به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ورد (
Word) یکی از برنامههای کاربردی در دنیای امروزه میباشد که از دهه گذشته این برنامه در اختیار کاربران قرار گرفت و تا هم اکنون جزء یکی از بهترین برنامهها در زندگی روزمره ما میباشد و از آن بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای انجام کارهای روزمره استفاده میکنیم. با این حال این برنامه از اولین نسخه تا آخرین نسخهای که رونمایی کرده است، دائم در حال آپدیت و افزودن گزینههای مختلف بر روی نسخههای جدید بوده است.
بطور کلی نه تنها شرکت مایکروسافت بلکه تمامی شرکتهای بزرگ زمانیکه آپدیت جدید را عرضه میکنند، باگها و مشکلاتی که در نرم افزار وجود داشته باشند برطرف میشوند تا هم رابطه کاربری شما بهبود پیدا کند و نیاز به ابزارهای جانبی نداشته باشید و از طرفی در حین کار با برنامههای مربوطه به مشکل نحورید. اما نرم افزار ورد از همان ابتدا نسبتا کامل بود و از سال ۲۰۰۷ تا هم اکنون بیشتر بر روی رابط کاربری شاهد تغییراتی بوده ایم.
اما گزینههای دیگری نیز به این برنامه کاربردی اضافه شده اند که شما میتوانید از آن برای انجام کارهای مختلف خود استفاده کنید. با این وجود اگر مبتدی هستید و تصمیم به یادگیری نرم افزار ورد را دارید، در این گزارش از بخش تکنولوژی نمناک قصد داریم شما را بصورت کامل با برنامه ورد و آیکونهای کاربردی و ابتدایی نرم افزار ورد آشنا سازیم. همراه ما باشید.
توجه: ابتدا تصویر ذیل را بصورت کامل مشاهده کنید تا با آیکونهای نرم افزار ورد بیشتر آشنا شوید.
همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید، ما از صفحه هوم یا همان صفحه اصلی نرم افزار ورد که وقتی فایل ورد را باز میکنیم، بصورت مستقیم وارد آن میشوید را درج کرده ایم. در این قسمت شما با آیکونهای ابتدایی و اصلی ورد آشنا خواهید شد که مهمترین قابلیتهای ورد در این قسمت هستند و با توضیحات کلی که ما به شما خواهیم گفت، میتوانید با یک یا دو بار تمرین بصورت کامل با این آیکونها آشنا شوید که عبارتند از موارد ذیل؛
۱. باکس اول، متعلق به تمام مواردی هست که شما آنها را کپی کرده اید و میخواهید وارد ورد کنید. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مفهوم واضح جمله گفته شده چیست؟ تصور کنید که شما یک متنی را از سایت نمناک کپی کرده اید و میخواهید در ورد، متن کپی شده را وارد کنید. برای این کار میتوانید از باکس اول استفاده کنید و اگر هم قصد دارید بدون کلیک بر روی باکس اول این کار را انجام دهید، کافی است Ctrl+V را با یکدیگر بفشارید تا متن کپی شده در ورد
Paste شود.
۲. باکس دوم متعلق به زیبایی متن میباشد که در آن گزینههایی مانند Bold به شکل B، ایتالیک به شکل I، انتخاب فونت دلخواه که باید از قبل فونتهای مدنظر را دانلود و یا خریداری کنید، انتخاب اندازه فونت، نوشتن عدد به توان، نوشتن عدد با زیروند مانند لگاریتم، انتخاب رنگ متن، انتخاب طرح متن و
خط کشیدن زیر متن مدنظر میباشد که کاربرد بسیار زیادی دارد و برای زیبایی متن حتما از این بخش استفاده کنید و در غیر اینصورت زیبایی متنی نخواهید داشت.
۳. باکس سوم متعلق به نگارشهای پاراگرافی میباشد. مهمترین و کاربردیترین ابزارهای این بخش، قابلیت راست چین، وسط چین و چپ چین کردن متن و یکی دیگر گزینه فعلا گوشه سمت چپ میباشد. زمانیکه این گزینه روشن باشد بدین معناست که شما در حال نوشتن متن انگلیسی (از چپ به راست) هستید و از این رو اگر در حال نوشتن متن فارسی هستید، باید گزینه سمت راستی را انتخاب کنید تا نگارش متن شما اشتباه نشود. از طرفی اگر تصمیم به نوشتن متن موردی دارید، میتوانید از این بخش اقدام کنید.
۴. باکس چهارم نیز متعلق به سبک و استایل نوشته شما میباشد. یعنی شما از این بخش میتوانید سبک و سیاقی که مدنظرتان هست را انتخاب و استفاده کنید که با انتخاب گزینههای کناری میتوانید منظور از سبک و سیاق را متوجه شوید.
اضافه کردن کادر به حاشیه وردیقینا تا هم اکنون با فایلهای چاپ شده یا حتی فایلهای ورد روبرو شده اید که در آن کادر و یا حاشیههای زیبا و سادهای وجود دارد و این برای شما ممکن است سوال شود که آیا این کادرها توسط شخص طراحی شده است؟! نه لزوما چرا که اکثر کاربران از طرحهای آماده ورد برای کادر استفاده میکنند. از این رو اگر تصمیم به افزودن کادر دارید، باید ابتدا از نوار بالایی ورد، گزینه
Design را انتخاب کنید و سپس از سمت راست صفحه باز شده گزینه
borders page را انتخاب کنید و سپس پنجرهای برای شما باز خواهد شد که میتوانید در میان گزینههای مختلفی که دارد اقدام به انتخاب کادر کنید.
بعد از وارد شدن به بخش
Borders and shading گزینههای
None (خالی از کادر)،
Box (همانند جعبه)،
Shadow (کادر با سایه)،
۳D (کادر با حالت ۳ بعدی) و
Custom را میتوانید مشاهده کنید در ستون سمن چپ قرار دارند و ستون وسطی هم متعلق به تغییرات ظاهری میباشد که میتوانید رنگ، پهنا، طرح کادر و سبک کادر را میتوانید انتخاب کنید که در تصویر بالا مشخص میباشد.
اضافه کردن عکس به ورداگر تصمیم به اضافه کردن یک یا چند عکس در فایل ورد دارید و هنوز موفق به انجام این کار نشده اید، لازم به ذکر است که این کار بسیار ساده و آسان میباشد. برای این کار ابتدا از نوار بالایی گزینه
Insert را انتخاب کنید و سپس گزینه
Pictures را انتخاب نمایید و سپس به محل عکس منتقل شوید و عکس و یا عکسهای مدنظر را انتخاب کنید و بعد از انتخاب گزینه
Insert را بفشارید تا عکس به فایل ورد اضافه شود که در تصویر بالا مشخص است.
اسکرین شات گرفتن با وردگاهی اوقات برای نوشتن یک فایل ورد که حاوی گزارشهای تصویری از داخل یک سایت، یک فایل pdf و... که عکسهای داخل آن بسیار مهم است، میتوانیم از گزینه اسکرین شات برنامه ورد استفاده کنیم. قابلیت اسکرین شات ورد یکی از قابلیتهایی است که شاید در ابتدا تصور کنید برای شما مناسب نیست، اما بعد از اولین استفاده متوجه میزان کاربرد آن خواهید شد.
اما نحوه استفاده از این برنامه بدین گونه است که از نوار بالا وارد بخش
Insert میشوید و سپس گزینه اسکرین شات را انتخاب میکنید. از این رو اگر شما تصمیم به اسکرین شات انداختن از داخل یک فایل
pdf دارید، باید قبل از فشردن گزینه اسکرین شات، فایل pdf را در دسکتاپ باز کنید و سپس اقدام به اسکرین شات نمائید.
اضافه کردن جدول به وردطبیعتا تاکنون با فایلهای ورد بسیار زیادی روبرو شده اید که در داخل آنها جدول وجود دارد و شما نیز میتوانید از داخل فایل ورد اقدام به افزودن جدول کنید. از این رو برای افزودن جدول تنها کافیست که گزینه
Insert را نوار بالا انتخاب کنید و سپس گزینه
table را انتخاب نمائید. زمانیکه شما این گزینه را انتخاب میکنید، صفحهای کوچک در قسمت زیرین آن باز خواهد شد که شما با حرکت دادن موس میتوانید تعداد سطر و ستون را انتخاب نمائید.
از طرفی اگر تعداد سطر و ستونهایی که شما به دنبال آن هستید، چیزی بیش از تعداد پیش فرض ورد میباشد، میتوانید گزینه
insert table را انتخاب کنید و سپس بصورت دستی اقدام به وارد کردن سطر و ستون نمائید.
شماره گذاری صفحات وردبرای نظم دادن هر چه بهتر به فایل ورد و زیبا ساختن این چنین فایل هایی، میتوانیم از قابلیتهای شخصی سازی استفاده کنیم که میتوانند به نگارش و حتی جذابیت فایل ما تاثیر مثبت بگذارند. از این رو اول شما قبل از نوشتن فایل ورد میتوانید از همان ابتدا شماره گذاری صفحات را به هر نحوی که خودتان تمایل دارید، انتخاب کنید که ما این روش را از پیش بصورت کامل و قدم به قدم آموزش داده ایم و با جستجو در اینترنت میتوانید با نحوه شماره گذاری صفحات در ورد آشنا شوید.
اضافه کردن هدر و فوتر به وردهدر (
Header) و فوتر (
Footer) هر دو از گزینههایی هستند که در فایلهای ورد قابل مشاهده هستند و ما میتوانیم برای زیبایی هر چه بیشتر فایل ورد و رمسی کردن این چنین فایلهایی استفاده کنیم. بطور کل هدر و فوتر یکبار نوشته میشود و در همه صفحات نمایش داده میشود که برای این کار نیز باید از نوار بالا گزینه
Insert را انتخاب کنید و سپس همانند تصویر بالا گزینه هدر یا فوتر را انتخاب نمائید.
نوشتن فرمول در وردیکی از مهمترین قابلیتهای ورد، قابلیت نوشتن فرمولهای ریاضی و فیزیک میباشد گرچه شاید ابتدا احساس کنید که این قابلیت تنها میتواند فرمولهای ساده را وارد کند؟! اما این گونه نیست و شما میتوانید سادهترین و پیچیدهترین فرمولهایی که حتی نوشتن با دست آنها نیز سخت است را بنویسید و این در حالی است که تنها تفاوت دستی و ماشین آن، مرتب بودن و بدون هر گونه جابجایی میباشد که نحوه نوشتن فرمول را می توانید در اینترنت جستجو کنید.
اضافه کردن واترمارک به پشت صفحهاگر شما در حال تهیه یک فایل ورد هستید که تمام اطلاعات آن متعلق به شما است، میتوانید حق کپی رایت را خودتان در آن اعمال کنید تا افراد سودجو از فایل شما به نام خودشان استفاده نکنند. برای اعمال واتر مارک باید از نوار بالایی گزینه
Design را انتخاب کنید و سپس گزینه
watermark را انتخاب نمائید که در ادامه با قالبهای مختلف در این زمینه روبرو خواهید شد که بعد از انتخاب میتوانید نام خود را یا نام موسسهای که فایل ورد متعلق به آن است را وارد کنید.
تنظیمات صفحات فایل ورددر قسمت بالا تنظیماتی مرتبط با حاشیه صفحه فایل ورد آموزش داده شد که در این قسمت قصد داریم با تنظیمات ابعاد فایل ورد آشنا سازیم که طبیعتا میتواند کاربردی باشد و از اولین گزینههایی میباشد که میبایست اعمال کنید. برای این کار از نوار بالا، گزینه
Layout را انتخاب کنید و سپس از کادر مشخص شده در تصویر بالا اقدام به شخصی سازی صفحات فایل ورد کنید. برای مثال میتوانید اقدام به لنداسکیپ کردن، ایجاد ستونهای مختلف، انتخاب سایز برگه، میزان حاشیه و.. کنید که کاربردی میباشد.
ذخیره کردن فایل وردتا این قسمت از این گزارش با آموزش جامع نرم افزار ورد (
word) آشنا شدید که آیکونهای اولیه ورد که برای مبتدیان لازم به آموزش بود، آموزش داده شد و میتوانید هم اکنون فایل ورد خود را بسازید و سپس ذخیره کنید. اما چگونه فایل ورد را ذخیره کنیم؟ برای ذخیره کردن فایل ورد چند راه وجود دارد که ما قصد داریم سادهترین راه را به شما آموزش دهیم که در اصل سریعترین راه نیز میباشد! برای ذخیره فایل ورد از دو کلید
Ctrl+S از کیبورد کامپیوتر استفاده کنید که در طی کمتر از یک ثانیه فایل شما ذخیره خواهد شد.