پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست: این شرکت با وجود همه فشارهای ناشی از اقدامات شرکتهای حمل و نقل ارائه سرویس صادره خارجه به مشتریان را لغو نکرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فریبا مرادی در یادداشتی به فعالیت پست ایران در دوران همهگیری کووید ۱۹ پرداخت.
وی در بخشی از یادداشت خود آورده بود: با شیوع کووید ۱۹، بهعنوان یک رویداد، پدیده و بحران جهانی و تأثیر آن بر صنایع مهم دنیا، ادارات پست سراسر دنیا بهعنوان بخشی از زنجیره تأمین جهانی، از این رویداد مستثنی نبودند و بهشدت از آن متأثر شدند.
خانم مرادی با اشاره به این که پیامد کووید ۱۹، ایجاد اختلال در زنجیره تأمین پستی جهانی بود افزوده بود: با وجود این، نقش شبکه پستی جهانی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از پیش نمایان شد و ادارات پست با یک مأموریت جدی همراه با انتظارات بیشتر و حتی جدید از سوی مشتریان وارد عرصه شدند. زیرا که، بحران کووید ۱۹، بهرغم تهدید، میتوانست فرصتی پیشروی صنعت پست نیز فراهم کند تا با بهرهبرداری از ظرفیتها و امکانات خود بهعنوان یک شبکه منسجم جهانی ایفای نقش کند.
وی با اشاره به این که بیش از نیمی از ادارات پست کشورهای مختلف به واسطه شیوع ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن، امکان عرضه خدمات پست خارجه صادره، وارده و ترانزیت به مشتریان خود را نداشتند از مهمترین اینکشورها به آمریکا، آلمان، فرانسه، اتریش، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، ایرلند، نروژ، اسپانیا، لهستان، سوئد، سوئیس، کره جنوبی و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: این کشورها با وجود برخورداری از امکانات پستی و سخت افزاری قوی برای ارائه خدمات پستی و همچنین بهرهمندی از شیوههای متنوع ارسال محمولات پستی، قادر به ارائه بسته کامل خدمات پستی در شرایط همه گیری ویروس نبودهاند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست ایران افزود:سایر کشورها نیز یا از قبول محمولات صادره از سوی بسیاری از کشورها به مقاصد خود اجتناب کردند و یا در ارائه خدمات مذکور با اختلال مواجه بودند که این مشکلات هنوز در اکثر کشورها مرتفع نشده است و سرویسهای پستی در حالت تعلیق قرار دارند. از بین ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی، ۱۳۵ کشور رسماً تایید کردهاند که بسیاری از فرآیندهای عملیات پستی در بخشهای صادره، وارده و ترانزیت در سرویس پستنامه، امانت و پیشتاز در حداقل یک یا چند فرایند از جمله توزیع مرسولات ثبتی، پیشتاز و امانت، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان نظیر صدور و پیگیری مطالبهنامه، ثبت و ارسال دادهها و اطلاعات پستی و خدمات ترانزیت به واسطه کاهش بیش از حد تعداد نیروی کار، با اختلال و مشکلات عدیده مواجه شده است.
وی گفت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان یکی از اعضای اتحادیه پستی جهانی، از زمان مواجهه با بحران کووید ۱۹، در ارسال پستهای صادره خارجه با عواملی از جمله فشارهای فزاینده ناشی از اقدامات شرکتهای حملونقل بهواسطه تعلیق پروازها، تعطیلی مرزهای هوایی، تعلیق سرویسهای پستی کشورهای مقصد برای قبول مرسولات وارده خارجه مواجه بود و با وجود این مشکلات و موانع، ارائه سرویس صادره خارجه به مشتریان را لغو نکرد.
خانم مرادی افزود: با وجود محدودسازی و تعلیق عملیات پست خارجه اعم از قبول، پردازش و توزیع مرسولات وارده خارجه از سوی مجریان پستی کشورهای مختلف، ارسال به اکثر مسیرها و همچنین دریافت در آن ایام امکانپذیر نبود، در حالیکه پست ایران با توجه به رسالت ملی خود در خدمترسانی به هموطنان، از تلاش حداکثری پرسنل زحمتکش بهویژه در بخش توزیع پستهای خارجه وارده با وجود محدودیتهای زیاد استفاده کرد تا در حداقل زمان ممکن، مرسولات خارجه را توزیع کنند.
وی گفت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر هیچگونه محدودیت و تعلیقی در خدمات خود ایجاد نکرده و هر دو جریان پست خارجه صادره و وارده برقرار است.
کشورهای که ارسال موارد پستی را محدود کردند چه زمانی دوباره به روال عادی برمیگردند؟مثلا آلمان فقط له ایران و چند کشور دیگه ارسال بیش از 500 گرم نداره واسه بقیه کشورها بازه؟؟؟؟