگاه داری خودرو در ایران به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و لوکس در کشور به حساب میآید، اما برای راه اندازی این شغل لوکس و پردرآمد چه راههایی را باید سپری کرد؟
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران اتومبیل در این باره معتقد است اگرچه راه اندازی یک نمایشگاه نیازمند سرمایهای قابل توجه است، اما در ادامه راز ماندگاری در این صنف را اعتماد در بین مشتریان عنوان میکند. به گفته او، برپایی نمایشگاه ماشین علاوه بر سرمایه نیازمند تجربه کافی است؛ چراکه اگر بدون تجربه کسی وارد این عرصه شود نمیتواند موفق باشد.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در خصوص اینکه برای راه اندازی یک نمایشگاه ماشین چه پیش نیازهایی لازم دارد، میگوید: کسی که میخواهد مجوز دریافت کند ابتدا باید وارد سایت اصناف ایرانیان شود و کد رهگیری دریافت کند و با کدی که دریافت کرده به اتحادیه نمایشگاه داران مراجعه و پرونده تشکیل دهد و سپس در صورت نداشتن سوء سابقه مدارک به پلیس +۱۰ فرستاده و بعد از انجام بررسیها مجوز صادر میشود. برای گرفتن پروانه هم ۸۳۰هزار تومان باید پرداخت شود که از این مبلغ ۸۰۰ هزارتومان هزینه ورودی اتحادیه و ۳۰ هزار تومان هزینه حق صدور پروانه است که مراحل صدور دریافت پروانه دو ماه طول خواهد کشید. وی در ادامه میگوید: در صورتی که نمایشگاه دار مالک نباشد و ملک اجارهای باشد، در این صورت به صورت کد رهگیری مجوز پروانه را صادر خواهیم کرد.
موتمنی در ادامه میگوید: ضابطه اتحادیه ۷۵ متر کف و ۱۲متر دفتر کار در نظر گرفته شده است و متقاضی باید حدود ۸۷ متر داشته باشد تا مشکلی برای پروانه کسب نداشته باشد. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با بیان اینکه وارد شدن در این صنف نیاز به تجربه دارد و به این صورت نیست که بتوان یک شبه این کار را انجام داد، میگوید: در صورتی که تجربه کافی وجود نداشته باشد، نمیتوان کار را به خوبی انجام داد؛ چراکه مجوز به تنهایی کافی نیست. به گفته موتمنی، موفقیت در این کار مستلزم جلب اعتماد است و با وجود مجوز باید بازار فرد را بشناسد، در غیر این صورت مردم خرید نمیکنند.
وی در خصوص اینکه چه میزان سرمایه لازم است تا یک نمایشگاه خودرو راه اندازی کرد، میگوید: کار کاملاً تخصصی است و غیر از اینکه باید سرمایه کافی وجود داشته باشد باید فرد کاملاً تسلط به این بازار داشته و تجربه کافی داشته باشد. اگر وارد کننده باشد که خودرو را وارد میکند و میفروشد و در صورتی که بخواهد به صورت سنتی کار کند باید اعتماد را جلب کند و اگر به صورت خدماتی کار میکند با فروش خودروها کمیسیون خود را از فروش خودرو برمی دارد. موتمنی میگوید: در حال حاضر سطح آگاهی خریدار بالا رفته و جایی خرید میکنند که قانونمند باشد. وی در ادامه میگوید: ما فضای کسب و کار را راحت کرده ایم و مردم به کسانی که قانونمند عمل میکنند اعتماد خواهند کرد.
این فعال بازار خودرو در پاسخ به این سوال که به طور متوسط چند نفر در نمایشگاهها میتوانند کار کنند، میگوید: این بستگی به خود نمایشگاه دار دارد. در حال حاضر برخی هستند که سرمایه کافی برای راه اندازی یک نمایشگاه ندارند و در برخی نمایشگاهها مشغول خریدوفروش میشوند و همین موضوع باعث میشود تعداد افرادی که در یک مجموعه کار میکنند به ۲۰ نفر هم برسد و برخی هم این کار را دوست ندارند و ترجیح میدهند دور خودشان را شلوغ نکنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران میگوید: نمایشگاه داری به چند شیوه است؛ مثلاً برخی هستند که نمایندگی رسمی شرکتها میشوند و با فروش خودروها کمیسیون هم از شرکتها میگیرند. برخی هستند که به دلیل سابقهای که دارند و اعتمادی که مردم به آنها دارند خودروهای آنها را میفروشند و در این میان کارمزد از خودروی فروخته شده میگیرند و برخی دیگر هستند که خودرو وارد میکنند و آن را میفروشند.
وی در ادامه میگوید: در حال حاضر اکثر شکایتها برای نمایشگاههایی است که مجوز ندارند. به گفته وی، در حال حاضر ۱۰۵۰پروانه کسب قانونی در تهران وجود دارد و حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ مورد هم در دست بررسی برای کسب مجوز هستند.
مدارک مورد نیاز برای کسب پروانه
وی در خصوص مدارک مورد نیاز برای برپایی یک نمایشگاه خودرو نیز میگوید: ارائه پرینت کد رهگیری ثبت تقاضای صدور پروانه از سایت، تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه کسب از اتحادیه، گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط، کپی کارت ملی و رضایت محضری، کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی، عکس، آخرین فیش تلفن ثابت مکان معرفی شده، گواهی پستی توسط منطقه ذی ربط و معرفی هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به همراه تصویر اساسنامه و آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت از جمله مدارک مورد نیاز برای کسب پروانه نمایشگاه اتومبیل است.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که متوسط درآمد این صنف چه میزان است، میگوید: این کار کاملاً تجاری است و همه چیز بستگی به این دارد که سرمایه اولیه چقدر بوده است. نمایشگاه داران اتومبیل چندان تمایلی به افشای مسائل مالی و اقتصادی خود ندارند؛ آنها حتی در مورد هزینههای کار نیز راحت صحبت نمیکنند و آن را متغیر و کاملاً غیر قابل پیش بینی عنوان میکنند؛ با این حال به طور میانگین برای برپایی یک نمایشگاه ماشین حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه لازم است و اجاره یک مغازه ۹۰ متری در محدوده خیابان عباس آباد ماهانه ۱۰۰میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
به گفته یکی از فعالان بازار خودرو، هر یک میلیارد تومان ماشین درآمد ۲۰۰میلیون تومانی به همراه دارد و فروش ویژه نیز با سود ۳۰درصد انجام میشود. البته در مورد خودروهای مختلف حاشیه سود بسیار متغیر است، به عنوان نمونه سود خودروهای آسیایی قابل قیاس با سود خودروهای اروپایی نیست. اما آنگونه که از صحبتهای نمایشگاه داران استنباط میشود سود خالص بین ۲۰ تا ۳۰درصد متغیر است.
به گفته یکی دیگر از نمایشگاه داران که دفتر آنها در خیابان شریعتی است؛ برخی از نمایشگاه داران برای خودرو شرایط فروش ۱۸درصدی در نظر میگیرند، اما در حقیقت قیمت ماشین را بالاتر عنوان میکنند تا به همان سود ۳۰درصدی دست پیدا کنند.