پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه: بخش خصوصی احداث و بهرهبرداری از ۵ طرح بزرگراهی کشور را از طریق مشارکت با دولت برعهده خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آقای امیرمحمود غفاری گفت: به منظور حضور بخش خصوصی در اجرای طرحهای عمرانی کشور، این وزارتخانه پس از تصویب واگذاری تعدادی از طرحهای بزرگراهی کشور، روز گذشته با واگذاری ۵ طرح مهم بزرگراهی و شریانی دیگر کشور موافقت و واگذاری آنها به بخش خصوصی تصویب شد.
وی اضافه کرد: تامین مالی این طرحها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صورت میگیرد که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون سال جاری تصویب شد، امکان ارتقاء شبکه جادهای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابهجایی مسافر و کالا در محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.
غفاری با اشاره به اینکه در جلسه چهارم کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرحهای توجیهی واگذاری این طرحها بررسی و به تصویب رسیده است، گفت: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذار طرحهای مذکور از طریق رسانههای جمعی منتشر خواهد شد.
وی روش واگذاری پنج طرح را مشارکت به روش BOT بیان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا و بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی هزینه میشود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض تردد از وسایل نقلیه تامین میشود.
وی درخصوص نحوه واگذاری این طرحها ادامه داد: احداث پروژه بزرگراه امامزاده هاشم - خمام - آقا سیدشریف با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیردولتی یکی از پروژههای مهم این وزارتخانه است که بزودی واگذار خواهد شد.
همچنین وی درخصوص طرح دوم، گفت: پروژه فومن - شفت - سراوان از محل طرح احداث بهسازی راه اصلی نمین - آستارا - اردبیل - سرچم با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی و اگذار میشود.
غفاری همچنین افزود: پروژه پاتاوه - دهدشت از محل طرح احداث راه اصلی شهرضا - بهبهان - بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از محل طرح احداث باند دوم شهرضا - کمربندی شیراز- سه راهی تخت جمشید دو طرح دیگری هستند که بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۲۷ قانون الحاق واگذار خواهند شد.
وی در خصوص پروژه پاتاوه - دهدشت گفت: این طرح در یک دوره ۳ ساله توسط سرمایهگذار احداث و طی ۲۰ سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سالجاری از این طریق مراحل احداث بخش قابل توجهی از محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوص اجرایی میشود، در خصوص کمربندی شیراز، افزود: این طرح نیز با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی واگذار میشود که همانند طرح قبلی در دورهای ۳ ساله احداث خواهد شد.