به گزارش
خبرگزاری صداوسیما،مرکز فارس،اداره پایدار و مطلوب کشور فقط با تکیه بر نظام مالیاتی کارا، منصف و هوشمند امکانپذیر است.
هر قدر کارایی نظام یادشده بیشتر باشد، وصول مالیات با دقت و سرعت بیشتری صورت میگیرد و هم مالیاتدهندگان احساس نظم، دقت و در نتیجه عدالت بیشتری در پرداخت مالیات خود میکنند. برای رسیدن به یک سیستم مالیاتی توانمند که بتواند ضمن وصول تمام درآمدهای مالیاتی، رضایت تمام مودیان را نیز تامین نماید مستلزم داشتن یک رویکرد سیستمی جامع و کارآمد است.
یکی از اقدامات مهم در خصوص مدرن سازی نظام مالیاتی،
اجرای طرح جامع مالیاتی بوده که با تکیه بر آن، خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارایه میگردد. ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی از تازهترین اقدامات سازمان است که به منظور توسعه دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف و برنامههای سازمان در حوزه مکانیزاسیون فرایندها اجرایی شده است.
بمنظور توسعه خدمات الکترونیکی و تکریم مودیان مالیاتی و کاهش ترددهای غیرضروری، طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیک سازمان به نشانی www.tax.gov.ir راه اندازی گردید.کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل میتوانند با استفاده از این سامانه،
بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن اوراق مالیاتی خود را مشاهده نمایند.
همه مودیان دارای پرونده مالیاتی میتوانند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک و ثبت درخواست استفاده از خدمات ابلاغ الکترونیکی، حساب کاربری ابلاغ الکترونیکی را برای خود فعال نموده و از مزایای آن استفاده نمایند.پس از فعال شدن خدمت ابلاغ الکترونیک، همه اوراق مالیاتی که در سامانههای سازمان برای پروندههای هر مودی صادر میشود، به صورت خودکار بر روی حساب کاربری وی بارگذاری و قابل رویت شده و همزمان با بارگذاری این اوراق در حساب کاربری، پیامک اطلاع رسانی از طریق تلفن همراه برای وی ارسال میگردد تا برای مشاهده این اوراق به حساب کاربری خود مراجعه نماید. پس از مشاهده اطلاعات هر برگه، وضعیت آن از ابلاغ نشده به ابلاغ شده تغییر مییابد.
تاریخ مشاهده اوراق در حساب کاربری به عنوان تاریخ ابلاغ واقعی در سامانه مالیاتی ثبت شده و این تاریخ ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر بوده و ابلاغ انجام شده برابر مقررات قانونی، همه پیامدهای ابلاغ فیزیکی را در بر خواهد داشت.
پیش از این ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی شخص انجام میگرفت. در این شیوه گاهی به دلیل نبود مودی در محل، مشکلاتی را برای مودیان و سازمان بوجود میآورد. بعلاوه مودی نیز به منظور پیگیری وضعیت ابلاغ اوراق مالیاتی میبایست به ادارات مالیاتی مراجعه مینمود که این امر زمینه ترددهای غیرضروری به ادارات را بوجود میآورد.