به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه
کاستی در تأمین شیر برای کودکان هزینه سنگینی در میانسالی دارد
مشاور انجمن صنایع لبنی کشور گفت: اگر به هر علتی شیر و لبنیات به کودکان نرسد در میانسالی و سالمندی هزینههای سنگین درمان به نظام سلامت کشور تحمیل خواهد شد.
آقای حسین چمنی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه که چهارشنبه آخر ماه سپتامبر هرسال در تقویم نام گرفته است گفت: کودکان ما در دوره دانش آموزی در سنی هستند که اگر این فرصت را برای دریافت ریز مغذیها از دست دهند در سنین میانسالی و سالمندی دچار مشکلات عدیدهای خواهند شد که هزینههای چند صد برابری را هم به دولت بعنوان متولی سلامت و هم به خانوادهها وارد میکنند.
وی افزود: کلسیم از ریزمغذیهایی است که بیشترین مصارف بدن انسان را روزانه دارد، کودکان ۸۰۰ میلی گرم و بزرگسالان هزار و ۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که فقط از شیر قابل تأمین است و حداقل ۸۰ درصد آن باید از شیر تأمین شود.
آقای چمنی در ادامه به پیشینه طرح شیر مدرسه در دنیا اشاره کرد و گفت: این طرح در ۱۰۰ کشور دنیا سابقه اجرا دارد و در بعضی از این کشورها قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال میرسد کشورهایی که طرح شیر مدرسه را اجرا میکنند از فقیرترین کشورها تا کشورهای برخوردار مثل اروپای غربی و امریکای شمالی را در برمی گیرد.
وی افزود: دو هدف عمده در این باره مطرح بوده است، هدف اول ایجاد عادت مثبت در کودکان و نوجوانان برای مصرف مستمر شیر است و هدف دوم اینکه دولتها و خانوادهها و وزارتخانههای مرتبط با سلامت کودکان میخواستند مطمئن شوند در این سن که بسیار مهم است به لحاظ تغذیه حداقل ریز مغذیها به کودکان برسد، زیرا دریافت برخی از این ریزمغذیها که در شیر است بعد از دوره جوانی امکانپذیر نیست.
آقای چمنی خاطر نشان کرد: شیر جمیع مواد مغذی مورد نیاز بدن را دارد؛ شش گروه موردنیاز: آب، پروتئین، چربی، قند، ویتامینها و املاح در شیر هست، اما تأکید بیشتر روی کلسیم است، زیرا رشد قدی انسانها تا ۳۰ سالگی است و این رشد قدی ارتباط مستقیم با اسکلت دارد، تکامل اسکلت نیز نیازمند کلسیم و فسفر است که این املاح در شیر بیشترین میزان را دارد و بیشترین جذب در بدن را باعث میشود.
وی گفت: ۸ تا ۱۸ سالگی میزان جذب بسیار مهم است، افرادی که متولی موضوع سلامت هستند با این طرح مطمئن میشوند که دریافت کافی کلسیم توسط کودکان و دانش آموزان صورت گرفته عادتی که در کودکی در انسان ترویج شوند و بوجود بیایند عادتی هستند که در تمام عمر میمانند.
مشاور انجمن صنایع لبنی کشور به پیشینه این طرح در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در دهه پنجاه طرح تغذیه دانش اموزان در کلیه مدارس کشور در مقطع راهنمایی و دبستان آغاز شد که ترکیبی بود از حبوبات، شیر، تخم مرغ، میوه و شیر، اما به شکل مستقیم و روشن از سال ۱۳۷۹ به صورت آزمایشی در مدارس برخی استانها آغاز شد و چند سال بعد به تمام مدارس و مقاطع که در مقطعی بزرگترین طرح شیر مدرسه دنیا نام گرفت که ۱۶ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار گرفت اجرای این طرح در ایران با کمک مستقیم دولت انجام میشد.
وی افزود: در برنامههای توسعه در دو سه برنامه توسعه به موضوع افزایش سرانه مصرف شیر پرداخته شد و یکی از بهترین طرحهایی که معرفی و قانونمند اجرا شد این طرح بود، طرح شیر مدرسه به گونهای که طراحی شده بود شامل توزیع ۷۰ نوبت، شیر ۲۰۰ سی سی در ۶ ماهه پاییز و زمستان هر سال برنامه ریزی شد که جز چند سالی متأسفانه این طرح خیلی دستخوش تغییرات شد و فراز و نشیب زیادی داشت و در نهایت به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.
آقای چمنی با بیان اینکه اشتباهی که متولیان شیر مدرسه مرتکب شدند این بود که بار این طرح را فقط روی دوش دولت گذاشتند ادامه داد: همه مشکلات دولت را در این سالها برای تأمین مالی میدانند و مشکلات عدیدهای سر راه این طرح است، اما اهمیت شیر مدرسه به گونهای است که اگر فرهنگ سازی مختصری انجام دهیم که والدین در طرح شیر مدرسه برای سلامتی فرزندانشان سرمایه گذاری کنند مؤثر خواهد بود، زیرا هر ۲۰۰ سی سی تقریبا ۳ هزار تومان است، اولا شرکتهای لبنی کشور در سالهای گذشته به طور کاملآماده بودند که با پایینترین قیمت و حتی بدون حاشیه سود، شیر در اختیار مدرسه قرار دهند والدین هم هزینهای که پرداخت میکنند برای ۷۰ نوبت تأمین مالی آن معادل یک باک بنزین برای یکسال تحصیلی کودکشان است، اما اطمینان پیدا میکنند که حداقل مواد ریز مغذی مورد نیاز را کودکشان دریافت میکند این هزینه را والدین هم آمادگی دارند پرداخت کنند، شرکتهای لبنی آمادگی دارند این بار را از دوش دولت بردارند.