افزایش تولید؛ راه حل اصلی کنترل قیمت خودرو
عضوهیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت گذاریهای دستوری مانع افزایش و جهش تولید شده است.
آقای امیرحسن کاکایی در مصاحبه اختصاصی با
خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما با بیان اینکه قیمت گذاریهای دستوری مانع افزایش و جهش تولید شده افزود: دولت بجای تمرکز برقیمتهای بازار، باید بر افزایش و جهش تولید تمرکز کند.
وی گفت: بزرگترین مشکل صنعت خودرو این است که طی دو سال گذشته به جای جذب سرمایه گذاران برای توسعه صنعت و داخلی سازی قطعات وارداتی، سیاستها با قیمت گذاری دستوری بگونهای اعمال شد که نه تنها سرمایه گذران جذب نشدند بلکه برخی سرمایهها از صنعت خودروسازی خارج شد.
کاکایی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید دو خودروساز بزرگ کشور افزود: ایران خودرو و سایپا حدود دو سال و نیم گذشته و قبل تحریم ها، سالانه ۱ میلیون ۶۰۰ هزار خودرو تولید میکردند، اما الان آمار واقعی تولید به حدود ۸۰۰ هزار خودرو رسیده که درپی افزایش آن به یک میلیون ۲۰۰ هزار خودرو هستند.
وی تنها راه نجات صنعت خودروسازی را آزادسازی قیمتها خواند و اضافه کرد: خود مسئولان هم به این نتیجه رسیده اند، اما مشکل اینجا است که حاضر نیستند شجاعت به خرج بدهند، و مسئولیت دلخوری موقت مردم از افزایش قیمت را بپذیرند.
آقای کاکایی با اعلام اینکه عرضه خودرو در بورس هم نوعی آزاد سازی قیمت هاست، گفت: یکی از ویژگیهای بازار سرمایه، شفافت است و متخصصان بورس معتقدند میتوان در بازار سرمایه دست دلالان را کوتاهتر و قیمتها را متعادل کرد، اما اصل موضوع این است که چه با آزاد سازی قیمتها و چه با عرضه خودرو در بورس، باید به جای بازار، به رفع موانع و جهش تولید توجه شود.
عضوهیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه کاش، نمایندگان ابتدای سال برای آزاد سازی یا عرضه خودرودر بورس تصمیم گیری میکردند، افزود: اکنون شش ماه سال گذشته و بعید است بتوان درشش ماه باقی مانده سال، میزان واقعی تولید را از ۸۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه رساند، اما میتواند سرمایه و زیرساخت لازم برای ایجاد جهش تولید و افزایش ۱۰۰ درصدی تیراژ را مهیا کند.
آقای کاکایی گفت: ایجاد شفافیت به نفع همه است و میتوان به ابزارهایی همچون بورس اعتماد کرد، اما حذف قیمت از سایتها در بلند مدت به نفع هیچکس نیست و فقط ابهامات را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه ارزش پول ملی را تولید و صادرات تعیین میکند، ادامه داد: توجه به افزایش و جهش تولید میتواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار، ارزش پول ملی را نیز تقویت کند.
استاد دانشگاه علم وصنعت در خصوص علت افزایش قیمت خودروها در چند هفته گذشته هم گفت: اینکه خودرو در نگاه مردم به یک کالای سرمایهای تبدیل شده یک علت، و علت دیگر ریزش شاخص بورس از دو میلیون واحد به حدود ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد، و بی اعتمادی و خروج بخشی از سرمایه مردمی از بورس علت اصلی افزایش تقاضا و قیمت در سایر بازارها همچون ارز، مسکن و خودرو شد.
آقای کاکایی در خصوص اینکه چرا با وجود افزایش تولید، قیمتها در بازار کاهش پیدا نمیکند، افزود: واقعیت این است که پیوستن خریداران خودرو برای حفظ سرمایه به خریداران واقعی خودرو برای مصرف، باعث شده اختلاف زیادی بین تقاضای خرید و عرضه واقعی خودرو باشد.
وی همچنین اضافه کرد: واقعیت این است که بخشی از تولید روزانه خودروسازان هم به دلیل کسری برخی قطعات، تجاری و روانه بازار نمیشود.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو با اعلام اینکه دولت کارهایی را که میتوانست، برای کنترل قیمتها انجام داد، گفت: تجربه ۲ سال گذشته نشان داد نمیتوان در کوتاه مدت بازار را کنترل کرد و بازار عملکرد خود را دارد، و تنها راه عملی توجه به تولید و افزایش عرضه در بلند مدت است.
اقای کاکایی درخصوص تعیین سقف قیمت برای انواع خودرو هم افزود: این طرح در عمل اجرایی نیست و باعث میشود مالکان خودرو جدا از سقف قیمتهای اعلام شده، بخشی از پول خود را جداگانه و غیر رسمی از خریدار دریافت کنند.
وی در نهایت گفت: اجرای اینگونه طرحهای تعزیراتی در نهایت منجر به زندانی شدن تعدادی از هموطنان میشود، اما تجربه نشان داده که مشکلی را حل نمیکند.