به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما از بیروت ، ناخدای کشتی «رسوس» مولداوی که در بندر بیروت توقیف شده گفت: کشتی ۲۷۰۰ تن بار نیترات آمونیوم با خود حمل میکرد و قرار بود در بندر بیروت تجهیزات راهسازی نیز بارگیری کند.
ناخدا بوریس پروکوشف در گفتگو با شبکه المیادین افزود: از ما خواسته شد برای تأمین هزینه سفر، ۲۵۰ تن در بیروت نیز به محموله کشتی اضافه کنیم. به گفته پروکوشف، او ناخدای اول کشتی نبود و بنا به دلایل نامعلومی، ناخدا (اپوکوموف) و خدمه کشتی در ترکیه تغییر پیدا کرد؛ چرا که آنها از رفتن به موزامبیک سرباز زدند.
به گفته ناخدای کشتی رسوس، کشتی بعد از راه افتادن از ترکیه، برای تأمین سوخت در ساحل «پِریه» یونان به مدت یک هفته و نیم لنگر انداخت و در پاسخ یکی از نیروهای کادر که پرسیده بود چرا در اینجا توقف کردهایم، به ما گفتند که به دنبال بار اضافی برای حمل هستیم و، چون در یونان پیدا نشد، راهی لبنان شدیم.
پروکوشف گفت که اعتبار و تاریخ اسناد و مدارک لازم ناخدای قبلی کشتی تمام شده بود و به همین دلیل، مانع از ادامه همراهی او در سفر شدند.
او گفت که هنگامی که کشتی در بندر بیروت توقیف شد، هیچ یک از مقامات لبنان از آنها بازجویی نکردند و فقط خبرنگاران بودند که از آنها درباره کشتی و محموله آن پرسوجو میکردند.
ناخدای کشتی رسوس همچنین از اینکه چرا مالک کشتی عوارض بندر بیروت را بر خلاف ایستگاههای قبلی پرداخت نکرده بود، اظهار بیاطلاعی کرد.
پروکوشف همچنین گفت که مالک کشتی مذکور در قبرس به سر میبرد و پلیس قبرس از او بازجویی کرد. به گفته او، بعد از بازداشت او و خدمه کشتی، سه ماه کار رسیدگی به پرونده آنها طول کشیده و آنها یک وکیل لبنانی برای اثبات بیگناهی خود گرفتهاند.
ناخدای کشتی همچنین گفت که او فکر میکرد، منطقی این است که مالک بار کشتی برای تحویل بار و حمل آن به بیروت بیاید و در این صورت، او حتما اجرت و غرامت خدمه کشتی را طلب کند؛ چرا که در این مدت اذیت شده بودند. ولی متأسفانه نه کسی آمد و نه مبلغی به عنوان اجرت یا غرامت پرداخت شد.
ناخدا پروکوشف همچنین در پاسخ به اینکه آیا مقصد کشتی موزامبیک بود یا جای دیگر اظهار بیاطلاعی کرد و گفت که احتمال دارد، مقصد کشتی، کشوری غیر از موزامبیک بوده باشد. او گفت که تا به امروز پولی هم به او بابت اجرت و هدایت کشتی پرداخت نشده است.