به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در حالی که چند روز از بازگشایی مدرسه (حضوری و مجازی) در مدارس استان اصفهان میگذرد بلاتکلیفی آموزش، زمان ناکافی تدریس، نیمه حضوری و از امروز اعلام حضور داوطلبانه و بروز نشدن نرم افزار «شاد» دغدغه اصلی سال تحصیلی جدید نه تنها برای دانش آموز بلکه برای کادر مدرسه و والدین است.
همیشه سال تحصیلی، با شادی و نشاط برای معلم و دانش آموز همراه بود، اما از امروز که حضور دانش آموزان در مدارس چند شهرستان از جمله کلانشهر اصفهان داوطلبانه اعلام شد، برای بررسی اوضاع تحصیلی کرونایی، نمادین در چند مدرسه حضور یافتیم، درست است که چهره دانش آموزان در پشت ماسکها پنهان شده بود، اما شادی در چهره آنها دیده نمیشد از طرفی دلهره و نگرانی از ابتلا به کرونا داشتند و از سوی دیگر دلواپس آموزش خود بودند.
در این میان دغدغه دانش آموزان سال اولی هر دوره تحصیلی و سال آخری متوسطه دوم بیشتر بود.
تعدادی از دانش آموزان دختر دوازدهمی که امروز در کلاسهای ۵ تا ۸ نفره مدارس دولتی اصفهان حضور یافته بودند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما از تعریف نشدن برخی از دروس در نرم افزار «شاد» گلایه داشتند و میگفتند: برای ما که کنکور آینده را پیش رو داریم این نرم افزار کمک کننده آموزش نیست از طرفی با دلهره و اضطراب ابتلا به کرونا، حضوری هم استرس سلامتی و بیماری باعث آشفتگی تمرکزمان شده است.
بیشتر آنها برای حفظ سلامتی خود تمایل به شرکت در کلاس مجازی (آنلاین) داشتند، اما از نبود تجهیزات ناکافی آموزش بویژه میسر نبودن امکان آموزش مجازی چهره به چهره معلم و دانش آموز در «شاد» گلایه داشتن داشتند.
هم این دانش آموزان و هم معلمان همه متفق القول،۳۵ دقیقه تدریس هر درس را غیر منطقی عنوان میکردند و مدعی بودند کسانی که این زمانبندی را اعلام کرده اند از اوضاع واقعی آموزش بی خبرند.
تعدادی دانش آموزان پسر دوره دوم دبستان هم که در کلاسهای ۵ تا ۷ نفره حاضر شده بودند، میگفتند امروز را برای آشنایی با مادر مدرسه و محیط آموزشی حضوری آمده اند، ولی از فردا مجازی را به حضوری ترجیح میدهند.
تعدادی از مدیران و معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی هم بر اولویت قرار داشتن حفظ سلامتی خود و دانش آموزان در مقابل آموزش تأکید داشتند.
مدیران از ارائه فرم خود اظهاری دانش آموزان و والدین مبنی بر تشکیل حضوری یا مجازی کلاسها و برنامه ریزیها بر اساس نتایج نظر سنجیها گفتند به طوریکه بیش از ۸۰ درصد والدین و دانش آموزان ترجیح به تشکیل کلاس مجازی داشتند.
برای حضور داوطلبانه دانش آموزان هم طبق گروه بندی مجزا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی طبق وسعت کلاس و صندلی و میز برنامه ریزی شده بود.
اما دغدغه معلمان در مدارس معمولی جنس دیگری داشت صبحها باید برای این تعداد دانش آموز تدریس میکردند و فردا یا هفته آینده برای ۲ یا ۳ گروه بعدی این مباحث تکرار میشد، بعداز ظهر هم تا شب کلاس مجازی تشکیل میشد.
برخی معلمان که مدارسشان امکانات کافی داشت همزمان دو شیوه تدریس را در یک زمان مشخص داشتند.
برخی دانش آموزان، در حال تحصیل مدارس با امکانات ناکافی آموزش مجازی، اکتفا به استفاده از «شاد» را کافی نمیدانند و از قطعی گاه و بیگاه اینترنت، امکان آموزش غیر چهره به چهره بویژه در آموزش دروس ریاضی و آمار همچنین تعریف نشدن برخی دروس با وجود گذشت هشت روز از زمان بازگشایی مدارس ناراضی بودند.
والدینی هم که به همراه دانش آموزان در برخی مدارس اصفهان حاضر شده بودند از دغدغه خود و فرزندان دانش آموزشان گفتند و تقاضامند اعلام مجازی شدن مدارس داشتند چرا که تأکید داشتندحفظ سلامت فرزندانشان مهمتر از هر آموزش و تعلیمی است.
سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ امسال با حضور فیزیکی یا مجازی ۹۰۰ هزار دانشآموز در پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان همزمان با سراسر کشور از روز۱۵ شهریور آغاز شد.
اما هفته گذشته، به علت وضعیت قرمزابتلا به کرونا، آموزش به دانش آموزان در مدارس شهرستانهای اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان، به صورت مجازی اجباری شد، اما از امروز میتوانستند داوطلبانه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی حضوری هم در مدرسه حاضر شوند.
سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان هم در خصوص برنامه ریزی آموزش و پرورش با توجه به شیوع کرونا گفت: قبل از بازگشایی مدارس، مسئولان آموزش و پرورش استان، آمادگی کامل مدارس برای تشکیل کلاسهای درس چه حضوری و چه مجازی را بیان کرده بودند و طبق همین نظرها، تصمیم مقتضی گرفته شد.
حجت اله غلامی افزود:هرچند مدارس مثل دانشگاه هازیر ساختهای کافی را برای برگزاری کلاسهای مجازی ندارند، اما هم اکنون هم متولیان آموزش و پروزش استان اصفهان موظف به بررسی مشکلات مدارس و رفع آنها در کوتاهترین زمان هستند.