پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج: مرحله نهایی دومین رویداد تولید محتوای بسیج، ۲ تا ۴ مهر به مدت ۴۸ ساعت در فضای باز و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسلم معین در این نشست ضمن تبیین اهمیت فضای مجازی بومی، اظهار داشت: امروزه فضای مجازی در حوزههای مختلف به بستری برای بیان نظر و دیدگاهها، ارتباطات اجتماعی، تبادلات اقتصادی و تجاری و تحولات رسانهای تبدیل شده است. گلوگاه اتفاقات مهم حوزهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی در حال وقوع است. در حال حاضر یکی از عرصههای جنگ دشمنان، دست گذاشتن روی نقاط شناختی و عملیات روانی به فراخور موضوعات است و بر اساس آن میخواهند در جوامع مختلف اثر بگذارند و گفتمان خود را القا کنند.
معین ادامه داد: این جنگ شناختی در حوزه فضای مجازی ابعاد مختلفی دارد، و بخشهای مختلفی از آن در حوزه رسانه، خدمات اقتصادی و تولیدات تخصصی تعریف میشود. حوزه تولیدات تخصصی و چند رسانهای که در لایههای فضای مجازی تعبیه میشود، تولیداتی مانند بازیها، نرمافزارها و سرگرمی هستند که عمدتاً کارکرد شناختی دارند و در افکار را در قالب بازی و سرگرمی شکل میدهند. در کشور ما لایههای مختلف فضای مجازی با بستهای خارج از کشور در اختیار مردم قرار میگیرد. متاسفانه استقلال و خودکفایی در حوزه سایبری اتفاق نیفتاده و اقدام مناسبی برای تحقق استقلال سایبری و امنیت سیاسی و اجتماعی صورت نگرفته است.
وی همچنین افزود: عمده تولیدات فضای مجازی، غیربومی است که مشکلات متعددی را به وجود میآورد. اصلیترین مشکل هم مربوط به امنیت اقتصادی و فرهنگی مردم است، به همین دلیل ما باید فعالان و استعدادهای فضای مجازی را در کشور شناسایی و آنها را تقویت کنیم و رشد بدهیم تا از آنها در راستای توانمندسازی و اثرگذاری فضای مجازی بومی بهره ببریم و اینها نیز بتوانند ایدههای خودشان را در سیر مراحل علمی و تخصصی خود به محصول تبدیل کنند.
رئیس فضای مجازی بسیج ادامه داد: ما در سال ۹۷ اولین تولیدات تخصصی فضای مجازی بسیج را برگزار کردیم. حدود ۳۵۰ نفر در قالب ۱۱۸ تیم از سراسر کشور حضور پیدا کردند و در ۴۸ ساعت با هم به رقابت پرداختند و آن موقع مدل نسبتاً جدیدی از رویداد تولید محتوا تجربه شد. در واقع این تیمها در حوزه مختلف بازیهای موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و انیمیشن به رقابت پرداختند. این تیمهای تخصصی که در سه حوزه رقابت داشتند قبل از آنکه وارد مسابقه شوند از سوژهها و موضوعاتی که برای تولید محتوا به آنها داده شد، مطلع نبودند.
معین ادامه داد: در نهایت در این رویداد تخصصی حدود ۸۰ محصول موفق نیز بدست آمد و این در واقع بروز یک رویش بود و ما هم این افراد را تا تولید محصول حمایت کردیم. سال ۹۸ هم تصمیم گرفتیم این رویداد را در سراسر کشور برگزار کنیم. یعنی به جای اینکه تیمها در تهران مستقر شوند، مرکز هر استان محل برگزاری رویداد شد. این رویداد از نظر جغرافیایی تمام شهرها و در گستره کشور برگزار شد و از نظر تعداد نفر هم افراد بسیاری حدود ۱۵۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم به رقابت پرداختند که دومین رویداد تولید محتوای بسیج بود.
وی تاکید کرد: بدین ترتیب هم از نظر تعداد نفرات شرکت کننده و هم گستره جغرافیایی آن، میتوان این رویداد را بزرگترین رویداد تولید محتوای جهان بدانیم. رویداد تولید محتوای فضای مجازی که در سال ۹۸ برگزار شد حدود ۱۰۰ تیم برگزیده داشت.
رئیس فضای مجازی بسیج بیان کرد: مرحله نهایی دومین رویداد تولید محتوای بسیج در روزهای دوم تا چهارم مهر ماه در مدت ۴۸ ساعت آنهم در فضای باز و با رعایت شیوه نامههای بهداشتی برگزار میشود. درنهایت این رقابت، تیمهای برگزیده انتخاب میشوند و در روز چهارم مهر مراسم اختتامیه و جشنواره تجلیل از فعالان فضای مجازی برگزار میشود. برگزیدهها مورد حمایت مادی و معنوی قرار خواهند گرفت و حمایتهایی برای تبدیل ایدههای آنان به محصولات تجاری صورت میگیرد.