به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی و دانشگاه گروه علمی و فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدتقی نظرپور در زمینه سیاست گذاری کافی در حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی افزود: سیاست گذاری در آموزش الکترونیکی تا پارسال دردانشگاههایی که رویکرد اصلیشان آموزش مجازی است، به خوبی و با قوت پیش رفته است، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزام ایجاد آموزش الکترونیکی در سطح کلیه دانشگاهها با وجود بسترهای مناسب، نیاز به راهبردهای جامعتری در این خصوص است تا با ارزیابیهای جامع از کیفیت به کارگیری آن اطمینان حاصل کرد و در جهت بهبود اقدامات انجام شده، گام نهاد.
وی درباره نقاط قوت و ضعف پیشروی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها گفت: از نقاط قوت آموزش الکترونیکی میتوان به مواردی از قبیل: وجود متخصصان آموزش دانشگاهی در هر دانشگاه، وجود کارشناسان فنی متخصص IT در اغلب دانشگاهها، وجود زیرساخت LMS در اغلب دانشگاههای کشور، وجود مجلات یادگیری الکترونیکی در حوزه آموزشهای دانشگاهی و ارائه نتایج علمی در بهرهبرداری از آن، وجود رشته یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای کشور، وجود تیمهای تخصصی تولید محتوای الکترونیکی و بالاخره توجه بالای مدیران دانشگاهها در توسعه آموزش مجازی اشاره کرد.
وی ادامه داد: نقاط ضعف موجود در بهکارگیری آموزش الکترونیکی نیز، نبود زیرساختهای فناوری در اغلب دانشگاهها بویژه دانشگاههای نوپا و جدید التاسیس، نبود متخصصان یادگیری الکترونیکی در اغلب دانشگاهها، مشکلات مالی و نبود ردیف بودجهای برای آموزش مجازی، نگرش نه چندان مثبت به آموزش مجازی در دانشگاهها از سوی برخی اعضای هیأت علمی دانشجویان و کارمندان دانشگاهها، دانش ناکافی اعضای هیأت علمی در مورد آموزش مجازی، دانش ناکافی کارشناسان و دانشجویان در مورد آموزش مجازی ونبود آیین نامههای الزام آور و مشوق فعالیتهای مجازی را شامل میشود.
آقای دکتر نظرپور درخصوص فرصتها و تهدیدهای پیش روی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها گفت: از جمله فرصتهای پیش رو میتوان به توسعه روز افزون فناوریهای نوین و استفاده از آن در جامعه، تأمین زیرساختهای کشوری و بومی آموزش مجازی، سیاستهای متناسب با توسعه آموزش مجازی در طرح تحول، وجود بسته توسعه آموزش مجازی به عنوان راهنمای عمل و بالاخره وجود شاخصهای الزام آور توسعه زیرساختهای الکترونیکی اشاره کرد.
وی افزود: همچنین در نظام آموزش الکترونیکی تهدیدهایی وجود دارد که شامل مواردی از قبیل: زمانبر بودن راه اندازی زیرساختهای کشوری و بومی آموزش مجازی، شفاف نبودن برخی شاخصهای ارزیابی و پایش بسته مجازی، تبادل محدود تجربههای آموزش مجازی کشور در عرصه ملی و بینالمللی است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، در خصوص انجام اقدامات مؤثر در حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی اثر بخش برای آموزش دانشگاهها تأکید کرد: در این راستا ایجاد و تقویت بسترهای موجود در بهکارگیری یادگیری الکترونیکی گامی مؤثر و اجتنابناپذیر است. همچنین پایش ضمنی عملکرد پیادهسازی یادگیری الکترونیکی چه از نظر فنی و ساختاری و چه از نظر جلب رضایت مخاطبان و کاربران باید صورت گیرد که در این میان لزوم تدوین آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی دقیق و پیگیری هر چه مؤثرتر عملکرد دانشگاهها در این حوزه ضروری است