.به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و مطبوعات گروه علمی فرهنگی و هنری
خبرگزاری صدا و سیما، ۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه «میز بازی ایرانی» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
بازی رومیزی «زاهد و دزدان» یکی از بازیهای این مجموعه است که از سوی خانم فرحناز ورنان برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.
خانم «ورنان» در مورد ایده این بازی گفت: سرگرمی «زاهد و دزدان» بر اساس حکایتی از کلیله و دمنه با عنوان «گوسفند قربانی» طراحی شده است؛ این بازی از خانواده مهره و صفحه است که در آن یک بازیکن نماینده سه فرد طماع با عنوان دزدان و بازیکن دیگر در نقش زاهد است؛ بازی «زاهد و دزدان» تمرین مستمر مبحث احتمال و پیشبینی را در خود جای داده و موجب تقویت قدرت پیشبینی، احتمال و همچنین تصمیمگیری و انتخاب در فرد میشود؛ علاوه بر این موارد تلفیق شانس و فکر در بازی بر جذابیت بازی افزوده است.
خانم «ورنان» در مورد ویژگیهای یک داستان خوب برای طراحی بازی افزود: داستانها هر چهقدر فضاسازی بهتر و گویاتری داشته باشند و شخصیتهای درون آن به خوبی تعریف شده باشند، در طراحی سرگرمی به طراح امکانات و دسترسی بیشتری برای پرداخت بازی میدهند.
طراح بازی «شوآن» گفت: حفظ کیفیت محصول از لحاظ محتوا و کیفیت ظاهری، مواد تولیدی، معرفی از طریق رسانه در قالب پویانمایی و سایر ابزارهای تبلیغاتی و همچنین عرضه گسترده در سطح کشور و فروش به صورت حضوری و اینترنتی، به جذب مخاطبان کمک مؤثری میکند.
او تأکید کرد: ارزشگذاری بیشتر برای بازیهای ایرانی، جمعآوری جدیتر بازیهای غیرایرانی از سطح کشور، امانت دادن بازی برای زمان معین و دریافت مبلغ اندک در قبال امانتدهی به شرط دارا بودن کارت عضویت کافه بازی، تولید بازی با موادهای مختلف و قیمتهایی در سه سطح ضعیف تا قوی با توجه به قدرت خرید خانوادهها، از دیگر مواردی است که در پذیرش مخاطبان تأثیر دارد.
طراح بازی «زاهد و دزدان» ضعف نپرداختن به ظرفیتهای ادبی در طراحی سرگرمیها را ناشی از آشنایی کم با ارزش و ظرفیت آثار غنی ادبی، ترویج و معرفی نکردن این آثار دانست و افزود: در صورتیکه همین مهم به تنهایی میتواند بخش مهم و دامنه گستردهای در پیشبرد صنعت اسباببازی در مسیر صحیح بر دوش گیرد، زیرا ایران ما در این زمینه بسیار غنی است.
او در پایان سخنانش گفت: صنعت بازیهای رومیزی در آیندهای نزدیک بسیار رشد خواهد کرد و بهطور قطع تلاشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهویژه در سال جهش تولید یکی از عوامل اصلی این رشد و پیشرفت خواهد بود.
یادآوری میشود طرح بازیهای رومیزی به سفارش مرکز سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ شکل گرفته است.