با هدف بهره مندی واحدهای آموزشی
ابلاغ شیوه نامه اجرایی طرح صد دبیرخانه، صد مدرسه
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با امضای شیوه نامه اجرایی طرح صد دبیرخانه، صد مدرسه آموزش و پرورش استثنایی را برای اجرا به استانها ابلاغ کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی و فرهنگی هنری
خبرگزاری صداوسیما، این شیوه نامه در راستای اجرای بسته تحولی «توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز، اجتماعی شدن سازمان» و با هدف بهره مندی واحدهای آموزشی از ظرفیتها و قابلیتهای دستگاههای اجرایی تدوین شده است.
در این شیوه نامه آمده است: با توجه به ارتباط گسترده آموزش و پرورش با جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم و نیاز سایر دستگاهها به دسترسی با عموم مردم به منظور تبیین ماهیت، فرهنگ وجودی سازمانی، ترویج و تبلیغ از یک سو و نیز بهره مندی واحدهای آموزشی از ظرفیتها و قابلیتهای دستگاههای ۵۰ گانه استانها از سویی دیگر، در جهت کیفیت بخشی برنامههای آموزشی و پرورشی، اجرای طرح صد مدرسه صد دبیرخانه گام مؤثر در جهت تحقق نقش مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ خواهد بود.
ایجاد رابطه دو سویه آموزش و پرورش با سایر دستگاهها در سه جهت آموزشی، پرورشی، پژوهشی و ترویجی، تبلیغی و مالی و پشتیبانی ضروری به نظر میرسد. بدین طریق آموزش و پرورش و هر یک از دستگاهها، با تعریف عینی ظرفیتهای مشترک میتوانند ساختار مشترک اجرایی را برای تحقق جهات مذکور ایجاد کنند.
با توجه به اینکه اثر کنشهای مؤثر در آموزش و پرورش باید معطوف به کاهش بروکراسی و عینیت یافتن آنها در کف واحد آموزشی باشند، ارتباط هر یک از دستگاههای استان با یکی از مدارس (دخترانه یا پسرانه) ضروری است که این مهم با عنوان طرح «صد مدرسه صد دبیرخانه» در استانها قابل اجرا خواهد بود.
بر اساس این طرح، برای هریک از دستگاههای استانی، یک مدرسه انتخاب و از طریق انعقاد تفاهم نامه، تعاملات مؤثر و مستمر در طی سال تحصیلی از طریق این دبیرخانه، بین دستگاه مورد نظر و مدارس برقرار میشود.
لازم به ذکر است مدارس منتخب به عنوان نمایندگان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، ایفای نقش میکنند.