به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی جمالی نژاد در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ماده ۱۰۰ و تبصرههای آن اصلاح نمیشود؟ افزود: سالیان سال این موضوع دغدغه مسئولان بوده است، اما در حوزه شهری و روستایی هر جایی که ساخت و ساز خلافی میبینیم نباید سراغ شهرداریها و دهیاریها برویم و ما برای صدور پروانه ساختمان هفت مرجع داریم.
وی گفت: با حضور و قاطعیت رئیس قوه قضاییه ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شده است، اما بسیاری از این ساخت و سازها مربوط به چند سال اخیر نبوده و به حدود ۲۰ سال پیش ارتباط داشته است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: قطعاً ماده ۱۰۰ شهرداریها باید اصلاح شود و اگر نواقص آن برطرف نشود همچنان شاهد تخلفات خواهیم بود.
آقای جمالی نژاد گفت: خیلی از ساخت و سازها خارج از پهنه شهرها در حوزه ماموریتی جهاد کشاورزی است، اما وزارت کشور ستاد ساخت و سازی را با دغدغه شخص وزیر ایجاد کرده است که ما به جد پیگیر مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم.
وی افزود: برخی مواقع تاخیر در صدور پروانه ساختمان به سبب پاسخگو نبودن برخی دستگاهها به استعلامات شهرداری هاست که باید این موضوع را مدنظر قرار داد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: نگاه درآمدی برخی شهرداریها به ماده ۱۰۰ هم موضوع دیگری است، اما خیلی از ساختمانهای بزرگی هم که حکم تخریب میگیرد در دیوان عدالت اداری با حکم توقف تخریب مواجه میشود که این هم مشکل آفرین است.
آقای جمالی نژاد افزود: در هر حال کمیسیون ماده ۱۰۰ با دغدغه رئیس جمهور و وزیر کشور اصلاح شد و آماده ارسال به دولت است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به شهرداریها که در شرایط کرونا با کسری بودجه مواجه شده اند، کمک نشده است؟ گفت: ما در حوزه کرونا به برخی کلانشهرهای بزرگ آن طور که باید نتوانستیم کمک کنیم، اما در برخی شهرها کمکهای خوبی صورت گرفت و برای مثال در بحث توسعه زیرساخت ریلی، اوراق مشارکت کمک کننده بود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: ما سال گذشته هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حوزه حمل و نقل انبوه بر و اتوبوس تصویب کردیم و امسال هم به همین میزان تصویب شده است، اما خیلیها این کمکهای ما را نمیبینند.
آقای جمالی نژاد گفت: ما با توجه به منابع ارزی و تحریمها در خصوص بازسازی اتوبوس دستوراتی دادیم که برای پنج هزار دستگاه اتوبوس برنامه ریزی شد و قرارداد سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس منعقد شده که بخش عمدهای در کلانشهرها و شهرهای متوسط است.
وی افزود: خیلی از شهرها بدون اینکه ما موافق باشیم در ایام شیوع کرونا حمل و نقل عمومی خود را تعطیل کرده اند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس چرا این کمکهای شما برای مثال در مترو تهران در ایام شیوع کرونا دیده نمیشود و مردم مجبورند بدون رعایت فاصله گذاری در مترو تردد کنند؟ گفت: سرفاصله حرکت مترو کم شد و ما در بسیاری از خطوط تجمعی نمیبینیم، اما در ایستگاههای تبادلی و اصلی تجمع دیده میشود و این هم به علت تحقق نیافتن افزایش خطوط مترو و ناوگان در دهههای گذشته است و فقط نباید آن را به این چند سال ارتباط داد.
آقای جمالی نژاد افزود: البته ما به دنبال تامین دو هزار واگن بودیم که به علت تحریم با مشکل مواجه شدیم و این موضوع از اختیار وزارت کشور و بانک مرکزی خارج است.
وی گفت: دولت بر اساس قانون در بحث حمل و نقل ریلی باید ۵۰ درصد کمک کند و دو هزار دستگاه واگن برای کلانشهرها مصوب شد که ۶۳۰ دستگاه مربوط به تهران است.
فرایند عملیاتی شدن فاینانس آن انجام میشود که ۳۱۵ دستگاه واگن هم به شیراز، تبریز و اصفهان اختصاص خواهیم داد که قرارداد ۱۲۰ دستگاه آن منعقد شده است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که چین حاضر نیست ۶۳۰ واگن مربوط به مترو تهران را تحویل دهد؟ افزود: در حال برنامه ریزی با کشور چین هستیم و نماینده بانک مرکزی در چین پیگیر اجرای این پروژه است و قطعاً بخشی از این ۶۳۰ دستگاه واگن به صورت مستقیم وارد کشور میشود و بخش اعظمی هم با ۵۵ درصد تولید داخلی ساخته خواهد شد.
آقای جمالی نژاد گفت: در جلسات متعدد با معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری میکنیم تا واگن ملی در داخل تولید شود.