به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آیه وَ اِن یَکاد (قلم:۵۱- ۵۲) با نام آیۀ چشم زخم هم شناخته میشود. آنقدر که در تفاسیر آمده است، آیه دلالت بر این موضوع دارد که کافران بعد از گوش دادن قرآن، بر آن بودند تا با چشم زخم به پیامبر اسلام (ص) اسیب برسانند.
متن و ترجمه آیه وان یکاد:وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ لِّلْعَالَمِینَ
و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و میگفتند: «او واقعاً دیوانهای است.» و در حالی که [ قرآن]جز تذکاری برای جهانیان نیست
تفسیر آیه وان یکاد:از وحید الله وردی آمده منظور این است که دشمنان به هنگامی که آیات با عظمت قرآن را از تو میشنوند، به قدری عصبی و خشمگین میشوند، و با عداوت به تو نظر میکنند که گویی میخواهند تو را با چشمهای خود بر زمین افکنند و نابود کنند؛ و همچنین گفته اند که این کنایه از نگاههای بسیار غضب آلود است مانند این که میگوییم فلان کس آنچنان بد به من نگاه کرد که گویی میخواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد.
در در برابر بعضی مفسّران، این آیه را دربارهٔ چشم زخم دانسته و با نقل روایاتی مبتنی بر واقعیّت داشتن چشم زخم، درصدد ثابت کردن آن برآمده اند. اینان برآنند که مقصودِ آیه، چشم زخم کافران به پیامبر اسلام است که میخواستند با چشمان خود، وی را از بین ببرند.
خواص آیه وان یکاد:در برخی از چشمها اثر مخصوصی است که هنگامی که از روی شگفت به چیزی بنگرد، امکان دارد آن را از بین ببرد، یا در هم بشکند، و درصورتی که به انسان نگاه کند برای وی حادثهای پیش آورد. در حدیث آمده که "اسماء بنت عمیس” خدمت پیغمبر صلی الله علیه وآله گفت:گاه به فرزندان جعفر چشم میزنند. آیا دعایی برای جلوگیری از آن بگیرم؟ فرمودند: بله، مانعی ندارد. همچنین حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرمایند:" العین حق؛ چشم زخم حق است. " (کلمه ۴۰۰ از کلمات قصار) حال باتوجه به این که این آیه، در خصوص چشم زخم کفّار نسبت به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله است، مردم برای دفع چشم زخم از آن استفاده میکنند.
مرحوم شیخ عباس قمی (ره)، خواندن آیه ۵۱ از سوره مبارکه قلم را سفارش نموده است. این آیه باتوجه به شأن نزول آن برای دفع چشم زخم مناسب است، در شأن نزول این آیه آمده است:شخصی از قبیلهی بنی اسد، گاهی سه روز گرسنگی میکشید، پس از آن به هر چیزی که برخورد میکرد میگفت:مثل آن را تا به امروز ندیدم، به آن چیز فساد و ضربهای میرسید. بعضی خواستند تا این کار را دربارهی رسول الله (ص) انجام دهند که خداوند پیغمبر را از آن حفظ کرد. [ الکشاف، زمخشری، ج ۳ و ۴، ص ۱۲۷۸]
به درستی که چنان بوده و اینچنین نیز هست اما چقدر خوبه که کسانی که از این ایه شریف استفاده میکنن معنی ان را به زبان شیرین فارسی نیز به کار ببرند تا کسانی که ان را میخوانند متوجه مفهوم ان بشوند.
بی شک حق بر باطل پیروز است
نظر شنما بسیار غیر منطقی و بدون سند می باشد و تنها نتیجه و هدف مرض آلودتان ایجاد نفاق در بین مسلمین و دو قطبی کردن جامعه و کبریت زدن بر انبار باروت می باشد . شما اگر شناخت از اسلام و اهل مطالعه قرآن باشید می توانید مصداق منافق ملعون را در آینه ببینید
دوست من با مطالعه در آیات قران و آیه انعام، 159. «تو را با آنها که دین خویش فرقه فرقه کردند و دسته دسته شدند، کارى نیست. کار آنها با خدا است، و خدا آنان را به کارهایى که مىکردند آگاه مىسازد».
این آیه بار دیگر، این حقیقت را که اسلام آیین وحدت و یگانگى است و از هر گونه نفاق و تفرقه و پراکندگى بیزار است، با تأکید تمام بازگو مىکند
این ایه هیچ ربطی به چشم زخم نداره
چشم زخم یه خرافع س که با همین ایه بهش بال و پر دادن و بوجود اومده
زلق توی یه جا دیگه از قران اومده
ریشه زلق ینی لغزش و سستی
دربارش تحقیق کنید
اینجا خداوند داره به پیامبر میگه نزدیک بود با نوع نگاهشون تو رو از راهت سست کنن و بلغزوننت
این خود شرکه که قدرت رو از رب العالمین و صاحب اختیار جهانیان بگیریم و به چشمای یه عده، اونم بدون هیچ مدرک محکمی ربطش بدیم
خنده داره
یه کم فکر کنیم رفقا
پیامبر (ص) میفرمایند شرک در دل مومن (دقت کنید مومن رو گفته) از راه رفتن مورچه ای سیاه روی سنگی تیره در دل تاریکی شب هم مخفی تر است.
مواظب خوبیهاتون باشید
یا حق
خدمت کسانی که گفتن این ایه دلالت به چشم زخم نداره وفقط در مورد مجنون گفته:
اگه ادامه ایه رو دقت کنید گفته( لیزلقونک بابصارهم)
یعنی با چشمهایشان شما را به زمین بزنند
درسته که نباید خرافاتی باشیم اماایات قران تاثیراتی دارن که میتونیم استفاده کنیم
این که از این آیه برای دفع این انرژی منفی استفاده کنیم عاقلانه و منطقی نیست.