توسط مؤسسه رویش رسانه تولید شد
فیلم کوتاه تمدید، نمایش یک صاحبخانه خوب
فیلم کوتاه تمدید اثری با موضوع صاحبخانه خوب است که در شبکههای مختلف رسانه ملی پخش شد.
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ فیلم کوتاه تمدید اثری با موضوع صاحبخانه خوب است که توسط مؤسسه رویش رسانه تولید و در شبکههای مختلف رسانه ملی پخش شد و بعد از آن در شبکههای اجتماعی مورد استقبال فراوان قرار گرفت. به همین علت گفتگویی داریم با نویسنده و کارگردان اثر، آقای محمد دیماسی تا درباره ایده تمدید و پیامهای آن بیشتر بدانیم:
چه شد در اثر تمدید به سراغ موضوع صاحبخانه خوب رفتید؟
همه ما میدانیم شرایط روز جامعه ما و بحث بیماری کرونا اقتضائاتی داشته و روی مسائل اقتصادی جامعه تأثیر گذاشته است. خیلی از کارگران ما یا کار خود را از دست داده اند یا درآمدشان کاهش یافته است. در این وقتها مردم هستند که میآیند پای کار و دست به دست هم میدهند تا شرایط سخت را برای همدیگر آسانتر کنند.
ما هم به ذهنمان رسید که یک کار کوتاه داستانی طراحی کنیم تا به کسانی که خانه ندارند و مستأجر هستند و به لحاظ مالی در مضیقه هستند کمکی بشود و صاحبخانه بیشتر با آنها راه بیاید. علاوه بر آن پویشی هم حول موضوع صاحبخانه خوب شکل گرفت. کسانی بودند که، چون تمکن مالی داشتند و میتوانستند رعایت حال مستأجرهای خودشان را بکنند، یا اجاره نمیگرفتند یا کمتر میگرفتند، طوری که به مستأجر فشار نیاید. این پویش مزید علت شد تا ما به سراغ این موضوع برویم.
ایده تمدید از کجا شکل گرفت؟
در همان ایامی که کرونا اوج گرفت و مسائل اقتصادی پررنگ شد و این وضعیت با بالا رفتن کرایهها توأم شد، تجربه زیستهای برای من اتفاق افتاد. یک روز به خرید رفتم و با صاحب مغازهای که داشتم از او خرید میکردم وارد صحبت شدم. برای من تعریف کرد که مستأجری دارم که به لحاظ اقتصادی در مضیقه است. از طرفی قیمتها هم بالا رفته است. بنگاه دار میگوید شما اگر میخواهید من میتوانم مستأجری بیاورم که هم پول پیش بیشتری بگیرم، هم اجاره بیشتر. اگر مستأجرت پول کافی ندارد و تو ضرر میکنی، میتوانی او را رد کنی. او پاسخ داده بود من نمیتوانم چنین کاری بکنم. مستأجرم در مضیقه است، همسرش مریض است، حالا من بیایم عذرش را بخواهم، تقاضای بیشتری بکنم یا مستأجر جدیدی بیاورم، این دور از اخلاق است. همین تجربه ایده تمدید را شکل داد.
اثر کوتاه تمدید چه پیامهایی برای مخاطب داشت؟
ما میخواستیم حسی را به مخاطب یعنی کسی که امروز در جایگاه صاحبخانه است، منتقل کنیم و بگوییم میشود این طور برخورد کنیم. ما در تمدید یک آینه دست گرفتیم تا به صاحبخانه امروز بگوییم تو میتوانی خودت را نگاه کنی و بیینی که اینطوری هم میشود عمل کرد و هیچ اتفاقی هم نمیافتد. سوژه ما در فیلم کسی است که شرایط مالی بالایی ندارد، اما دستش به دهانش میرسد. ما به همه گفتیم شما هم اگر بخواهید میتوانید شرایط را درک کنید و سعی کردیم همین حس را منتقل کنیم.
چرا از قالب داستانی برای اثر تمدید استفاده کردید؟
اکنون هم بستری در فضای مجازی فراهم شده، هم یک آمادگی عمومی برای پذیرش و پخش کارهای زیر ۳ دقیقه ایجاد شده است تا موضوعات مختلف طرح شود و دست به دست بچرخد، بهتر دیده شود و مطلب بهتر برای مخاطب جابیافتد. ما هم به سراغ کار داستانی رفتیم تا موضوعی را که حس کردیم موضوع روز جامعه است، آن حس و پیام را در دو دقیقه به مخاطب منتقل کنیم تا مخاطب بتواند با موضوع همذات پنداری کند و این گونه اثرگذاری کار بیشتر شود.
موفقیت ایده کار تمدید در تیمی است که ایدهپردازی کار آنجا انجام شده است. در مؤسسه رویش رسانه فضایی فراهم شده که هرهفته چندین جلسه ایدهپردازی حول موضوعات مختلف برگزار میشود. این موضوعات، همه مسائل روز جامعه هستند. به طور معمول ایدهها یک به یک مطرح میشوند تا هر کدام که امکان تبدیل شدن به فیلمنامه را داراست، پخته شده و وارد فرآیند تولید شود. تیم رویش رسانه هم به لحاظ تولید محتوا و هم تولید فیلم با کیفیت اشراف فراوانی دارند و میتوانند خیلی سریع وارد موضوعات مورد دغدغه مردم شوند.
چند نمونه از کارهای تیم رویش رسانه را معرفی کنید.
تیم فیلمسازی رویشرسانه (www.rooyeshresane.ir)، اخیرا کارهای داستانی زیادی انجام دادهاند و بازخوردهای مثبتی گرفتهاند که تأثیر زیادی داشته است. اکثر کارها به جشنوارهها راه یافتهاند و به لحاظ محتوا و کیفیت حرفهای زیادی برای گفتن داشتهاند. فیلم داستانی ملاقات آخر که امروز به عنوان بهترین فیلم داستانی بخش مدافعان سلامت جشنواره بین المللی مقاومت انتخاب شد، فیلم داستانی همیشه معلم با موضوع مدافعان سلامت معلم، استاپ موشن همسفره و گزارشگر همبازی با محوریت ایران همدل و پویش همبازی از جمله این آثار است.
گفتنی است اثر کوتاه «تمدید» به نویسندگی و کارگردانی آقای محمد دیماسی، تهیهکنندگی آقای محسن مشرقی، بازیگری آقای احمد صابر، خانم فاطمه سادات مرصعی، آقایان محمد طحانی و علی مقدم، تصویربرداری آقای سید مجتبی نبوی، صدابرداری و صداگذاری آقای سیدعلی بنی هاشمی، گریم خانم ندا مقدم، تدوین آقای علی ظاهری، گرافیک آقای سیدرضا سعیدزاده، مدیرتولیدی آقای محمد خالقی، تدارکات آقای پژمان علمدارزاده، جلوههای ویژه و عکاسی آقای محمدحسن عالمی و دستیار کارگردانی آقای علیرضا مشرقی، تولید تلویزیونی دانیال معمار کاشانی و در مؤسسه رویش رسانه تولید شده است.