پخش زنده
امروز: -
خانه طراحان انقلاب اسلامی در متفاوتترین اربعین قرن، موکب فرهنگی رسانهای پر قدرتی برپا کرد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی، فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ باورش برایمان سخت بود، اما کرونا چند وقتی است عادتمان داده اتفاقات تلخ و سخت را راحتتر باور کنیم.
در سال گذشته حدود سه میلیون از هموطنانمان در مسیر عاشقی قدم گذاشتند تا پیاده به دیدار امام حسین (ع) بروند، اما امسال این امکان میسر نبود.
ما بودیم و مصرعی که تنها دلمان به آن خوش بود؛ "گر چه دوریم به یاد تو سخن میگوییم".
مصرعی که الهام بخش بسیاری از طرح ها، نماهنگها و فیلمهای کوتاه و حتی تیزرها شد.
از دیوار نگارهای که در قلب میدان ولیعصر (عج) جای گرفته تا طرحهایی که یکی از آنها یک روز قبل از اربعین به عکس صفحه نخست بسیاری از روزنامهها تبدیل شد؛ عکسی در خانه طراحان انقلاب اسلامی به ثمر نشسته است.
طرحهایی که به شکلی هنرمندانه عشق به امام حسین (ع) و مکتب ایشان و وحدت و برادری و مضامین انسانی را به تصویر کشیده اند و از مردم هم که درباره آنها میپرسیدیم؛ میگفتند با زبان هنر میشود ساعتها حرف را در یک طرح قوی خلاصه و پیام خود را به جهانیان مخابره کرد.
آقای صادق جمالی در این باره به ما، گفت: در اربعین ۹۹ ما با غم فراق مواجه بودیم و لازم بود در طرح هایمان این مسئله را به تصویر بکشیم. به همین دلیل عبارت "برسان سلام ما را" طراحی شد و طرح هایمان حول محور بیت "گر چه دوریم به یاد تو سخن میگوییم - بعد منزل نبود در سفر روحانی" شکل گرفت.
مدیر استودیو گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی ادامه داد از سویی همواره اربعین تبلور جلوه برادری ملتهای ایران و عراق بوده است و به همین دلیل تلاش کردیم این مسئله را نیز در طرح هایمان در نظر بگیریم.
مثلا در دیوار نگاره ولیعصر (عج) سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در کنار ابو مهندس المهدی قرار دادیم تا نشان دهیم بین ایران و عراق هیچگاه جدایی نخواهد افتاد.
افزون بر پوسترها و موشن گرافیکها فیلمهای کوتاهی هم ساخته شد که مضامین قابل تاملی داشت.
مثلا در فیلم کوتاهی جمعی که در سالهای گذشته هزینهای را برای پیاده روی اربعین کنار میگذاشتند، امسال صرف تامین اجاره خانه فردی که مشکل اقتصادی دارد، کردند.
یا گروهی که دسته جمعی راهی سفر عشق میشدند، این بار قدم هایشان را در مسیر خدمت به خلق در مناطق کمتر برخوردار برداشتند. پزشکی که در مسیر پیاده روی اربعین خدمت میکرد به نقاط دور افتاده رفت و دست هموطنی را گرفت و غذایی که در ان مسیر توزیع میشد در روستاهای محروم توزیع شد.
آقای سید جلال منتظری در این باره گفت: عشق به امام حسین (ع) حد و مرز ندارد، اما اربعین ۹۹ نشان داد میتوانیم در کنار کارهایی که هرساله انجام میدهیم جنبههای دیگری را هم در نظر بگیریم.
مدیر روابط عمومی خانه طراحان انقلاب اسلامی ادامه داد: پویش هر موکب - یک خدمت در همین راستا طراحی شد. خدمت به مردم مناطق محروم، خدمت در بیمارستانها، بازسازی مراکز فرهنگی اموزشی و در کل کمک به یکدیگر از مسائلی است که تلاش کردیم در آثارمان به تصویر بکشیم.
در روزهای اخیر هشتگهایی هم به راه افتاد که در فضای مجازی توفان به پا کرد. افزون بر عبارتهایی که سالهای گذشته هم استفاده میشد کلیدواژههایی اضافه شده بود. مثلا به تو از دور سلام یا برسان سلام ما را، یا هر موکب یک خدمت یا نائب الزیاره از جمله انها بودند.
آقای میکائیل دیانی که از چهرههای فعال در فضای مجازی است در این باره، میگوید: تلاش کردیم در متفاوتترین اربعین قرن پویشها و هشتگهایی راه بیندازیم که متناسب با فضای فعلی جامعه هم باشد مثلا هر موکب یک خدمت را برای خدمت به هموطنان طراحی کردیم. یا برسان سلام ما را که به عربی بلغ سلامنا میشد در عراق هم ترند شد.
وی ادامه داد: در همین راستا نرم افزار نائب الزیاره را هم طراحی کردیم که ایرانیان به عراقیها درخواست میدادند تا از جانب آنها زیارت کنند. این نرم افزار هم با استقبال بسیار خوبی همراه شد و تجربه خوبی بود.
نماهنگهایی که با نوای مداحان مطرحی، چون محمدحسین پویانفر منتشر میشد هم دلهایمان را به سرای آقا میبرد و شوری عجیب در جانمان ایجاد میکرد.
در اربعین ۹۹ شعور حسینی بیش از شور آن به چشم آمد و موکبهای فرهنگی و رسانهای تجربهای متفاوت کسب کردند.
موکبهایی که رسالتشان تبیین هنرمندانه سبک زندگی امام حسین (ع) برای نسلی است که در معرض تهاجم رسانههای مختلف قرار دارند و لازم است در طول سال هم پر قدرت برپا باشند.