گزارش مکتوب
شک و تردید باغداران مازندرانی نسبت به افزایش قیمت مرکبات
تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در سال مازندران را به تولید کننده اصلی این محصولات در کشور بدل کرده، اما در همه این سالها حتی این تولید درخشان و رکوردشکن هم موجب نشده که گشایشی در اوضاع کشاورزان رخ دهد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، کار و زحمت در سرما و گرما، هزینههای سرسام آور، ترس از بلایای طبیعی و در آخر بازار فروش مبهم و ناامید کننده درام زندگی یک کشاورز را حداقل در مازندران میسازد، اگرچه آنها هر ساله در تولید محصول شان یک گام به جلوتر برداشته اند، مثلا همین چند روز پیش بود که مدیرکل جهاد کشاورزی از افزایش تولید ۱۰ درصدی برنج و مرکبات در استان خبر داد.
در یک فاصله زمانی تقریبا چهار ماهه- شهریور تا آذر- از ۱۲۰ هزار هکتار از باغات مازندران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برداشت میشود که با در نظر گرفتن مصائب و مشکلات تولید، عددی چشمگیر به نظر میرسد، اما همه اینها دلیل نمیشود که فکر کنیم روزگار کشاورزان هم به روال است.
آش تقریبا کمی شور شده تا آنجایی که استاندار مازندران چهارشنبه ۱۹ شهریور در جلسه کارگروه تنظیم بازار تایید کرد که در مناقشه هرساله قیمت فروش محصولات، حق با کشاورزان است، چون خرج و دخل شان نمیخواند و هشدار داد در صورت ادامه این روند، این نارضایتی میتواند تبعات تلخی مانند تغییر کاربری یا حتی تغییر کشت را به همراه داشته باشد.
حرف کشاورزان: هزینه بالاست و قیمت کم، دیگر باغداری صرف نمیکند
حسین زادگان از حالامی گوید، چون افزایش هزینه تولیدبالا رفته و کما فی السابق شاهد حضور سودجویان و دلالان در بازار خواهیم بود، باغداران نباید در فروش محصولات خود عجله کنند، چون قیمت محصولات با پارسال تفاوت زیادی دارد و یقینا رضایت کشاورزان را به دنبال خواهد داشت.
کشاورزان، اما میگویند این حرفها دقیقا همان حرفها و وعدهها دقیقا همان وعدههای چند سال گذشته است، و تاریخ گواهی میدهد که با قصه تکراری جلسه کار گروههای مختلف، قرار نیست اتفاق جدیدی رقم بخورد.
طبق محاسبه کشاورزان هزینه هر وعده سمپاشی در یک هکتار از ۱۰ میلیون تومان هم تجاوز میکند که این هزینه باید ضربدر ۳ شود، چون سه بار در سال سمپاشی انجام میشود و قیمت کود شیمیایی قابل مصرف در باغات که سالهای پیش نهایتاهر کیلو هزار تومان هزینه بر میداشت، الان چند برابر شده که البته هزینههای کارگری و خسارتهای احتمالی آفتهایی مانند مگس میوه را هم باید به آن اضافه کرد.
چرا صادرات مرکبات چاره کار نبود؟
استدلال احمد حسین زادگان از اینکه قیمت مرکبات امسال دیگر منطقی خواهد بود، این است که در درجه اول امکان ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار تنی در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی فراهم شده، دوم انجام قطعی خرید تضمینی برای میوه شب عید امسال هم مقدارش بیشتر است و هم قیمتش بالاتر و به صرفه تر، سوم همکاری بین بخشی و تفاهمهای منطقهای با کشورهای همجوار مانند سلیمانیه عراق و ولگوگراد روسیه افزایش پیدا کرده و در آخر نیز با فعال شدن بیشتر صنایع تبدیلی و حذف تعرفههای صادراتی به کشاورزان امیدواری داد تا مجموعه این اقدامات به قیمت مناسب محصولات منتهی شود.
عزیزالله شهیدیفر، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران کیفیت مرکبات امسال را بهتر از سال قبل دانست و میگوید مازندران علاوه بر اینکه مانند سنوات گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور به مرکبات را تامین میکند، بلکه پیش بینی میشود میزان صادرات مرکبات امسال نسبت به سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشته باشد.
هرچند افزایش ۵۰ درصدی صادرات میتواند امیدوار کننده باشد، اما تجربه نشان داده در سالهای اخیر صادرات هم چاره کار نبوده، چون به گفته کارشناسان بسته بندی مناسبی تدارک دیده نشده و تا به حال کسی به فکر ساماندهی عرضه و فروش این میوه هم نیفتاده که به همین دلیل فقط کمتر از ۵ درصد از مرکبات صادر میشود.
استاندار مازندران علت شکست در صادرات را نبود برند سازی مناسب و ناشناخته ماندن محصول در دنیا و نیز کمبود صادر کنندههای حرفهای دانست.
محمد رضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران هم میگوید قیمت تمام شده بالا، گرانی تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی نسبت به سایر کشورها و بالا بودن نرخ حمل و نقل باعث شده روند صادرات به شکل دلخواه نباشد که همین ناکامی خود نقش چشمگیری در کاهش قیمت داشته است.
عزیزالله شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی استان اعلام کرد با همه نوسانات و مشکلات ریز و درشت در صادرات، پارسال ۴۲۰ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از مازندران به ۱۳ کشور دنیا صادر شد و اگر لجستیک لازم برای توسعه صادرات نظیر کامیونهای یخچالدار تامین شود، با وجود پایانههایی مانند پایانه صادراتی روماک گستر در جویبار که ظرفیت ذخیره سازی ۱۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارد، میتوان به افزایش صادرات امیدوار بود.
به هر حال اتفاق مسلم تولید محصولات با کیفیت و نگرانی همیشگی کشاورزان در فصل فروش است که رفتارهای غیر حرفهای در زمینههای زیر ساختی، افزایش قیمت نهادههای کشاورزی، و همچنین نبود بازارعرضه و تقاضای استاندارد همچنان آنها را مستعد بحران میکند.
حامد گلی
خبرنگار حوزه اقتصادی خبرگزاری صداوسیمای مازندران