پخش زنده
امروز: -
معاون سازمان حفاظت محیط زیست: در پاییز امسال با توجه به وارونگی دما، آلودگی هوا افزایش مییابد.
مسعود تجریشی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: مردم در پاییز و با شرایط بیماری کرونا از حمل و نقل عمومی کمتر استفاده میکنند و بار رفت و آمد بر روی خودروهای شخصی میرود که همین موضوع باعث میشود آلودگی هوا افزایش پیدا کند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال نسبت به سال قبل تعداد روزهای آلوده کاملا قابل مشاهده بوده و بیشتر گزارش شده است.
وی ادامه داد: اتفاق دیگری که سال گذشته در جاهای مختلف کشور مشاهده شد، یکباره تعداد زیادی از نیروگاهها گاز آنها قطع میشود و آنها مجبور میشوند که به سمت سوخت جایگزین گازوئیل و مازوت بروند که در سال گذشته قانون به برخی از شهرها اجازه داد که در کنار گاز، مخازن مازوت و گازوئیلی داشته باشند و مدت یک ماه در اوج سرمای هوا از آن استفاده کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی از شهرها با دستور دادستانی اقدام کردند و پلمب مخازن استفاده از مازوت و گازوئیل آنها شکسته شد، اما در برخی جاها مثل اصفهان که وضعیت آلودگی هوای بالایی در روزهای سرد سال دارند ما شدیدا مقاومت کردیم و قوه قضائیه در اصفهان با ما همراه بود و اجازه ندادیم که نیروگاهها از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده کنند.
تجریشی افزود: در سال گذشته ما حدود دو هفته پایداری هوا را داشتیم و کشورهایی همچون ترکیه و هند نیز با این مشکل مواجه بودند و امسال به خاطر اتفاقات سال گذشته با دیسپچینگ یا بخش توزیع گار جلسه گذاشتیم و توافقنامهای با پژوهشگاه نفت و نیرو بستیم و شرکتهای مهندسی مشاور و دانش بنیان را شناسایی کردیم که آنها میتوانند مازوت را به سوختهای مفیدتری تبدیل کنند و با صندوقهای ایمنی محیط زیست صحبت کردیم تا حمایت مالی در این زمینه انجام دهند که مازوت دیگر به رویه شکل قبل در نیروگاهها نسوزد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بعضی از مجموعهها و پالایشگاهها صحبت کردیم که بخشی از گوگردی را که در گازوئیل وجود دارد کاهش دهیم البته این اقدامات امسال به نتیجه نمیرسد، اما مطمئنا اگر بخواهیم مازوت و گازوئیل را استانداردتر داشته باشیم تا سال ۱۴۰۰ به قول وزیر نفت باید صبر کنیم.
تجریشی گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی هیچ اقبال و شانسی با ما نبوده چرا که شهرداریها هم درگیر مسائل مالی بوده اند و برنامه ریزیهایی که قرار بود در یک مدت زمان اتوبوس به کشور وارد کنند، عملیاتی نشد.
وی ادامه داد: اگر امسال هوا سرد شود چارهای وجود ندارد جز اینکه دیسپچینگها به صورت انتخابی در برخی از مناطق قطع شود البته در شهرهایی مثل مشهد مجوز دولت گرفته شده و هماهنگ کردیم که گاز آنها قطع نگردد.
تجریشی در پاسخ به اینکه چرا زیرساختها از جمله جمع آوری خودروهای فرسوده و نوسازی حمل و نقل عمومی تاکنون فراهم نشده است؟ تصریح کرد: این موضوع را باید از شهرداریها بپرسید و ما نسبت به مسئولیت حاکمیتی خودمان فراتر از برنامهها پیش رفتیم.
وی ادامه داد: اقدام بعدی که ما انجام دادیم پایش سوخت است که تا سه سال پیش سوخت به هیچ عنوان پایش نمیشد و، چون ما در کشور گازوئیل تولید میکنیم ۵۰ درصد آن استاندارد است و نظارت مان را بر سوخت افزایش خواهیم داد به عنوان مثال ما ۵ سال پیش گازوئیلهای تولیدی مان فاقد استاندارد بود، اما در سال ۹۸ استاندارد گازوئیلها را به ۸۵ درصد رساندیم و با پایشهای خودمان مطمئن شدیم، سوخت استانداردی است.
تجریشی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نسبت به آلودگی هوای تهران و کلانشهرها اقدام مهمی صورت نگرفته است؟ گفت: به عنوان دستگاه نظارتی کار خودمان را انجام داده ایم و باید دستگاههای دیگر پای کار بیایند، چون احساس میکنیم سلامت مردم مهمترین وظایفی است که حاکمیت دارد، اما شرایط به طور کامل کنترل نشده است.
وی افزود: پاییز امسال قطعا با شرایط سختی روبه رو خواهیم بود، اما چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم تا وضعیت بهبود یابد؟ بعنوان مثال یک پالایشگاه اگر بخواهد مسیر تغییر فرآیند را داشته باشد مدت زمان زیادی نیازمند است و با سرمایه گذاری دو تا سه سال طول میکشد تا خط فرآیندی آن تغییر کند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا امسال هم باید در روزهای کرونایی و پاییز وارونگی دما منتظر باد و باران باشیم؟ خاطرنشان کرد: اگر شرایط وارونگی دما در وضعیت کرونا وجود داشته باشد، باید منتظر باد و باران باشیم البته باد کمک خوبی برای رفع آلودگی هواست و باران نقش آنچنانی ندارد.