گزارش مکتوب؛
پرواز بلیت هواپیما
شیوع کرونا از اواخر پارسال موجب کاهش سفرها و افت شاخصهای اقتصادی شد، اما گرانی بلیت هواپیما را به دنبال داشت.
به گزارش
خبرگزاري صداوسيما مرکزکيش، در حالي که فرودگاه هاي کشور به علت شیوع کرونا در همه شاخص هاي ورود و خروج هواپيما ، بار و مسافر منفي بودند اما فرودگاه بين المللي کيش شاهد رشد 9 درصدی در پروازها بود.
در زمينه پذيرش و جابجايي مسافران نيز فرودگاه کيش رشد پانزده درصدي داشت.
شهريور امسال 723 پرواز ورودي، بيش از 90 هزار مسافر را وارد کيش کردند و 725 پرواز خروجي ، بيش از 84 هزار مسافر را از جزيره کيش به ساير شهرهاي کشورمان منتقل کردند.
بر اساس آمارها فرودگاه کيش بر خلاف ساير فرودگاه هاي کشور در همه شاخص ها مثبت بود.
در شرايط کنوني که به خاطر شيوع کرونا بسياري از مشاغل اقتصادي آسيب ديدند و درآمدهاي مردم نسبت به سالهاي گذشته کاهش داشت حرف و حديث هايي در خصوص افزايش قيمت بليت هواپيما شنيده مي شود.
فرزانه شرفبافي، مدير عامل شرکت هواپيمايي کيش علت افزايش قيمتها را رعايت فاصله گذاري اجتماعي در پروازها مي داند و مي گويد به علت اينکه براي جلوگيري از شيوع و انتقال کرونا تعداد زيادي از صندلي هاي هواپيما خالي مي ماند حدود 40 درصد، براي جبران هزينه ها ناچاريم قيمت بليت هواپيما را افزايش دهيم.
عكس آرشيوي است
در این زمینه بیشتر بخوانید؛
اين افزايش قيمت بليت هواپيما در شرايط فعلي که خانواده ها به لحاظ اقتصادي از کرونا آسيب ديدند منطقي به نظر نمي رسد!
هر چند خانم مدیر عامل علت افزايش قيمتها را ضرورت پذیرش مسافر کم و صندلي هاي خالي ناشي از رعايت فاصله گذاري مي داند اما آقاي محمدي که دو سه روز پيش از شيراز به کيش آمد به خبرگزاری صدا و سیمای کیش گفت: پرواز با ظرفیت صددرصدی و مملو از مسافر انجام شد و این مطلب را مسافری که از ارومیه به کیش و مسافر دیگری که با خانواده از تهران به کیش آمدند نیز تایید کردند.
رعایت نشدن اصل فاصله گذاری اجتماعی گویا در تمام پروازهای منتهی به کیش کاملا رعایت می شود!
به داد کیش باید رسید
البته حدود يک ماه قبل (25 شهریور )، معاون وزير بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا در گزارشی به رئیس جمهور ، اوضاع فرودگاه و پروازهاي کيش را نگران کننده خواند و گفت: فرودگاه کيش از نظر شيوع کرونا پس از فرودگاه دزفول ، آلوده ترین فرودگاه کشور است و موازين بهداشتي در آنجا رعايت نمي شود.
در این زمینه بیشتر بخوانید؛
دليل اين ادعا هم اين است که بیشتر ساکنان کيش که به سرزمين اصلي سفر مي کنند، پس از بازگشت به کیش به کرونا مبتلا شدند.
پس از پخش این خبر از رسانه ملی و انتشار آن در سایت خبرگزاری صدا و سیمای کیش مسئولان محلی کیش واکنش نشان دادند و گفتند این ادعا درست نیست.
علی عرب مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما موضع گیری معاون وزیر بهداشت را دور از واقعیت دانست و گفت: مردم در پروازها از ماسک استفاده می کنند و اگر کسی ماسک نداشته باشد شرکت هواپیمایی کیش بسته های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به آنان می دهد.
البته او به این نکته هم اشاره کرد مردم در طول مسیر سوار شدن به پرواز داخل اتوبوس های فرودگاه و هنگام تحویل بار ممکن است فاصله اجتماعی را رعایت نکنند و همین امر موجب شیوع کرونا می شود.
اين افزايش قيمت بليت هواپيما ، واکنش هايي را در ميان مردم و مسئولان به دنبال داشته است.
آقاي خردمند که از ساکنان کيش و کارمند است مي گويد: افزايش قيمت بليت هواپيما در شرايط فعلي ، ضربه اي کاري به اقتصاد خانواده هاست و شرکت کيش اير نبايد خودسرانه قيمتها را افزايش دهد.
خانم نيکويي که سالها در کيش زندگي مي کند در گفتگو با خبرگزاري صداوسيما مركز كيش، گفت: درآمد مردم نه تنها افزايش نيافته بلکه به علت شيوع کرونا وضع اقتصادي خانواده ها آسيب ديده است و اکنون شرايط مناسبي براي افزايش دادن قيمت بليت هواپيما نيست.
يکي ديگر از شهروندان مي گويد : شرکت هواپيمايي کيش به سازمان منطقه ي آزاد کيش تعلق دارد و منطقي تر اين است که در شرايط کرونايي براي کمک به اقتصاد خانواده ها قيمتها را قدري کاهش دهند اما افزايش ناگهاني قيمت بليت هواپيما ، همه ي ما را شوکه کرد.
چراغ سبز آقای وزیر ؟
آقاي اسلامي ، وزير راه و شهرسازي درباره افزايش قيمتها نظر ديگري دارد و از حرفهاي وي چنين استنباط مي شود که بايد قيمتها افزايش پيدا کند.
آقاي اسلامي چند روز قبل گفته بود: در اين زمينه بايد نگاه عادلانه اي داشته باشيم و خواسته هاي عرضه کنندگان خدمات، يعني شرکتهاي هواپيمايي را هم در نظر بگيريم.
اين حرف وزير راه و شهرسازي، چراغ سبزي براي افزايش قيمتهاست و از آن بوي گراني بليت هواپيما به مشام مي رسد.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از تعيين تکليف قيمت بليت هواپيما در روزهاي پيش رو خبر داده که هميشه اين تعيين تکليف ها به معناي افزايش قيمتهاست.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفته درصدديم در جلسه ي مشترکي که با وزير راه و شهرسازي در روزهاي آينده برگزار مي شود امکاناتي براي شرکتهاي هواپيمايي در نظر بگيريم که هزينه آنها تا زماني که قيمت ارز پايين مي آيد جبران شود.
اگر اين امکانات، به معناي افزايش قيمتها باشد خواه ناخواه اتفاق خواهد افتاد اما مسئولان بايد لااقل تا بهبود اوضاع اقتصادي ناشي از کرونا صبر کنند تا هزينه هاي سنگين تري بر خانواده ها تحميل نشود.
نيمه مهر امسال انجمن شرکتهاي هواپيمايي اعلام کرد که بر اساس تصميم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپيماها از 60 درصد از ظرفيت خود استفاده کنند و مابه التفاوت آن از محل افزايش قيمت بليت جبران خواهد شد.
در این زمینه بیشتر بخوانید؛
پس از اين تصميم ، نرخ نامه جديد بليت پروازهاي داخلي منتشر شد که طبق آن ، قيمت بليت هواپيما از اول آبان امسال حداقل 155 دصد افزايش پيدا مي کرد.
سازمان منطقه آزاد کیش حمایت کند ؟
خانم شرفبافي مدير عامل کيش اير در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما مركز کيش، گفت: شرکت هاي هواپيمايي افزايش 87 درصدي قيمتها را پيشنهاد داده اند که در حال حاضر منتفي شده است اما اگر در يکي دو هفته اخير قيمت ها بالاتر رفته به علت تعطيلي ها و افزايش تقاضا بوده است.
شرفبافي افزود: اگر براساس تصميم ستاد ملي کرونا از اول آبان از 60 درصد ظرفيت صندلي هاي هواپيما استفاده شود بديهي است که قيمت بليت هواپيما حدود 40 درصد افزايش خواهد يافت.
البته خانم مدیرعامل اگر همین الان هم سری به سایت های فروش بلیت بزنند متوجه می شوند که قیمت های بلیت هواپیما همچنان در آسمان سیر می کند.
فرزانه شرفبافی ادامه داد: منتظر دستور وزير راه و شهرسازي پس از توافق با سازمان هواپيمايي کشوري و کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هستيم تا قيمتهاي نهايي اعلام شود.
مدير عامل هواپيمايي کيش گفت: از وزير راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشوري درخواست کرده ايم که نگاه ويژه اي به مناطق آزاد داشته باشند و اگر از حمايت سازمان منطقه آزاد کيش و يا ستاد ملي کرونا برخوردار شويم فشار کمتري بر شهروندان و مسافران وارد خواهد شد.
مدير عامل سازمان منطقه آزاد کيش در حاشيه مراسم کلنگ زني مجموعه فرهنگي ورزشي نيروي انتظامي، گفت: قيمت جديدي را شرکت هاي هواپيمايي ارائه کرده اند که سازمان منطقه آزاد کيش به منظور کمک به خانواده ها و رونق کسب و کار در کيش، اين قيمت ها را در پروازهاي کيش اير لحاظ نخواهد کرد.
غلامحسين مظفري افزود: البته مديرعامل شرکت هواپيمايي کيش قيمت جديدي را به ما اعلام کرده است که پس از بررسي ، قيمتهاي جديد بليت هواپيما اعلام خواهد شد.
تعطیلات و تیر خلاص
با نزدیک شدن به تعطیلات مناسبتی بلیت کیش سوار بر رخش گرانی می تازد و بهای بلیت چنان سر به فلک می کشد که پس از پایان تعطیلات نیز میلی به پایین آمدن ندارد.
اول آبان پرواز کیش به تبریز 700 هزار تومان پیش فروش می شود دوشنبه پنجم و سه شنبه ششم آبان نیز بهای پیش فروش بلیت 990 هزار تومان است !
این یعنی افزایش بهای بلیت هواپیما، اما چرا مسئولان همچنان اصرار دارند که افزایشی رخ نداده است جای سوال دارد؟!
در کیش زمینگیر شدیم
خانواده های ساکن کیش توان خروج از کیش را ندارند هرچند که در شرایط کرونا بهتر است از شهر و دیار خود خارج نشوند اما اگر سفر ضروری پیش آید با این نرخ بلیت نمی توانند سفر کنند.
سفر یک خانواده 4 نفره از کیش به تبریز بین 5 میلیون و ششصد تا 8 میلیون تومان آب می خورد آن هم اگر به قول معروف خشکه حساب کنیم.
این افزایش قیمت نیست ؟؟
تهران و بندرعباس و شیراز و اصفهان هم همین شرایط را دارد. حالا اگر، یارانه بلیت به مسیر های مناطق آزاد اختصاص یابد شاید فشار اقتصادی ساکنان این مناطق کمتر شود.
کیش تنها مسیر هوایی و دریایی دارد و اگر مسافری تصمیم بگیرد از کیش با شناور به بندرلنگه برود و با خودرو شخصی به تبریز و مشهد و تهران سفر کند حتما باید مبلغ گزافی برای بنزین هزینه کند و اگر هزینه اقامت های بین راه و خوراک را هم به آن اضافه کنیم چه بسا از بهای بلیت هواپیما هم بیشتر می شود.
این اسب سرکش تورم تا کجا می تازد و فشار گرانی تا کی بر مردم تحمیل می شود پرسشی است که تنها یک جواب دارد ان شاالله در آینده نزدیک وضع بهتر می شود.
کیش شهری پاک، امن و جذاب برای مسافرانی است که دستشان به دهانشان می رسد و ساکنانش که بیشتر کارمند و کارگرند و سرمایه دار و بازاری نیستند باید با این شرایط کنار بیایند اما تا کی و تا کجا معلوم نیست.
نویسنده: سلیمان اکبرنظر