به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز قم، کوروش محمدحسینی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در برنامه گفتگوی خبری سیمای مرکز قم به راه اندازی سامانه (قم یار) در شهرداری قم اشاره کرد و گفت: این سامانه درگاه واحد خدمات الکترونیک یا میز خدمت الکترونیک شهرداری قم به شمار میرود که قرار است خدمات مختلفی در آن ارائه شود.
محمدحسینی با اشاره به دیجیتال شدن تمام پروندههای فیزیکی مربوط به املاک، افزود: به همین جهت، حوزه شهرسازی از نخستین واحدهایی است که از این پس خدمات مرتبط با این حوزه مانند صدور و تمدید پروانه ساختمان، پروانه تعمیرات ساختمان و امثال آن را به صورت الکترونیکی انجام میدهد و نیاز به حضور شهروندان در شهرداری نیست.
وی در تشریح چگونگی استفاده از این خدمات خاطرنشان کرد: شهروندان با ورد به بخش میز خدمت پایگاه اینترنتی شهرداری قم، بشوند و نوع درخواست را مشخص و مدارک لازم را بارگذاری کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به اینکه، ظرف مدت ۴۸ ساعت، پاسخ اولیه به متقاضیان داده میشود گفت: براساس تفاهمی که با دفاتر پیشخوان دولت صورت گرفته، مردم میتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان هم از این خدمات الکترونیکی بهرهمند شوند.
محمدحسینی به دیگر مزایای سامانه قمیار اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این سامانه، پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی است که زیرساختهای آن در نیمی از ناوگان تاکسیرانی فراهم شده است.
وی افزود: قمکارت هم از دیگر برنامههایی است که قرار است جایگزین کارت بلیطهای فعلی شود تا علاوه بر پرداخت کرایه اتوبوس، امکان استفاده مراکز مختلف مانند مراکز ورزشی شهرداری و پرداخت هزینههای آنها به صورت الکترونیکی فراهم شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اجرای اینگونه برنامهها را در راستای تحقق شهر هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: شهر هوشمند به دنبال ارائه خدمات آسانتر به مردم در زمینههای مختلف و به صورت غیرحضوری است.
محمدحسینی ضرورت اجرای این برنامهها را نیز یادآور شد و گفت: کاهش ترافیک، کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا، و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم از ضرورتهای اجرای این برنامه هاست.