پخش زنده
امروز: -
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت از برگزاری بیش از ۴۷ هزار گشت مشترک بازرسی و رسیدگی به ۸۲ درصد از شکایات مردمی در ۴ ماهه نخست امسال، خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صمت؛ آقای سید مجتبی سجادی گفت: عملکرد تلفن ۱۲۴ ستاد سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و اپلیکیشن (سامانه اطلاع رسانی قیمت) در این مدت، در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار، بازرسیهای مستمر اکیپهای بازرسی و نظارت فعال هستند.
وی ادامه داد: در ۴ ماه نخست امسال، تعداد ۴۷ هزار و ۶۸۰ گشت مشترک با حضور بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاهها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیهها و... انجام گرفته است.
سجادی اضافه کرد: در قالب گشتهای مشترک بازرسی ۱۹ هزار و ۵۲۲ پرونده تخلف به ارزش حدود ۴۳۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده که برای بررسیهای بعدی به ادارات کل تعزیرات حکومتی استانها ارسال شده است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت گفت: در مدت مذکور در مجموع ۶۹ هزار و ۲۴۱ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت شده که از این تعداد ۸۲ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۱۸ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از مراجع ذیربط میباشد.
سجادی افزود: بیشترین گزارشهای مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به تعمیر خودروسبک و کافی نت بوده است که عمده تخلفات مربوط به گرانفروشی و عدم درج قیمت بوده است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۵۶ هزار و ۷۶۸ پرونده از طریق سازمانهای صنعت، معدن وتجارت استانها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده که از این تعداد ۶۸ هزار و ۵۹۱ پرونده منجر به رای شده اند.
وی افزود: ارزش ریالی پروندهها بیش از ۱۸۶۰۰ میلیارد ریال بوده و میزان جرائم وصولی حدود ۲۱۵ میلیارد ریال است.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت تصریح کرد: مردم در صورتی که احساس کنند در خرید کالا و ارائه خدمات در حق آنها اجحافی صورت گرفته میتوانند با مراجعه به ستاد خبری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستانهای تابعه و یا از طریق تلفن (۱۲۴)، حضوری، کتبی، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (ir. ۱۲۴) و اپلیکیشن آپ، نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام نمایند و چنانچه شکایت قابل پیگیری باشد یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد اقدام خواهد شد.
سجادی گفت: در مدت زمان مذکور تعداد ۶۵۳۱ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت که تعداد ۶۱۳۵ پرونده مختومه اعلام شده و از این تعداد ۳۳ درصد تخلف محرز شده و گزارش تخلف به مراجع رسیدگی کننده اعلام شده است.