به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رئیس سازمان بیمه سلامت کردستان گفت: ۴۸ هزار بیمار کرونایی فاقد بیمه در کشور پس از ابتلا به ویروس کرونا تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند تا بتوانند از مزایای درمان رایگان بهره ببرند.
انور اسماعیلی صبح امروز در رزمایش سایبری روابط عمومیهای سازمان بیمه سلامت سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس به میزبانی بیمه سلامت استان کردستان برگزار شد، افزود: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد و این در حالی بود که در بیمار کرونایی دوره بستری برخی شش تا ۱۴ روز و حتی کوتاهتر از زمان ارزیابی وسع بود و در نتیجه حمایت و صیانت مالی نصیب بیمار نمیشد.
اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود، سازمان بیمه سلامت باید بین شرایط خاص کشور (اپیدمی کووید -۱۹)، قوانین و خط قرمز بیمه راهی را انتخاب میکرد که با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه کردن زمان، ارزیابی وسع فرد مورد نظر با کمک وزارت رفاه شرایط خاص انتخاب شد.
رئیس سازمان بیمه سلامت کردستان ادامه داد: برای این مهم راهکار قانونی پیدا کردیم و مواردی از این دست را مشابه مصادیق اورژانس تلقی کرده و هر فردی که روی تخت بیمارستان تشخیص کرونا برای او داده میشد و فاقد بیمه بود، بر روی تخت بیمارستان بیمه میشد.
اسماعیلی با بیان اینکه حدود ۴۸ هزار نفر از شروع کرونا تاکنون بر اساس سیاست یاد شده بیمه شدهاند، یادآور شد: تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن و PCR، CBC، ICU و ... و همچنین پرداخت ۹۰ درصد هزینهها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینههای آزمایشگاهی از جمله خدماتی بود که بیمار پس از بیمه شدن از آنها بهره میگرفت.
وی بیان کرد: برداشتن برخی گایدلاینهای مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها، ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل (homecare) به شورای عالی بیمه نظر به صرف هزینه بسیار پایینتر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان و ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمهای مراقبت در منزل (homecare) بیماران نیازمند به ICU در چارچوب گایدلاینها و استانداردها از دیگر مزایای اجرای این طرح بود.
رئیس سازمان بیمه سلامت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به تمدید دفترچه بیمههایی که برگه سفید داشت، اما اعتبار آن پایان یافته بود تا تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری اشاره کرد و گفت: راه اندازی نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر کوچک از دیگر برنامههای این سازمان بود که در اجرای آن نیز موفق عمل کردهایم.
اسماعیلی به دیگر برنامههای سازمان بیمه سلامت طی چند مدت اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: حمایت از نقاهتگاهها، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت با کد ملی، حذف دفترچه کاغذی در بخش سرپایی، استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستانهای کشور با استفاده از سامانه رز، تمدید زمان پروتکلهای مرتبط به داروهای پروندهای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا و اعمال پروتکلهای بهداشتی برای کارمندان سازمان در کل کشور و استفاده از امکانات حفاظتی همچون ماسک، کنترل تب، مه پاش و ... از همان ابتدا از مهمترین این اقدامات بوده است.
وی افزود: فعال کردن سامانه پاسخ گویی ۱۶۶۶ و اضافه کردن ۱۳۰ خط جدید به این سامانه پاسخگویی، به کار گیری ۳۰ پرستار متخصص و ۱۰ پزشک عمومی در سه شیفت برای پاسخگویی به سوالات کرونایی مردم، تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ برای راهنمایی بهتر و دقیقتر مردم و نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم از دیگر برنامههای این سازمان بوده است.
رئیس سازمان بیمه سلامت کردستان گفت: راه اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان بیمه سلامت، ارسال ۱۲۰ میلیون پیامکهای آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری، ساخت کلیپهای آموزشی و ارائه آن در رسانه از جمله تلویزیون و فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان افراد، پیشنهاد راهاندازی و استفاده از ظرفیتهای موجود برای مبحث دورا پزشکی در کشور به مقام وزارت و خرید تضمینی ۹۰ درصدی از بیمارستانها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت در دوران کرونایی کشور بوده است.
اسماعیلی یادآور شد: علیرغم بالا رفتن هزینهها در بخشهای ICU، سیتیاسکن و آزمایشگاه به علت بسته شدن سایر بخشها در بیمارستانها شاهد کاهش بار مراجعه و در پی آن کاهش درآمد ۴۰ درصدی در اسفند ماه ۱۳۹۸ و ۴۰ تا ۵۰ درصدی در فروردین ۱۳۹۹ بودیم که برای جبران این موضوع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت خدمات برای سازمان، خرید تضمینی ۹۰ درصدی مشروط به ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده نظر به فعالیت هزار و ۲۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ و ۲۴ ساعته انجام گرفت.