پخش زنده
امروز: -
صراحی با نقوش سلجوقی به روش معرق جایگزین با هدف الهام گرفتن از تکنیک معرق سنتی و احیای آن در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.
به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما، آقای سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: این طرح توسط خانم گلاره خلیلیان هنرمند رشتۀ معرق صورت گرفته است.
او معرق را به معنای بریدن و چیدمان با مواد مختلف و ایجاد طرح و نقش (معرق کاشی، معرق چوب و معرق سنگ) دانست و افزود: با ارائهی شانهای از شهر سوخته باستانشناسان اثبات کردند که از گذشتههای بسیار دور هنر معرق چوب به عنوان هنر تزئینی نقش مهمی در فرهنگ ایران داشته است.
وی با اشاره به اینکه تکنیک اجرایی این شانه معرق جایگزین بوده است افزود: هنر معرق چوب حدود صد سال است که با شیوۀ اجرایی مختلف در قالب تابلو، صفحه میز و اشیای تزئینی با طرحهای گوناگون مطرح است.
آقای شریف زاده با اشاره به ساخت صراحی با نقوش سلجوقی در گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: الهام گرفتن از تکنیک معرق سنتی و احیای آن و حمایت گروه پژوهشی هنرهای سنتی نقطۀ عطفی برای خلق آثاری متفاوت و کاربردی شد.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی افزود: در این راستا با الهام از طرحهای سلجوقی، سعی بر آن شده که تکنیک معرق جایگزین، بر روی ظروف کاربردی احیاء شده و با بکارگیری تنوع بیشتری از چوبهای رنگی، این شیوه روی صراحی اجرا شود.
او ادامه داد: در این طرح معرق جایگزین بر روی صراحی به ارتفاع ۶۵ و قطر ۲۳ سانتیمتر با الهام از نقوش سلجوقی اجرا شد.
وی اجرای هنر خراطی و ساخت ظرف را نخستین گام در خلق این اثر دانست و گفت: صراحی طراحی شده توسط مجری این اثر، با هنرنمایی استاد ودود با استفاده از چوب افرا ساخته شد.
آقای شریف زاده افزود: تقسیم بندی ظرف برای ایجاد طرح به شیوه ظروف سفالی، انتقال طرح به روش سنتی، طرح الهام گرفته از پرنده های سلجوقی شامل دو طرح در چهار قاب قرینه سایر مراحل اجرای اثر است.
وی ادامه داد: روش اجرای معرق در این اثر، معرق جایگزین است به این ترتیب که ابتدا طرح با قلم ریز کنده شده سپس در مرحلۀ بعد قالب گرفته، با چوب مورد نظر بریده شده و در نهایت بر روی زمینه جایگزین میشود.
وی چوبهای به کار رفته در این اثر را زرشک، گردو، عناب، کرات و رزوود اعلام کرد و گفت: در پایان کار از روغن اوزمو برای جلای اثر استفاده شد.