دریافت ۱۱۱ هزار گزارش و شکایت مردمی درباره کالا و خدمات
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، ۱۱۱ هزار و ۳۳۷ فقره گزارش و شکایت مردمی درباره کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صمت استانها دریافت شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وزارت صمت؛ آقای عباس تابش افزود: از مجموع شکایات دریافتی، ۱۱۰ هزار و ۳۶۶ فقره معادل ۹۹ درصد، قابل پیگیری و ۹۷۱ فقره معادل یک درصد غیر قابل پیگیری بوده است.
وی با اعلام اینکه از مجموع شکایات رسیدگی شده، ۳۷ هزار و ۸۷۴ فقره معادل ۳۴ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی شده است، تصریح کرد: ۵۶ هزار و ۱۳۲ فقره معادل ۵۰ درصد منجر به عدم احراز تخلف و ۱۷ هزار و ۳۳۱ فقره معادل ۱۶ درصد به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری است.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: از این تعداد شکایات، ۹۵ هزار و ۵۰۶ فقره معادل ۸۶ درصد مربوط به کالا و ۱۵ هزار و ۸۳۱ فقره معادل ۱۴ درصد مربوط به خدمات بوده و بیشترین شکایتهای دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و کافی نت است.
مصالحه بیش از ۳۵۰۰ مورد از تخلفات با تدابیر اتخاذ شده
تابش گفت: با تدابیر اتخاذ شده، از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده اند ۳ هزار و ۵۵۴ فقره منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضایی اجتناب شده است.
وی با اعلام اینکه بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و درج نکردن قیمت است، گفت: در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۷۳ هزار و ۸۳۵ فقره معادل ۶۶ درصد به صورت تلفنی، ۱۸ هزار و ۳۶۷ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت حضوری و ۱۹ هزار و ۱۳۵ فقره معادل ۱۷ درصد به صورت کتبی بوده است.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: استانهای تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز با افزایش تعداد شکایات و استانهای سمنان، جنوب کرمان، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان با کاهش شکایات مواجه بوده اند.