تبیین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه آموزشی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون دارای یازده دانشکده، یک دانشکده مجازی، ۶ دانشکده اقماری و بیش از ۱۰ هزار دانشجو است که ۳هزار و ۲۶۵ دانشجوی آن در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، دکتر محمدرضا روان بُد گفت:
آموزش پزشکی در شیراز بیش از ۷۰ سال در دانشکده پزشکی شیراز سابقه داشته و دانشگاه علوم پزشکی شیراز اکنون دارای یازده دانشکده، یک دانشکده مجازی، ۶ دانشکده اقماری و بیش از ۱۰ هزار دانشجو است که ۳هزار و ۲۶۵ دانشجوی آن در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.پذیرش دانشجو در ۲۳۴ رشته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دکتر روان بُد با اشاره به اینکه این دانشگاه در ۲۳۴ رشته و مقطع دانشجو میپذیرد که ۴۲ رشته به شکل پایه و ۱۹۲ رشته مربوط به مقطع تکمیلی هستند، ادامه داد: هزار عضو هیات علمی با چهار عضو استاد ممتاز، ۱۶۲ استاد تمام، ۲۴۲ دانشیار، ۵۰۱ استادیار و ۵۵ مربی در حوزه آموزش دانشگاه مشغول به تدریس هستند و در بحران کرونا نیز، به مداوای بیماران میپردازند.
او با اشاره به طرح تقسیم دانشگاههای علوم پزشکی کشور به مناطق ۱۰ گانه در دولت تدبیر و امید و ماموریتهای دانشگاه در این زمینه نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه مادر مسوولیت رهبری و هدایت دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی جنوب کشور شامل دانشگاهها هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و دانشکدههای جهرم، لار و گراش را به عهده دارد.
تبدیل تهدید کرونا به فرصت به کمک زیرساختهای قوی آموزش مجازی
این مقام مسوول در معاونت آموزشی دانشگاه ادامه داد: جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه آموزشی این مجموعه را به عنوان قطب آموزش الکترونیک در کشور معرفی کرد و این موضوع در بحران کرونا موجب شد تا بتوانیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده و زیرساختهای آموزش در بستر فضای مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بسیار موثر واقع شد.
او با اشاره به اینکه کلاسهای پایه به صورت ۱۰۰ درصد مجازی برگزار میشود، افزود: در بحران کرونا کلاسهای حضوری، مجازی با استفاده از نرم افزارهای «نوید» و «سما» و آزمونهای مجازی نیز در مرکز جامع آزمون مجازی با ظرفیت ۴۵۰ نفره به شکل الکترونیک برگزار میشود.
دکتر روان بُد با بیان اینکه کلاسهای ترم جدید دانشجویان جدیدالورود از آبان آغاز میشود، اعلام کرد:، اما کلاسها و دورههای آموزشی دانشجویان دیگر از اول مهر سال جاری برگزار میشود.
او با اشاره به اینکه یکسری از آموزش ها، آموزشهای عملی و بالینی است، گفت: تلاش میشود که به سیستم آموزشی در بحران کرونا، چه به آموزش دهنده و چه آموزش گیرنده آسیبی نرسد و برای حفاظت فردی و خودمراقبتی در همه مراحل آموزشی نیز، به دانشجویان آموزشهای موردنیاز ارایه میشود.
مشاور معاونت آموزشی دانشگاه یادآور شد: برگزاری دورههای فشرده برای اساتید، استفاده از نرم افزارها و چگونگی طراحی پرسشهای آزمون در بحران کرونا نیز از جمله اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه در این بحران بود.
مشارکت ۹۶ درصدی استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سامانه مجازی نوید
او ادامه داد: بر اساس گزارشها تا پایان تیر ماه ۹۹، میزان مشارکت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سامانه نوید بیش از ۹۶ درصد و با فاصله جزیی، جزو سه دانشگاه نخست کشور است و میزان مشارکت و حضور فعال دانشجویان بیش از ۷۰ درصد بوده که در بین دانشگاههای مادر کشور، شیراز جایگاه بسیار خوبی دارد.
دکتر روان بُد اضافه کرد: با به کارگیری از حضور اساتید و ظرفیتهای دانشجویی، در بیمارستانها و مراکز بهداشت و درمان، هیچگونه مشکل نیروی انسانی وجود نداشته و طبق اعلام نیاز بخشهای مختلف، نیروی انسانی اعزام و خدمت رسانی به خوبی ارایه میشود.
موفقیت بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارزیابی وزارت بهداشت
او گفت: همه بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارزیابی اعتباربخشی، بنا به تایید تیرماه ۹۹وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امتیازات بسیار عالی مورد تایید کامل قرار گرفتند؛ در این میان بیمارستانهای خلیلی، نمازی، حافظ و حضرت زینب (س) در ارزیابی دور دوم نیز مورد تایید یک ساله قرار گرفتند که در واقع تاییدیه نهایی است.
موفقیت دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
موفقیت دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کسب نشان سرآمدی ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران) ICT Order of Exellency (از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از دیگر دستاورد مهم حوزه آموزشی دانشگاه بود که در این نشست مطبوعاتی مطرح شد.
۱۵ مدال رنگین بر گردن دانشجویان کلان منطقه ۵ در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشوراو افزود:
کسب پانزده مدال رنگین شامل ۴مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۸ مدال برنز و ۱۹ دیپلم افتخار در مراحل انفرادی و گروهی در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از سوی دانشجویان علوم پزشکی کلان منطقه پنج نیز از دیگر موفقیتهای مهم این مجموعه بوده است.این مقام مسوول در دانشگاه اعلام کرد: کسب عنوان فرآیند قابل تقدیر، در بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایدههای نوآورانه آموزش علوم پزشکی تهران در تیر ۱۳۹۹ از سوی دکتر «مریم مردانی» عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی شیراز و همکارانش با عنوان
«آموزش ترکیبی مبتنی بر بیمار مجازی توام با سخنرانی تعاملی، راهکاری در راستای ارتقای یادگیری دانشجویان دندانپزشکی در درس تشخیص و بیمارهای دهان و فک و صورت» نیز از دیگر دستاوردهای مهم معاونت آموزشی دانشگاه بوده است.
دکتر روان بُد همچنین از کسب رتبه برتر کشوری و جایزه به کارگاه دکتر «علی اصغر حیات» عضو هیات علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، با عنوان «روایی سازه در تحقیقات آموزش پزشکی» از بین کارگاههای ارایه شده در مراسم اختتامیه بیست و یکمین کنگره آموزش پزشکی کشور به عنوان دیگر اقدامات مهم انجام شده در این معاونت خبر داد.
انتشار تنها مجله ویژه یادگیری الکترونیکی از میان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شیراز
- او ادامه داد: انتشار تنها مجله ویژه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی کشور با عنوان IJVLMS (انگلیسی زبان) به صورت الکترونیکی و چاپ و تدوین کتاب در راستای آموزش و سنجش مهارتهای عملی به صورت چاپ دو کتاب در نیمه اول سال ۹۸ که در لیست منابع آزمون صلاحیت بالینی قرار گرفته اند؛ شامل کتاب Essential Manual Of Clinical Skills و کتاب مهارتهای عملی ضروری چشم، گوش، حلق و بینی نیز از دیگر دستاوردهای مهم این معاونت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تأسیس مرکز آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی شیراز زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به استناد رأی چهارمین نشست کمیسیون مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با هدف سامان بخشی آموزش مهارتی و حرفهای در حوزه سلامت و پخش آنلاین کنگره بین المللی آموزش پزشکی ۲۰۱۹ وین اُتریش به عنوان یکی از معتبرترین همایشهای بین المللی آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از دیگر دستاوردهای مهم این معاونت برشمرد.
راه اندازی ۶ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دکتر روان بُد راه اندازی شش رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شامل رشتههای علوم بیومدیکال مقایسه ای، نانو فناوری پزشکی، آموزش پزشکی، تکنولوژی آموزشی و یادگیری آموزشی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) و رشته درد در مقطع فلوشیپ نیز از دیگر اقدامات مهم انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانست.
او به نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در ارتقای سطح آگاهی بخشی و آموزش مردم در مدیریت و مقابله مردم با بحران کرونا تاکید کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت استان فارس با کمترین آمار مرگ و میر در بحران کرونا نسبت به میزان جمعیت با دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تلاش اصحاب رسانه در پشتیبانی از مجموعه سلامت است.
مشاور معاونت آموزشی دانشگاه توصیه کرد تا با رعایت سه اصل ساده بهداشتی شامل شست و شو و ضدعفونی کردن مرتب دست ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی از موجهای جدید کرونا پیشگیری کنیم.
او از دانشجویان خواست تا با همکاری بیشتر با دانشگاه، تلاش برای یادگیری، رعایت اصول اخلاقی و انسان دوستی به مقابله با کرونا بپردازیم و این بحران را به سلامت با کمترین تلفات پشت سرگذاشته و هرچه سریعتر شاهد شکست کرونا شویم.