به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، کرمی مشاور علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از مرکز نوآوری و شتاب دهی رایمون افزود: زیستبوم فناوری و نوآوری زنجیره کامل و درستی از بازیگران حوزههای علمی کشور را شناسایی و حمایت میکند، این زنجیره در کنار هم و در دل زیست بوم فناوری و نوآوری به توسعه علم و فناوری در کشور و معرفی دستاوردهای این حوزه به جامعه میپردازد.
وی با اشاره به تلاشهای معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نو در کشور گفت: در حال حاضر با حمایتهای معاونت علمی و فناوری و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت و ۶ هزار کسب وکار نوپا در کشور فعالیت میکنند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راهاندازی کارخانههای نوآوری، افزود: پهنههای فراموش شده و ازکار افتاده و متروک شهری با استقرار شتابدهندهها و استارتاپها در دلشان به محل تولید کسب و کارها وتجمیع ظرفیتهای علمی و فناورانه کشور بدل شدند.
کرمی افزود:در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتابدهی در کل کشور ایجاد شده است. این مراکز به عنوان یکی از ارکان اصلی زیستبوم فناوری و نوآوری در کشور حضور دارند.
وی گفت: تولید محتوا یکی از حوزههایی است که ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه فرهنگ علم و فناوری کشور و نیز اشتغالزایی دارد. حرکتها در این حوزه آغاز شده، اما هنوز زنجیره آن تکمیل نشده است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بطور مثال ایران در حوزه زیستفناوری و نانوفناوری حرف اول را در منطقه میزند. این اتفاق با شکلگیری زیستبوم فناوری و نوآوری شتاب گرفت. توانایی ایران در این حوزههای علمی در دوران شیوع کرونا به جامعه اثبات شد.
کرمی گفت: زیستبوم فناوری و نوآوری زمانی تکمیل میشود که همه ارکان آن اعم از دولت، بخش خصوصی و دانشمندان ومردم بعنوان حامی به آن ورود و نقش خود را به صورت کامل ایفا کنند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین قهرمانسازی موثر، دوام یافتن و افزایش اشتغالزایی در زیستبوم فناوری و نوآوری را به حضور مفید رسانهها در این حوزه منوط کرد و گفت: هر حرکت نوآورانه و خلاقانهای در کشور در ابتدا با مخالفتهایی روبرو میشود. همانگونه که برای شروع کار تاکسیهای اینترنتی پیش آمد، اما نباید از این مخالفتها ترسید. باید قدمهای موثر برداشت و توسعه علم و فناوری را با کمک همه بازیگران این عرصه پیش برد.
وی بر اهمیت بهرهگیری از رسانه و فضای مجازی در توسعه علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید از این ابزار مهم و موثر برای معرفی تلاشهای علمی ومعرفی دستاوردها در جهت امید افزایی و پیشرفت به جامعه بهره ببریم.
کرمی در این بازدید با بیان اینکه تنها راه تاثیرگذاری دستاوردها و یافتههای علمی، رفع نیاز و نمود آنها در جامعه است، گفت: اگر دانشمندان وفناوران از حمایتهای جامعه برخوردار نباشند قطعا کار انها ابتر میشود و موثر نخواهند بود.
وی گفت: تنها راه برون رفت از این فضای نامطلوب، معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری به جامعه با شیوه درست و قابل فهم برای رسانهها بود. ما همه ارکان زیستبوم فناوری و نوآوری را در کشور داریم، اما از آن استفاده درست وکاملی نمیکنیم.
در ادامه این بازدید مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون گفت: ما در رایمون با استفاده از فناوریهای روز قابلیت تولید فیلمها و تیزرهای مشابه خارجی را داریم که به دلیل ناآگاهی و یا ضعف دانش استفاده تاکنون کمتر در سینما و تلویزیون استفاده شده است.
سید مهدی جوادی با اشاره به این موضوع که باید به محتوا به عنوان یک محصول و کالای ارزشمند نگاه کرد، ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه را ضروری دانست و افزود: تقریبا ارزش تولیدات محتوا در دنیا بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است. باید تولید محتوا را از شکل سفارشی خارج کنیم و به سمت درآمدزایی، عرضه و فروش سوق دهیم. رایمون تمام توان خود را برای حمایت از کسب وکارهای تولید محتوا در کشور کرده است.
جوادی با اشاره به این موضوع که از فعالیتهای نوآورانه استقبال میکنیم، افزود: در بحث تولید محتوا ناگزیر از حرکت به سمت تولید محصول فناورانه هستند در این صورت است که محصول ناگزیر به طی کردن مسیر از تجاری سازی و فعال شدن در حوزه رقابتی است این در حالی است که دولتی بودن تولیدات قابلیت رقابتی بودن محصول و تولید براساس نیاز مشتری را از محصول میگیرد و رکود به همراه دارد.
مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون افزود: در حال حاضر محتوا به عنوان سود تجاری در بازار شناخته میشود. در دو سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه محتوا در آمد زایی ایجاد شده است. وقتی از این توانمندی و هنر به درستی استفاده شود نیاز به نهادهای سفارش دهنده مانند سازمان صدا و سیما و سفارشی تولید کردن نیست و خلاقیت وارد عرصه تولید میشود تا از مزیتهای رقابتی محصول استفاده شود.
جوادی با اشاره به تحریمها گفت: نیروهای توانمند رایمون با استفاده از قابلیت نیروهای داخلی خود سعی در دور زدن تحریمها و بومی سازی برخی از تجهیزات موشن کپچر و یا شکستن قفل نرم افزارهای این حوزه کرده است. از دیگر ابتکارات ما در رایمون با استفاده از خدمات برخط که طراحی شد امکان ارسال و دریافت فایل از راه دور را برای همه تهیه کنندگان داخلی و خارجی فراهم کردیم که طرحهای سنگین پویانمایی داخلی و خارجی را از این طریق و بدون حضور فیزیکی انجام دادیم.
وی با اشاره به ورود رایمون به حوزه شتابدهی افزود: نگاه رایمون تجاری سازی محصولات فن آورانه است که برای تحقق این مهم از همه ابزارها و قابلیتهای مجموعه مشاوران، و کارشناسان کمک گرفتیم تا بتوانیم تیمهای کسب وکارهای نوپا را به مرحله شتابدهی خود برسانیم. در این راستا اقدام به ایجاد فضای کار اشتراکی برای این تیمها با قابلیت استفاده از زنجیره خدمات رایمون مدیا کردیم.