به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، مدیر امور بینالملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این دانشگاه در رتبه بندی تایمز سال ۲۰۲۱، با قرار گرفتن در رتبه ۳۰۱ تا ۳۰۵، رتبه اول دانشگاههای ایران را به دست آورده و رتبه کشور جمهوری اسلامی را نسبت به سال گذشته یک پله ارتقا داد.
یدالله زارع زاده اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رتبه بندی معتبر و مشهور جهانی آموزش عالی تایمز با کسب رتبه بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ در بین بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشگاه جهانی در راس رتبه بندی قرار گرفت.
وی افزود: در سال ۲۰۲۱ با ورود هفت دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع هزار و ۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور قرار داریم و این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاههای توانمند ایران در رتبه بندیهای معتبر بین المللی است.
زارعزاده اضافه کرد: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، دانشگاههای علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی کرمان، اراک، حکیم سبزواری، لرستان، رازی کرمانشاه، تربیت معلم شهید رجایی و سیستان و بلوچستان که در سال گذشته در این رتبه بندی حضور نداشتند، حضور یافتند.
مدیر امور بینالملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر این اساس، در رتبه بندی تایمز سال ۲۰۲۱، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با قرار گرفتن در رتبه ۳۵۱ - ۳۰۱، رتبه اول دانشگاههای ایران را به دست آورده و بهترین رتبه ایران را نسبت به سال گذشته یک بازه ارتقا داده است.
وی افزود: کسب رتبه برتر جهانی برای دانشگاه در افزایش شهرت و ارتقای اعتبار علمی دانشگاه و اعتبار جهانی مدارک تحصیلی دانشگاه موثر است.
زارع زاده از برنامه استراتژیک برای بین المللی کردن دانشگاه و عزم دانشگاه برای حضور در عرصههای آکادمیک جهانی خبر داد و گفت: دومین گروه دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی آینده وارد دانشگاه خواهند شد.
تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کردستان دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی وجود نداشت و در سال ۱۳۶۵ مجموعهای آموزشی پژوهشی با ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی، در رشتههای پرستاری و علوم آزمایشگاهی تشکیل و در سال ۱۳۶۷ دانشکده پرستاری و مامایی جهت پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناس پرستاری و کاردانی مامایی راه اندازی شد.
با تصویب رشته پزشکی در شورای ارزیابی گسترش دانشگاهها در سال ۱۳۶۹ و ادغام سازمان منطقهای بهداشت و درمان، دانشکده علوم پزشکی کردستان تشکیل شد و در سال ۱۳۷۱ از تجمیع دانشکدههای پزشکی، پرستاری مامایی ارتقا به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی صورت پذیرفت و در حال حاضر این دانشگاه دارای ۵ دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، دندانپزشکی و پرستاری و مامایی است.
دانشگاه کردستان در رتبهبندی تایمز ۲۰۰ پله صعود کرد
رییس دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه در جدیدترین رتبهبندی کلی دانشگاههای جهان در رنکینگ تایمز در سال ۲۰۲۱، با ۲۰۰ پله صعود در جایگاه ۸۰۰_۶۰۱ قرار گرفت.
رحمت صادقی روز پنجشنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: در رتبهبندی جهانی تایمز ۲۰۲۱، اطلاعات بیش از ۲ هزار دانشگاه از سرتاسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است که هزار و ۵۲۷ دانشگاه شرایط لازم برای حضور در این سیستم رتبهبندی را احراز کردند.
وی افزود: بر اساس نتایج منتشر شده، دانشگاههای آکسفورد، استانفورد و هاروارد به ترتیب در رتبههای اول تا سوم دنیا قرار دارند و دانشگاه کردستان که از سال گذشته توانسته وارد این رقابت شود، رتبه ۸۰۰ - ۶۰۰ دانشگاههای معتبر جهان را به خود اختصاص داده است.
رییس دانشگاه کردستان اضافه کرد: از میان ۴۷ دانشگاه ایرانی حایز شرایط لازم برای حضور در این رقابت، دانشگاه کردستان موفق به کسب جایگاه ارزشمند ۱۱ در بین دانشگاههای ایرانی شده است.
صادقی یادآور شد: براساس این گزارش در رتبه بندی سال گذشته، ۴۰ دانشگاه ایرانی در این عرصه حاضر بودند و این دومین بار است که دانشگاه کردستان در رتبه بندی یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی تاکید کرد: این رتبهبندی براساس پنج معیار آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش ۳۰ درصد، استنادات ۳۰ درصد، درآمدهای صنعتی ۲.۵ درصد و وجهه بینالمللی ۷.۵ درصد در ۱۳ شاخص سالیانه از سوی پایگاه علمی تایمز منتشر میشود.
رییس دانشگاه کردستان گفت: بهبود جایگاه دانشگاه کردستان حاصل ارتقای سطح فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، میزان استنادات و وجهه بینالمللی دانشگاه در سالیان اخیر است.
تایمز یکی از معتبرترین نظامهای بینالمللی رتبهبندی دانشگاهها و موسسات علمی دنیا است. این پایگاه از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ با همکاری پایگاه QS لیستی از برترین دانشگاههای دنیا را منتشر کرد، از سال ۲۰۱۰ هر یک از این پایگاههای رتبهبندی با روششناسی متفاوت و بهصورت مستقل اقدام به ارزیابی مراکز علمی کردند.
نتایج منتشر شده از سوی نظامهای بینالمللی رتبهبندی از چندین جنبه مهم حائز اهمیت است که ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها فرصت مناسبی را برای شناخت نقاط ضعف و قوت این مراکز علمی و درنتیجه امکان ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پژوهش آنها را فراهم میسازد.
معرفی دانشگاهها در سطح منطقهای و بینالمللی امکان ایجاد و گسترش همکاریهای بینالمللی و همچنین امکان جذب دانشجوی با کیفیتتر بینالمللی را فراهم میآورد.
از دیگر مزایای این رتبهبندیها میتوان به توسعه دانشگاههای کارآفرین و نوآور، تقویت ارتباطات اجتماعی و صنعتی با جامعه و مراکز صنعتی اشاره کرد.