پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تعیین سقف برای تحریر سند در دفترخانه تا چهار سال بعد خبر داد و گفت: هیچ سردفتری نمیتواند بالاتر از متوسط درآمد سردفترهای منطقه دریافت کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدناصر دالوندی در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفتگو درباره دریافت دستمزدهای نجومی در سردفترها گفت: در یک برنامه تلویزیونی گزارشی تهیه شده بود که نشان میداد یک سردفتر دستمزد نجومی دریافت کرده بود و پس از این موضوع رئیس سازمان ثبت اسناد دستور داد همه دفترخانههایی که «تحریر» بالا دارند، بازرسی شوند تا مشخص شود تخلفی صورت میگیرد یا خیر.
وی از تعیین سقف برای تحریر سند در دفترخانه تا چهار سال بعد خبر داد و گفت: هیچ سردفتری نمیتواند بالاتر از متوسط درآمد سردفترهای منطقه دریافت کند. بسیاری از سردفترهای کشور در مناطقی خدمت میکنند که دریافتیهایشان بالاجبار پایین است و نباید بگوییم همه سردفترها درآمدهای افسانهای دارند.
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره انحصار سردفترها در کشور بیان کرد: جذب سردفتر به موجب ماده ۵ قانون شاخص دارد و نمیتوانیم بیشتر یا کمتر از این تعداد سردفتر جذب کنیم و بنابراین نسبت به جای خالی که برای سردفتر موجود داریم، با آزمون، سردفتر جذب میکنیم.
وی با بیان اینکه در دفترخانه سند رسمی تنظیم میشود و به وسیله آن عوائد دولتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وصول میشود، اظهار کرد: با وجود این مهم، اما ریالی بار به دوش حاکمیت نیست. دفتردارها پولی بابت پایان خدمت پس از بازنشستگی دریافت نمیکنند و به همین دلیل قانون گذار در سال ۱۳۵۴ اعلام کرد اگر سردفتری در دوران خدمت فوت شد، ورثه آن فرد میتوانند دفتر وی را به شخص دیگری انتقال دهند.
دالوندی بیان کرد: کسانی که از این طریق دفترخانه گرفتهاند، کمتر از ۱۰ درصد هستند و باقی افراد نتوانستند از این امتیاز استفاده کنند، زیرا یا ممکن است آن سردفتر قبل از بازنشستگی منفصل از خدمت شده باشد یا ورثه نتوانستهاند فرد صلاحیت داری را برای انتقال دفترخانه به وی پیدا کنند.