به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی و دانشگاه گروه علمی فرهنگی و هنری
خبرگزاری صدا و سیما، خانم دکتر نسرین نورشاهی در نخستین همایش ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که به صورت حضوری و مجازی امروز در سالن همایش وزارت علوم و با حضور وزیر علوم، تحقیقات وفناوری برگزار شد، درباره محیطهای برخط و مجازی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن افزود: بشر در مقیاس جهانی با یک ابرمسأله روبرو شده است که میلیونها نفر را در جهان به فقر کشانده و با کاهش شدید سرمایهگذاری و بیکاری روبرو شدهایم که حاصل آن حاشیهنشینی، بحرانها و هنجارهای اجتماعی، اخلال در آموزش، فرسایش اعتماد و اختلال در سلامت است.
وی افزود: در چنین شرایطی دانشگاه باید به امداد علمی و تخصصی و دانش بنیان جامعه برآید و مسائل جامعه را تا حد امکان حل کند و اینجا است که اهمیت مسؤولیت اجتماعی دانشگاه خود را نشان میدهد؛ پاسخگویی دانشگاه در واقع عیاری برای ارزش دانش و معرفت علمی و مهری برای مشروعیت اجتماعی علم و نهادهای علمی است.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تأکید کرد: در میز آینده پژوهی آموزش عالی کشور فرصتهایی را که دانشگاهها میتوانند برای پاسخگویی اجتماعی داشته باشند بررسی کردیم که افزایش سطح شفافیت و گزارش دهی، احیای آموزشهای غیررسمی دانشگاه، دانشجو محور شدن آموزش عالی، حمایت از زنان دارای مسؤولیت، تعاملات اجتماعی دانشگاهها با جامعه، تقویت علم، انتقال از پایتخت محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی، ترویج علم، تبدیل محیط مجازی به محیط جدیتر و در خدمت بودن دانشگاه سبز در توسعه پایدار بخشی از این مطالعات به شمار میرود.
وی درخصوص شفافیت و گزارشدهی گفت: الکترونیکی شدن سرویسهای آموزشی اگر طبق استاندارد جهانی با کیفیت و سهولت در دسترس باشد باعث میشود سیستمهای دانشگاهی باز و گشوده شود و در دید و قضاوت عموم قرار گیرد.
خانم دکتر نورشاهی در زمینه احیای آموزشهای غیررسمی افزود: محیطهای برخط این امکان را فراهم میآورد که دانشگاه با سهولت و انعطاف عمل خود از محدوده برنامههای آموزشهای رسمی فراتر رود و با پودمانهای آموزشی سبک، به حل مشکلات جامعه کمک کند.
وی با اشاره به دانشجومحور شدن آموزش عالی گفت: آموزش الکترونیکی قدرت ابتکار عمل بیشتری به جمعیت دانشجویی میدهد تا بخشی از اوقات و منابع آنها برای تردد در بین شهرها و در شهرها صرف نشود و هزینههای روانی درس خواندن را بهبود میبخشد و از زنانی که دارای مسؤولیتهای خانوادگی و مراقبت فرزند هستند حمایت میکند.
خانم دکتر نورشاهی درخصوص تعاملات اجتماعی دانشگاهها با جامعه گفت: الکترونیکی شدن آموزش عالی به شرط مدیریت صحیح میتواند با یکپارچگی نظام مدارک تحصیلی و صلاحیتها و دروس و برنامههای استاندارد شرایط امکان برای همکاری دانشگاهها، تشکیل اتحادیههای دانشگاهی را افزایش دهد که این امر باعث افزایش تعاملات بین گروهی در دانشگاهها و حضور فعالتر اعضای هیأت علمی دانشگاه در عرصه عمومی و پاسخگویی به مسائل روز میشود.
وی در مورد تقویت حوزه عمومی علم افزود: برای استقرار حوزه عمومی و آزاد تبادلات علمی الکترونیکی شدن میتواند این امر را تسهیل و تسریع کند و آموزش عالی الکترونیکی میتواند به عنوان یک بخش الگو و جدی از محیط مجازی در صحنه ظاهر شود که این نیاز به ابتکارات دانشگاهیان دارد.
خانم دکتر نورشاهی در پایان سخنان خود گفت: انتقال از پایتختمحوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی به گونهای که تهران فقط محل همه امور نباشد و ترویج علم و ایجاد نوعی دانشگاه سبز در خدمت توسعه پایدار که هیچ آسیبی برای محیط زیست ندارد از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی است.