پخش زنده
امروز: -
معاون رئیس دادگستری تهران در امور فضای مجازی گفت: با تخلف ورزشکاران و هنرمندان در فضای مجازی برخورد میشود و در قانون مجازاتهایی در این خصوص پیش بینی شده است.
جواد جاویدنیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: قانون در خصوص تخلف در فضای مجازی برای همه افراد جامعه مساوی است و هر فردی در صفحات شخصی خود، مطلبی خلاف واقع منتشر کند، تحت تعقیب قرار میگیرد.
وی گفت: رصدهای مختلفی در صفحات مجازی افراد وجود دارد و نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دستگاههای امنیتی بر فعالیتها در این فضا نظارت دارند.
جاویدنیا تصریح کرد: در برخی موارد منتشر شده در فضای مجازی میبینیم که اخبار و اطلاعات جعلی و دروغین که شامل نشر اکاذیب است، منتشر شده است که در چنین شرایطی برخی افراد خودشان تولیدکننده این اخبار نیستند و ممکن است برای آنها ارسال شده باشد که در نشر چنین مطالبی باید دقت کنند.
وی افزود: در حال حاضر حسابها (اکانت هایی) در خارج از کشور به عنوان ایرانی، پیامهایی را برای افراد مختلف از جمله هنرمندان و ورزشکاران ارسال میکنند تا آنها تصور کنند مطلب ارسالی صحت دارد و آن را منتشر کنند در حالی که اخبار جعلی و ساختگی است.
معاون رئیس دادگستری تهران در امور فضای مجازی گفت: نشراکاذیب، توهین، افتراء، برهم زدن امنیت روانی جامعه و برهم زدن امنیت ملی کشور از جمله جرایمی است که گاهی در صفحات شخصی افراد در فضای مجازی به وقوع میپیوندد.
جاویدنیا گفت: هنرمندان و ورزشکاران نباید بدون بررسی و اطمینان هر مطلبی را در فضای مجازی منتشر کنند چرا که عواقب سنگینی دارد درست مثل همان خبری که سال گذشته درباره یک طلبه منتشر شد و ما شاهد وقوع حادثه کشته شدن یک طلبه همدانی شدیم.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون برای تخلف در فضای مجازی مجازاتهایی پیش بینی شده، مثلا برای نشر اکاذیب تا ۲ سال حبس و جزای نقدی پیش بینی شده، برای افتراء حبس و جزای نقدی، درباره اتهام توهین هم شلاق و جزای نقدی و در برخی موارد همراه حبس پیش بینی شده است.
معاون رئیس دادگستری تهران در امور فضای مجازی گفت: برخی مصادیق مجرمانه در فضای مجازی تبلیغ کالاهای مضر برای سلامتی است که ممکن است برای مردم مخاطرات جانی ایجاد کند که در این خصوص هم بر اساس قوانین جرم انگاری شده و مجازاتهایی در نظر گرفته اند.
جاویدنیا تاکید کرد: هنرمندان و ورزشکاران توجه داشته باشند چه مطالبی که خودشان منتشر کنند و چه بازنشر و تبلیغ مطالب دیگران، منتهی به اعتماد مردم به اعتماد به آن تبلیغات میشود که در صورت دروغ بودن مطالب منتشره، عواقب دارد.