پخش زنده
امروز: -
با تصویب طرح پیشنهادی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر؛ ساختمانهای بزرگ مقیاس ملزم به انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی برای دریافت پروانه شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با رای اعضای شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای با نرخ سفرسازی بالا شد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص طرح تهیه شده در این کمیسیون با عنوان «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای با نرخ سفرسازی بالا»، گفت: یکی از مهمترین مشکلات و چالشهایی که این روزها در شهر تهران با آن مواجه هستیم به این دلیل است که به مفاد طرح تفصیلی شهر تهران که شهرداری را ملزم کرده است در فرایند صدور پروانه نسبت به انجام مطالعات مختلف ترافیکی، شهرسازی، اجتماعی، زیست محیطی اقدام کنند و فعالیتهای مجاز به استقرار در شهر تهران مخصوصا در پهنههای s و m را در پروانه تعیین کند، بی توجهی شده است.
محمد سالاری افزود: متاسفانه ۹ سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران میگذرد و این تکالیف انجام نشده و همین امر باعث شده که امروزه طرح تفصیلی نه تنها مشکلات شهر تهران را حل نکرده بلکه به افزایش مشکلات نیز دامن زده است.
وی با بیان اینکه در این طرح با همکاری کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ساختمانها را به دو گروه "ج" و "د" که در مقررات ملی ساختمان آمده است، تقسیم کردیم، ادامه داد: گروه "ج" ساختمانهایی است که مقیاس کالبدی آنها ۶ تا ۱۰ طبقه ارتفاع با زیربنای حداقل ۲ هزار متر مربع و حداکثر ۵ هزار متر مربع است، گروه "د" ساختمانهای بیش از ۱۰ طبقه و بیش از ۵ هزار متر مربع در مساحت ناخالص است.
وی اضافه کرد: از آنجاییکه فرایند صدور پروانه بروکراتیک و طولانی است، برای اینکه مردم و شهرداری دچار مشکل نشوند، مبتنی بر یک تعامل با معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل ترافیک، جدولی را ارائه دادیم که مبتنی بر این جدول از مجموع ۱۲ هزار پروانهای که امسال صادر شده، ۶۵ الی ۷۰ ملک، بزرگ مقیاس محسوب میشوند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس این طرح برای احداث مالها و مگامالها یا مجموعههای چند منظوره یا مجتمعهای مسکونی باید عارضه سنجی ترافیکی با هزینه خود آنها انجام شود. متاسفانه با وجود اینکه این کار جزو تکالیف طرح تفصیلی بوده تاکنون انجام نشده و هزینه آن را شهروندان و مدیریت پرداخته کرده اند و امروز ترافیکی که در مناطق و محلات مشاهده میکنیم و برای مردم مشکل ایجاد کرده است و آنها از شهرداری گلایه میکنند اینست که شهرداریها با رویکرد صرف درآمدزایی دنبال صدور پروانه بوده اند و پیگیری نکردند که بعدا چه کاربردهایی در ساختمانهای بزرگ مقیاس مستقر میشوند، به همین دلیل است که امروز مناطق برخوردار شهر دیگر محل زندگی شهروندان نیست.
وی افزود: ما در شورای شهر و مدیریت شهری این دوره که رویکردمان کیفی سازی، عمل به طرح تفصیلی و تصمیم سازی از مسیر کارشناسی و توجه به مطالعات است امروز این طرح را ارائه دادیم و این یک تصمیم مهم برای شورای شهر است.
پس از بحث و بررسی، این طرح به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.