به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا وسیما، آقای شاپور محمد زاده روز بینالمللی بزرگداشت هشتم سپتامبر (17 شهریور) را در تقویم جهانی، نشانگر اهمیت سوادآموزی دانست و اظهار کرد: در راستای آموزشهای همگانی، شاهد این تحول عظیم بودیم که حضرت امام خمینی (ره)، ده سال زودتر از جامعه جهانی «آموزش برای همه» را در پیام تاریخی خود برای ریشهکنی بیسوادی با شعار «ایران را سراسر مدرسه کنیم» عنوان نمودند، امروز با شیوع ویروس کووید 19 و بحران پیشآمده، مصداق عینی پیام ایشان را مشاهده کردیم و هر خانه تبدیل به یک مدرسه شده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: جهان شمول شدن بیماری ویروس کووید ۱۹خطری بسیار مهلک در عرصه بینالمللی است که از بزرگترین آسیبهای پیشآمده، تعطیلی آموزش یا کندی امر آموزش بهواسطه شرایط و بحران ایجادشده است، لیکن این بحران در کنار همه خطرات و آسیبهایش موجب بروز تواناییهای دیگری در عرصه آموزش گردیده که متولیان امر آموزش را بر آن داشته به طرق مختلف از انسداد آموزش و سوادآموزی جلوگیری کنند و سیستمهای آموزشی را از شیوه سنتی به سمت یادگیری از طریق برنامههای آموزش آنلاین، تدریس مجازی و تلویزیونی، برنامههای ویدئو کنفرانس، نرمافزارهای آموزشی و شبکههای اجتماعی سوق دهند.
وی با اشاره به اینکه تجربه فعالیت غیرحضوری و نیمهحضوری چند ماه اخیر نشان داد که میتوان این تهدید را تبدیل به فرصت نمود و از ظرفیت پیشآمده بهخوبی استفاده کرد، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در این راستا از این امر مستثنا نبوده و تمام توان خود را در هشت ماه اخیر بر این نکته متمرکز نموده و آموزش بیسوادان را باقوت ادامه داده است حتی در موارد بسیاری آموزشدهندگان ما بهصورت خودجوش و با امکانات محدود خود توانستند آموزش مجازی را پوشش دهند و شعار جهانی آموزش و یادگیری سوادآموزی در بحرانکووید 19" را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به افزایش درصد باسوادی از 47 و نیم درصد در سال ۱۳۵۵به بیش از 89 درصد در سال 1398 اشاره کرد و گفت: در سال 1399 در گروه هدف 10 تا 49 سال یک میلیون و 700 هزار نفر بیسواد پیشبینی شده است که از این تعداد 600 هزار نفر را از طریق آخرین سرشماری تا سطح آبادی و بلوک شناسایی و جهت جذب در اختیار استانها قرار دادیم که بر اساس آمارهای منتشرشده حدود 98 و 13 صدم درصد از کودکان در سن مدرسه در حال تحصیل هستند و کمتر از 2 درصد بازمانده از تحصیلداریم، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم از بازماندگی تحصیلی کودکان در شرایط کرونایی پیشگیری کنیم، زیرا به طور قطع بازماندگی تحصیلی و آموزشی و تعطیلی خدمات آموزشی و سوادآموزی پیامدهای جدی و طولانیمدت اجتماعی و اقتصادی را در بر خواهد داشت.
وی اجرای برنامههای تحکیم و تثبیت سواد بهمنظور جلوگیری از نو بیسوادی، ورود آموزش از طریق تبلت و گوشی هوشمند، آموزش تلویزیونی و شبکه اجتماعی شاد و مهارتهای رایانهای، تنوعبخشی به شیوههای سوادآموزی ایجاد و توسعه مراکز یادگیری محلی باهدف ترویج آموزش مهارتهای زندگی و حقوق شهروندی، آموزش اتباع خارجی، آموزش زبان رایج ملی و حفظ زبان مادری و ... را از دستاوردهای مهم سازمان نهضت سوادآموزی برشمرد و گفت: شعار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال جاری به مناسبت سال روز جهانی سوادآموزی که به آموزش و یادگیری سوادآموزی در بحرانکووید 19 اشاره دارد، تلاش بیشتر ما را در شرایط فعلی مطالبه مینماید و ما برنامهریزیهای لازم را در این زمینه انجام دادهایم.