ضرورت حفظ حریم پروازی فرودگاه تبریز
مدیرکل فرودگاههای آذربایجان شرقی بر ضرورت حفظ حریم پروازی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، رامین آذری گفت: جلوگیری از نفوذ موانع غیرمجاز در سطوح بیخطر پروازی مسیر فرودگاه ضروری است و لحاظ کردن ضوابط حریم پروازی مصوبه کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در این کلان شهر لازم است.
وی با بیان اینکه ایران عضو سازمان بین المللی هواپیمایی و متعهد به رعایت دستورالعملهای کنترل موانع است،گفت: به لحاظ اینکه فرودگاه تبریز جزء فرودگاههای پرتردد و بین المللی است، طبق مقررات، کنترل موانع غیرمجاز تا ۱۵ کیلومتری امتداد و ۶ کیلومتری موازات باندهای پروازی الزامی است و رعایت نکردن این دستورالعملها منجر به ایجاد مخاطرات برای پروازها میشود.
مدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی گفت: حداکثر ارتفاع ساخت و سازها در این مسیر باید بر اساس استاندارد سازمان هواپیمایی بین المللی (ایکائو) و اخذ مجوزهای کارشناسی از سوی اداره کل فرودگاههای آذربایجان شرقی باشد.
آذری افزود: در دیدار اخیر با مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و دبیر کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، مقرر شد تا موضوع لحاظ کردن حریم پروازی فرودگاه تبریز در جلسه کمیسیون ماده ۵ کلان شهر تبریز مطرح و اقدامات لازم انجام شود.
حریم فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز که از آن با عنوان سطوح بی خطری پرواز یاد میشود، در دهههای اخیر به دلیل احداث بلوار در ضلع غربی و نیز بزرگراه تبریز - صوفیان در ضلع جنوبی آن مخدوش شده است.
بروز چنین وضعیتی علاوه بر خطرات احتمالی برای پروازهای این فرودگاه بین المللی از نظر دسترسی مسافران به پروازها، به ویژه در ایام تعطیل، نیز دشوار شده است، زیرا حجم انبوه خودروهای ورودی و خروجی از شمال غرب تبریز، صفهای طولانی خودروها در مسیر دسترسی به فرودگاه ایجاد میکند.
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در شمال غرب این شهر با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی برای پذیرش پروازهای داخلی و بین المللی به منظور حمل و نقل مسافر و بار طراحی و احداث شده است.
این فرودگاه به دلیل واقع شدن در مرز و کریدورهای هوایی بین المللی، ارائه خدمات ناوبری، رادار و هوانوردی به پروازهای داخلی و بین المللی به خصوص پروازهای عبوری بین المللی بیشتر از مبداء و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقصد کشورهای آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه و بالعکس در آن صورت می گیرد.
پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه به صورت میانگین ۴۵ پرواز داخلی و ۶ پرواز خارجی در این فرودگاه انجام میشد.